Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Moderator: Juha Tompuri
- Ukko-Pekka
- erikmest
- Posts: 343
- Joined: Sat Sep 01, 2007 18:45
- Location: Uusimaa
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kiitos vastauksesta! Tuli tässä samalla mieleen, viime vuonna kiertelin suhteellisen laajasti pitkin vanhoja taistelupaikkoja ja vastaan tuli sirpaletta, hylsyä ja muuta romua, onko kenelläkään tietoa miten Venäjän rajalla näihin suhtaudutaan? Käsittääkseni kaiveleminen nyt on kiellettyä, joku toinen tosin oli jo kaivelun tehnyt ja ylijääneitä sotamuistoja muutaman rajan yli toin viime reissulta. Ajattelin vain että jos esimerkiksi kypärä tms ei ihan taskunpohjalla kuljetettava muisto vastaan tulisi, niin miten rajalla reagoitaisiin? En nyt mitään lupaa vaativasta haiskahtavaakaan ole mukaan ottamassa mutta esim kypärä, pakki tai ehkä maksimissaan täysin käyttökelvottomaksi ruostunut lipas tms?
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj
Kaikki tiukkenee jopa Venäjällä. Toimiikohan vielä, että jättää takakonttiin 20€ setelin, että tullimies vahingossa löytää sen, niin silloin kaikki on autossa ok. Suoraan jos yrittää lahjoa, niin ei hyvä heilu.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj
Sanominen tulee, ja huonoimmassa tapauksessa olet jonkun päivän setvimässä asiaa.
Itse en riskiä ottaisi romun takia.
Itse en riskiä ottaisi romun takia.
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj
Siiranmäkeen ken vielä aikoo mennä poterotutkimuksiin niin kannattaa ehkä vaan katsella vanhoja kuvia.
Muistomerkin taakse on tekeillä massiivinen hiekkakuoppa, estekiviä on siirretty kasalle ja VT-linjan linnoitteiden jäänteet hajotetaan lopullisesti...
Suojakaistaa on jätetty (toistaiseksi) tien varteen joku riekale.
Lintulan luostarin jälkeen kun ens suvena ajelette kohti Mainilaa tai Vaskisavottaa, vanhaa tietä, niin Siiranmäki on ilm. osittain siellä siinä liittymätyömaan kohdalla
fb:n Karjalan Valli kertoo enempi. Aukeaa se ilman kirjautumistakin.
Muistomerkin taakse on tekeillä massiivinen hiekkakuoppa, estekiviä on siirretty kasalle ja VT-linjan linnoitteiden jäänteet hajotetaan lopullisesti...
Suojakaistaa on jätetty (toistaiseksi) tien varteen joku riekale.
Lintulan luostarin jälkeen kun ens suvena ajelette kohti Mainilaa tai Vaskisavottaa, vanhaa tietä, niin Siiranmäki on ilm. osittain siellä siinä liittymätyömaan kohdalla
fb:n Karjalan Valli kertoo enempi. Aukeaa se ilman kirjautumistakin.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ei olla oltu ihan toimettomana. Idän matkailua harrasteltu ja reisussa oltu.
Karhumäen suunnalla taaemman puolustuslinjan bet.rakenteita etsittin, niitä on mm Piikin miehetkin olleet tekemässä.
Löytyihän niitä ja samalla testattiin sot-aikaisten teiden ja varsinkin siltojen kantavuudet. Vaihtelevuutta on, ei päästy Saravaaran suunnalta nykyiselle Murmanskin valtatielle, pari väylää jäi tosin tutkimatta.
Maaselän asemalta ajettiin Karjalan Maaselälle. En suosittele, pahimmillaan 10 km/8 tuntia. Vinssit ja ajosillat, sekä moottorisahat tarvii olla.
Löytyi myös puolustuslinjan suolta puisia psv-esteitä malli Pisi. Eipä ole ennen tulllut tiedoksi, että niitä olisi muualla.
Karhumäen suunnalla taaemman puolustuslinjan bet.rakenteita etsittin, niitä on mm Piikin miehetkin olleet tekemässä.
Löytyihän niitä ja samalla testattiin sot-aikaisten teiden ja varsinkin siltojen kantavuudet. Vaihtelevuutta on, ei päästy Saravaaran suunnalta nykyiselle Murmanskin valtatielle, pari väylää jäi tosin tutkimatta.
Maaselän asemalta ajettiin Karjalan Maaselälle. En suosittele, pahimmillaan 10 km/8 tuntia. Vinssit ja ajosillat, sekä moottorisahat tarvii olla.
Löytyi myös puolustuslinjan suolta puisia psv-esteitä malli Pisi. Eipä ole ennen tulllut tiedoksi, että niitä olisi muualla.
6.D; primus inter pares.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kowaa suorittamistaJR33 wrote: ↑Fri Mar 06, 2020 18:22Ei olla oltu ihan toimettomana. Idän matkailua harrasteltu ja reisussa oltu.
Karhumäen suunnalla taaemman puolustuslinjan bet.rakenteita etsittin, niitä on mm Piikin miehetkin olleet tekemässä.
