Kunniamerkit

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Kunniamerkit

Post by HL/A »

Olen tässä siivoillut erään veteraaniin jäämistöä, hän oli palveluksessa koko jatkosodan ajan autonkuljettajana. Ihmetyttää kun en löydä mitään kunnia- tai muita merkkejä, en edes jatkosodan muistomitalia - en tosin sotilaspassiakaan joten saattaa olla että hän on joskus hävittänyt kaiken.
Toisaalta, onko tietoa kuinka suuri osa sotilaista ei saanut mitään kunniamerkkejä vastaavana npalvelusaikana :miettii:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Kunniamerkit

Post by Rokka »

Paljon tiedän että sotatavara meni jo 50-luvulla saunanuuniin, usko oman maan päättäjiin sai monen veteraanin hävittämään passinsa.

Paljon kuullut myös juuttuja etenkin valokuvista, joilla asuntoa on lämmitetty... muistot oli monille kovia ja kun vielä valtio tavallaan 50-60 luvulla halusi unohtaa veteraaninsa, katkeruus muistoihin kasvoi ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

S.Kolkka
res vänr
res vänr

Post by S.Kolkka »

Yleisintä ,eli vm-2:ta myönnettiin talvi-ja jatkosodan aikana n.483.000 kpl. Miehiä talvisodan alussa n 275.000 +lotat ja iv-henkilöstö+myöhempi täydennys ,jatkosodan alussa miehiä n 475.000+lotat ja iv-henkilöstö+myöhempi täydennys ,joten tätä yleisintäkään mitalia ei likikään kaikki saanut.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Minä kun en kovin hyvin ole perillä noista perusteista millä mikäkin kunnian osoitus olisi saatu, niin mitkä olisivat olleet perusteet talvisodasta saada Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan II lk. mitalin 1939 ?

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Muistomitaleja kaikki eivät välttämättä ole hankkineet/huolineet, tai sitten on tehty uistimia.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Rokka wrote:Minä kun en kovin hyvin ole perillä noista perusteista millä mikäkin kunnian osoitus olisi saatu, niin mitkä olisivat olleet perusteet talvisodasta saada Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan II lk. mitalin 1939 ?
Jos ei ole miekkoja, niin jostakin siviiliansiosta varmaan. Mahdollisuuksia on monia.
Ylituubamestari Image

sniperi
res vänr
res vänr

Post by sniperi »

Noita valkosia ruusun merkkejä jaettiin työmaalla tässä jokunen vuosi sitten ansioituneille pitkään palvelleille hemmoille....
nyt viimesen vuoden aikana samat hemmot on saanut kengän kuvan persauksiin joten katoavaa on kunnia ja arvostus nykypäivän suomessa..

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Tuo voi olla saatu ehkä ennen sotaakin ? Henkilökun on toiminut vakituisessa palveluksessa rajalla, ansioluettelon kohdassa XV. Kunniamerkit oli vain tällainen maininta ... 1939 ei päivämäärää, eikä Ylipäällikön päiväkäsky no... kuten muissa.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Joo, valtio ja kunnat on hankkinut/jakanut (edelleenkin) noita valkoisia ruusuja palvelusvuosien mukaan. Korkeampiarvoinen ränikkä pitempään palvelleelle. Niitähän näkyy kappareilla mm 1930-luvun kuvissa.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”