PPP1 - JP1 - PohmJP - LapJP Historiaa

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

PPP1 - JP1 - PohmJP - LapJP Historiaa

Post by Rokka »

Kuten tuolla aiemmin jo asiaa on sivuttu, otetaan tähän otsake alkujaan Polkupyörä Pataljoona 1 historiaa, kuten Komendantti tuonne muualle jo ansioikkaasti asian valaisi ristiin linkitän ko. keskustelun tähän
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/jpr/jpr_lapjp.dsp wrote:Historia

Lapin Jääkäripataljoonan perinnejoukko on Polkupyöräpataljoona 1, joka perustettiin vuonna 1921 Karjalan kannaksella Terijoella.

Talvi- ja jatkosodassa joukko taisteli Jääkäripataljoona 1:nä. Vuonna 1945 joukko siirrettiin Vaasaan ja nimettiin Pohjanmaan Jääkäripataljoonaksi vuonna 1956.

Vaasasta joukko pyöräili vuonna 1964 nykyiseen sijoituspaikkaansa Sodankylään. Nimi muutettiin Lapin Jääkäripataljoonaksi 1966.

Pataljoonan perinnepäivä on 11.3. Joutselän taistelun päivä vuodelta 1555.

Lapin Jääkäripataljoona jatkaa perinteikästä toimintaansa vuonna 1979 perustetun Jääkäriprikaatin joukkoyksikkönä.
PPP1 muodostui, kun Käkisalmenrykmentti hajoitettiin 20.4.1920 ja sen pataljoonista mudostui PPP1 ja PPP2.

PPP1 sijoitettiin Terijoelle Kellomäen huvilayhdistyksen huviloihin. Tilat olivat epäpäteviä, kaukana toisistaan olevia rakennelmia, jotka olivat toteutettu vain kesäkäyttöön. 1925 PPP1 muutti Terijoen aseman läheisyyteen valmistuineisiin tiloinhin.

PPP1 liitettiin 1936 Ratsuväkiprikaatiin ja sai nimekseen Jääkäripataljoona 1 JP-1. Muuttiko JP1 Lappeenrantaan ennen sotaa ? Mielestäni JP1 muuttoa suunniteltiin rakuunamäelle, mutta sotavalmistelut pysättivät muuton ja JP1 sijaitsi Terijoella vuoteen 1939 asti. Talvisodan jälkeen JP1 sijoitettiin Lappeenrantaan.

Jos kellään olisi kuvia PPP1 Terijoen ajoilta olisin hyvin kiitollinen :)

- j o n i -

PPP1 sai joukko-osasto tunnuksensa oman lipun 16.5.1923 Helsingissä. Marssikseen Toivo Kuulan säveltämä Härmän marssi

Image
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: PPP1 - JP1 - PohmJP - LapJP Historiaa

Post by Rokka »

Tuolta toisesta keskustelusta Er.P.3. osalta saimme havaita että Ratsuväkiprikaatin muodostaman Uudenkirkon ryhmän suojakoukon yhtenä osana oli juuri JP1 entinen PPP1, joka yhdessä Er.P.3. kanssa muodostivat Osasto Karhun Kannaksen talvisodan viivytystaisteluissa.

Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2

Post by Pikku-Berliini »

Kuvien omistajan nimi on jostain tuttu :miettii: Sinulla nämä kuvat jo varmaan on. Kuvat on kirjasta Terijoki lumottu ranta. Onko kirja jo tuttu.
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=39255 ... .gif[/img][/url]
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Tässä Rokalle muutamia kuvia PPP1/JP1:n henkilökunnasta Terijoella ja vähän Lappeenrannassakin. Milloin ja missä komppaniassa ukkisi palveli PPP1:ssä?

Moni mies näistäkin tapasi loppunsa jatkosodassa, mm. Wahlbeck JR49:n komentajana Vuosalmella 1944.

t. Jari

Image

Image

Image

Ja sama vielä nimilappujen kanssa:

Image

Ja vielä muutama kuva välirauhan ajalta Lappeenrannan linnoituksesta:
Image

Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kiitos, hienoja kuvia.