Löytyihän niitä ja samalla testattiin sot-aikaisten teiden ja varsinkin siltojen kantavuudet. Vaihtelevuutta on, ei päästy Saravaaran suunnalta nykyiselle Murmanskin valtatielle, pari väylää jäi tosin tutkimatta.
Maaselän asemalta ajettiin Karjalan Maaselälle. En suosittele, pahimmillaan 10 km/8 tuntia. Vinssit ja ajosillat, sekä moottorisahat tarvii olla.
Minkälainen autokalusto oli käytössä?
Äkkiseltään en itekään muista. Oliko esteet viistot päältä?Löytyi myös puolustuslinjan suolta puisia psv-esteitä malli Pisi. Eipä ole ennen tulllut tiedoksi, että niitä olisi muualla.
Ymmärtettävästi noita rakennettu suolle. Kivien kanssa puljaaminen (etnkin sulan maan aikaan) olisi ollut haasteellista.
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kalustona oli Toyotan land cruiserit, vanhat jäykkäakseliset ja lukolliset. Alustat korotettuja ja min 35" renkailla.
Toinen haasteellinen reitti oli käydä MaasR:n Esikunta-alueella Laatikaisen komentopaikalla, Semsjärven rannalla.
Reitti sinne meni jotain epäm. katkoviivaa pitkin soitten halki. Seuraavana aamuna paluu vielä haastavampaa, illalla on aina rohkeampi...
Uutta reittiä haettiin pitkään, paluuperiä tuli paljon.
[/URL
Ne puiset psv-esteet on viistopäisiä tukkinippuja.
[/URL]
Linnoitteet on varsin ehjiä, toki räjäytettyjä mutta sisälle pääsi useampaan.
[/URL]
[/URL
Osa kartasta, linnoitteita on varsin paljon. niistä on myös linnoitekortit olemassa.
Toinen haasteellinen reitti oli käydä MaasR:n Esikunta-alueella Laatikaisen komentopaikalla, Semsjärven rannalla.
Reitti sinne meni jotain epäm. katkoviivaa pitkin soitten halki. Seuraavana aamuna paluu vielä haastavampaa, illalla on aina rohkeampi...
Uutta reittiä haettiin pitkään, paluuperiä tuli paljon.
[/URL
Ne puiset psv-esteet on viistopäisiä tukkinippuja.
[/URL]
Linnoitteet on varsin ehjiä, toki räjäytettyjä mutta sisälle pääsi useampaan.
[/URL]
[/URL
Osa kartasta, linnoitteita on varsin paljon. niistä on myös linnoitekortit olemassa.
6.D; primus inter pares.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Moro!
Offroadismi aika isossa roolissa noitten paikkojen hakemisessa. Itsekin vähäsen linnoiteharrastajana, hattu päästä.
Oliko noissa PSS-tyyppisissä esteissä metallivanteita?
Yllättävän hienoja ja osa näköjään aika vahvan näköisiä betonilaitteita. Tiedätkö vahvuusluokista?
t: Juha
Offroadismi aika isossa roolissa noitten paikkojen hakemisessa. Itsekin vähäsen linnoiteharrastajana, hattu päästä.
Oliko noissa PSS-tyyppisissä esteissä metallivanteita?
Yllättävän hienoja ja osa näköjään aika vahvan näköisiä betonilaitteita. Tiedätkö vahvuusluokista?
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Itseasiassa niissä tukkiesteissä ei näkynyt mitään sidettä, suurentelin vielä muitakin kuvia...
Osasuurennos linnoiteketjusta.
Em. kuvissa olevat:
Lähikuvassa oleva miehistökorsu on #322. Lin RP 213, valu 1.4. -43, naamiointi 20.7.-43, vahvuusluokka V, 10 miestä. Maaperä hiesu.
Kauempaa otettu miehistökorsu on #336. Lin RP 213, valu 20.7.43, kivi- ja maatäyte 20.8.-43, vahvuus II, 20 miestä + pst.t:n suoja, kallio.
Osasuurennos linnoiteketjusta.
Em. kuvissa olevat:
Lähikuvassa oleva miehistökorsu on #322. Lin RP 213, valu 1.4. -43, naamiointi 20.7.-43, vahvuusluokka V, 10 miestä. Maaperä hiesu.
Kauempaa otettu miehistökorsu on #336. Lin RP 213, valu 20.7.43, kivi- ja maatäyte 20.8.-43, vahvuus II, 20 miestä + pst.t:n suoja, kallio.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Tarkoitus oli käydä näihin aikoihin ensimmäinen parin päivän Vennään reissu itsekseni, nythän tuo lykkääntyi mutta mennään kun päästään. Kohteena Riihiön lohkon etulinja Lappalaisenmäessä suurinpiirtein JR7/JR49 saumassa ja tullessa varmaan Valkjärven tienoo ja Kylä- Paakkola silmäillen.
Sujuuko matalalla profiililla reissaaminen ja maastossa liikkuminen nykyisin jo siinä missä muuallakin vai onko jotain tarpeellista huomioitavaa?
Sujuuko matalalla profiililla reissaaminen ja maastossa liikkuminen nykyisin jo siinä missä muuallakin vai onko jotain tarpeellista huomioitavaa?