Missä kuva on otettu?

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Väbä

Missä kuva on otettu?

Post by Väbä »

Usein esiintyvä talvisodan aikainen kuva?

Image

Onko tuo Suvilahdesta. Joskus aikoja sitten, kun Sampo Ahto oli mukana MPy:n sotahistoriallisilla retkillä asiantuntijana karjalassa, muistan hämärästi tuon sillan ja muistaakseni se oli Suvilahti.
Eli, kuva otettu suojajoukkojen lähdöstä. Taisi olla talvisodan ensipäivinä kuvattu kuva?

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Missä kuva on otettu?

Post by Tulenjohtomies »

Kirjassa "Viisi sodan vuotta" sivulla 133 on sama kuva ja kuvateksti:Suojajoukot vetäytyvät hävittäen varastoja ja rakennuksia.Suvilahti palaa 2.12.

Väbä

Re: Missä kuva on otettu?

Post by Väbä »

Tulenjohtomies wrote:Kirjassa "Viisi sodan vuotta" sivulla 133 on sama kuva ja kuvateksti:Suojajoukot vetäytyvät hävittäen varastoja ja rakennuksia.Suvilahti palaa 2.12.
Kiitos! Oikein muistin. Tuo kuva on monessa kirjassa, mutta en ole nähnyt mainittavan paikkaa nimeltä. Muistaakseni ajoimme tuon rautatiesillan ali ja se oli juuri tuon näköinen, ihmetyttää vaan kun sitä ei silloin tuhottu sieltä lähdettäessä. Sieltähän oli rautatieyhteys Viipuri-Joensuu radalle. Tuon kartan mukaan sieltä on ollut myös Neuvostoliittoon rautatieyhteys. Image

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Missä kuva on otettu?

Post by JTV »

Väbä wrote:
Muistaakseni ajoimme tuon rautatiesillan ali ja se oli juuri tuon näköinen, ihmetyttää vaan kun sitä ei silloin tuhottu sieltä lähdettäessä. Sieltähän oli rautatieyhteys Viipuri-Joensuu radalle. Tuon kartan mukaan sieltä on ollut myös Neuvostoliittoon rautatieyhteys.
Rautatie-siltojen räjäyttelyä kyseisessä tapauksessa piti tuumailla ehkä vähän muultakin kannalta kuin vihollisen reitin pysäyttämisellä - kyseisellä radalla operoi nimittäin oma Panssarijuna 1. Myös kiire saattaisi selittää laiminlyönnin - kyseisen suunnan ensimmäiset taistelut eivät kuulu varsinaisesti suomalaisten joukkojen kaikkein kunniakkaimpiin tai menestyksekkäimpiin.

Vähän apukarttaa:
Image

Ja lyhyesti selostusta:

1.12.1939. Panssarijuna 1 alistetaan 12. Divisioonalle ja saapuu Mustakallion pysäkille yöllä 1.12. - 2.12. Mustakallion pysäkistä tulee sen ensimmäinen tukikohta. Huoltojuna asettuu Loimolan asemalle.

2.12.1939 juna siirtyy eteen valmiusasemiin. Keskipäivällä se komennettaan tukemaan I/JR 36:sta, jonka lohkolla vihollinen hyökkää. Kyseinen pataljoona oli määrätty vetäytymään Suvilahdesta, mutta ei meinannut onnistua irtautumaan. Klo 12:30 panssarijuna vyöryy eteen ja alkaa tulittaa tykeillään ja konekivääreillään vihollista, jonka eteneminen pysähtyy rautatien suunnassa ja I/JR 36 pääsee irtautumaan. Tämän jälkeen juna palaa tukemaan Tst.Os Teittisen vetäytymistä. Suomalaiset joukot vetäytyvät Suvilahden ja Lietteen kylistä länttä kohti.

3.12. Päämaja on päätynyt mielipiteeseen että oli vetäydytty liian herkästi ja määrää valtaamaan kylät takaisin. Vastahyökkäys suunnitellaan Naistenjoelta Suvilahden ja Lietteen kyliin. Panssarijuna määrätään reserviksi ja JR 36 määrätään hyökkäämään kyliä kohti. Hyökkäys epäonnistuu surkeasti - se alkaa 6 tuntia myöhässä ja sen aikana oma kokematon jalkaväki törmää itänaapurin panssareihin ensimmäistä kertaa - ja joutuu paniikkiin. Pst-aseita ei ole etulinjassa mitään joten kohta jalkaväki perääntyy epäjärjestyksessä. Panssarijuna suojaa pikaista perääntymistä minkä pystyy ja loppujen lopuksi suomalaiset joukot pysähtyvät samoihin asemiin mistä hyökkäys alunperin lähti. Seuraavana päivänä perääntyminen jatkuu Piitsoinojalle ja pioneerit räjäyttävät Naistenjoen rautatiesillan.

4.12. klo 21:00 pioneerit räjäyttävät Piitsoinojan sillan. Päätös myös Vistojan ja Näätäojan rautatie-siltojen räjäyttämisestä tehdään. Noin klo 10 - 11 panssarijuna käy etulinjassa tulittamassa vihollisen kk-asemia, kuljettaa sittem ammuksia JR 36:lle Kallasjoen pysäkille ja palaa Piitsoinojalle.

5.12. Vitsojan rautatiesilta räjäytetään 02:30 ja Näätäojan rautatie-silta 03:30. Panssarijuna pistäytyy Näätäojan tuhotun sillan luona tulittamassa vihollisen asemia tykeillään 09:43.

6.12. Päätetään vastahyökkäyksestä jota panssarijunan pitäisi tukea ottamalla osaa hyökkäykseen - mutta ei pysty kun Näätäojan rautatiesilta on räjäytetty eikä se pääse eteen. Siltaa yritetään korjata jonkun tunnin ajan kunnes kaikille käy selväksi ettei se onnistu paikalla olevalla pienellä porukalla ja vähäisillä työkaluilla. JR 34 lähetetään vastahyökkäykseen ja onnistuu etenemään aina Suvilahteen asti. Tst.Os Lukki (Kev.Os 12 ja 7./JR 34) ei onnistumaan etenemään Näätäojaa pitemmälle, joten kokonaisuutena hyökkäys epäonnistuu. Panssarijuna on Näätäjoen sillan luona suojaamassa sen korjaustöitä.

Lopuksi tulee käsky vetäytymisestä Kollaalle - ja osittain korjattu Näätäojan rautatiesilta räjäytetään toiseen kertaan. Itänaapurin eteneminen kyseisellä suunnalla pysäytetään Kollaalla ja rintamalinjat jäävät sinne sodan loppuun asti.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”