Suojeluskunta numeroinnin mekaniikka ?

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Suojeluskunta numeroinnin mekaniikka ?

Post by Rokka »

En oikein osannut laittaa mihinkään aseiden alle, koska suojelukuntanumerointi ei ulotu ainoastaan kivääreihin, vaan käsittää pistoolit, konepistoolit ja käsittääkseni konekiväärit.

mosinnagant.netistä löytyy lista numeroita kattavasti.

Käsittääkseni numerointi on juokseva numerosarja suojeluskunnan hankkimista ja pääesikunnan piireille luovuttamista aseista. Asekirjanpitoja piireistä ei myöskään käsittääkseni ole säästynyt.

Numeroinnin käyttötarkoitus vaan ei ole täysin avautunut, koska käsittääkseni kaikki aseet ovat myös asenumeroituina, eli kirjanpito olisi helppo myös toteuttaa niin ? Jos aseita lainattiin isompiin esim. sotaharjoituksiin, olisi tietysti helpompi lähettää tavarat takasin piireihin, vertaamatta kaikkia kivääreden satunnaisilta numeroiltaan. Siltikin numerot jotka varattiin jokaiselle piirille, meni todella sekaisin ja lopulta piireillä saattoi olla paljonkin varattuja numerosarjoja ? Vai mikä syy Suojeluskunnalla oli lyödä omiin aseisiinsa oma sarjanumero ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

AkuK
erikmest
erikmest

Re: Suojeluskunta numeroinnin mekaniikka ?

Post by AkuK »

Voisiko olla niin että tarkoituksena olisi ollut merkitä omaisuus niin ettei missään vaiheessa mene sekaisin valtion tavaroiden kanssa?

Toisaalta kivääreissä oli omat mallit joten sekoittumista ei olisi voinut tapahtua. Miten on esim. suojeluskuntien konepistoolien kanssa. Onko myös näissä ollut oma S:numerointi? Onko niin että numerointi on jossain vaiheessa aloitettu tietystä syystä ja jatkettu loppuun saakka koska "aina on näin tehty".

jk
kers
kers

Post by jk »

Suojeluskuntien Suomi kp:ssä on vain merkkinä, "S kirjain ympyrässä jossa 3 kpl vaakaviivaa ympyränkeskivaiheilla molemminpuolin".Suojeluskunnan omistusmerkintänä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Saattaa muuten olla niin, että numeroa ei ole kuin kivääreissä ja pistooleissa, muistelin vaan että Bergmanneissa olisi S ja numero, mutta katsoin vanhaa keskustelua löytyneestä Bergmannista, siinä en huomannutkaan numeroa, muisti saattaa olla ja tehdä tepposen, Suomi-KP:ssa ei noita numeroja ole paljon näkynyt...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”