Kortteihin on merkitty että V.Os/PPP1 eli Viestiosasto, se on merkitty jo alokasaikaan, mutta onko näin ollut, pataljoonahan on varmaan jaettu kompanjoihin ja eikös alokas aika ole vietetty jossain kompanjassa, mitä valitettavasti ei ole mihinkään merkitty ? Sitten AUK ja uudelleen sen jälkeen outomerkintä ilmeisesti V.om tak. tai Kom tak. radiosäköttäjä ? (näin lukee kahdessa kortissa)

Mikä on ollut PPP1 yksikköjako ?

- j o n i -

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

Rokka wrote:- - Sitten AUK ja uudelleen sen jälkeen outomerkintä ilmeisesti V.om tak. tai Kom tak. radiosäköttäjä ?
Komennettu takaisin (?), määrätty radiosähköttäjän tehtävään.
Rokka wrote:Mikä on ollut PPP1 yksikköjako ?
Tällainen löytyi vuodelta 1934:

"PPP 1:
3 x Polkupyöräkomppania
Konekiväärikomppania
Kranaatinheittäjäosasto
Viestiosasto

Kukin perusyksikkö saa asevelvollisia kustakin saapumiserästä"
(3 saap.erää / vuosi)

(lähde: Suomen puolustuslaitos 1918 - 1939)

Tulkitsen tuon niin, että jokainen em. listan yksikkö on mahdollisesti vastaanottanut ja kouluttanut myös alokkaita.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Tuosta kranaatinheittäjäsakista tuli myöhemmin tykkikomppania. Jossain mutkassa pataljoonassa oli myös 4.komppania, mutta se lakkautettiin. Tuo viestiosasto oli kyllä siinä mielessä ihan tavallinen komppania, että sinnekin tuli alokkaat normaalin tapaan.

Tässä vielä muutama kuva varusmiehille niin tärkeistä numeroista.

Rokka, minä vuonna se ukkisi oli PPP1:ssä? Minulla on tuossa kopiot useimmista Etupyörälehdistä, joista saat kyllä halutessasi otteita.

t. Jari

Image

Image

Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2

Post by Pikku-Berliini »

Hieno kuva 60 TJ.
Terijoelta Vaasaan- Sodankylään
Yksi enoistani oli tuossa muutossa Vaasasta Sodankylään -64. Vieläkin muistaa kun takapuolta "pakotti".
Isäni tuli Sodankylään 15.7-65. Vain 2 kasarmia oli valmiina, ja kolmanteen kasarmirakennukseen. Joka oli aivan uusi kasarmirakennus tuli isä.
Ensimäisinä kuukausina palvelusajan jälkeen työpuku päälle, ja iltapuhteina kantojen irrottelua lähimaastosta, vahvuuslaskentaan asti.
Aseina lapio, kirves ja rautakanki. (eteläpäädyssä oli viesti, sähköttäjä ja pioneeri joukkue, pohjoisp. aliupseerikoulu)
(Sama kasarmi missä, oli jo silloin Marskin konepistooli seinällä) (jossain kirjassa Sodankylästä tuona-aikana on kuva missä isäni on työpukupäällä "rakentamassa varuskuntaa" 4 miestä kuvassa. onkohan kellään)
10.2-66 siviiliin, eli kuukautta lyhyempi palvelus, kuin normaalisti. Syy :!: valtio säästi silloin, koska -45-47 (luonnollisesti kun rintamamiehet pääsi kotiin) syntyneitä miehiä oli niin hurjasti. Aliupseerikoulukin kesti silloin kuukautta vähemmän.

Itsekin Sodankylässä, Vaasan ja Terijoen varuskunnan, historian havinassa olleena.

Huomio, otsikko on Lap Jp,kin koskien
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Starikka wrote:Rokka, minä vuonna se ukkisi oli PPP1:ssä? Minulla on tuossa kopiot useimmista Etupyörälehdistä, joista saat kyllä halutessasi otteita.
PPP1 9.9.1936-22.11.1937

- j o n i -

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”