Saksalaisilla oli todellakin melkoinen määrä panssarijunia joista iso (suurin?) osa perustui sotasaaliiksi saatuihin panssarijuniin ja niiden vaunuihin eri puolilta Eurooppaa. Pääasiassa niitä ilmeisesti käytettiin rautatiekuljetusten suojaamiseen, mutta loppua kohti ne kelpasivat varmaan tulitueksi ihan mihin käyttöön tahansa.jaska wrote:Taisivat nuo junat olla yllättävän paljon käytössä MSII.n aikana.Saksalaisillakin oli omat viritelmänsä tällä alueella.Liekö kyseessä ollut partisaanien metsästys,panssarintorjunta yms.toiminta.
Jep, junia oli kaksi ja ne oli nimetty yksinkertaisesti Panssarijuna 1 ja Panssarijuna 2. Talvisodan aikana niiden pääaseina oli kussakin junassa 2 kpl 76 VK/04 vuorikanuunaa ja junia käytettiin jalkaväen tulitukena. Lisäksi niissä oli Maxim-konekivääreitä ja tietenkin kevyempää aseistusta.Oliko niin että Suomessa oli 2kpl panssarijunia toiminnassa sotien aikaan?Jatkosodan kestäessä nuo sitten muutettiin tuohon it käyttöön kun toimintamahdollisuudet muuten olivat huonot.
Jatkosodassa niiden pääaseina olivat 40-mm Bofors it-kanuunat ja ne toimivat ilmatorjunta-junina. Lisäksi toisessa junista oli jonkin ajan 76-mm it-kanuuna, sekä lisäksi edelleen Maxim kk:in lisäksi it-konekivääreitä ja myöhemmin myös 20-mm it-kanuunoita. Aluksi it-junia käytettiin yleensä kokonaisuuksina, mutta sittemmin vähitellen siirryttiin yhä enemmän käyttämään niiden yksittäisiä vaunuja, joita lisättiin tarvittaessa tavallisiin juniin tarjoamaan niille puolustuskykyä ilmahyökkäyksiä vastaan.
Jarkko