Ratsuväkiprikaati "Kuolemanlaakso"

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Ratsuväkiprikaati "Kuolemanlaakso"

Post by Rokka »

tokarev38 wrote:nyt ainakin mulla meni suunnat sekaisin:entinen kelttu on nykyisin Harapaisen kaupunginosa :shock:
edit: urheilu-Koskimies sijaitsee entisessä keltussa,ja kuolemanlaakso on em.pv:n ampumáradan ja kourulan välissä oleva suuri monttu,näkyy helsingintielle vieläkin
Tätininikin oli sitä mieltä että Kelttu on tuota mainitsemaasi aluetta, mutta mikähän esterata siellä on sijainnut, täytyy kysellä Immoselta itseltään, mitä tuossa kirjoituksessaan tarkoittaa ? palataan astialle :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

olisko ollut ns.harapaisen pellolla,siinä missä nyt on kerrostaloja rakennettu,eli veholta kaukaalle päin sijainneella pellolla
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Kuolemanlaaksoksi sanotaan vielä tänäkin päivänä nykyisessä Kesämäessä olevaa jontkaa, joka alkaa tosin olla aika tureittunut. Siellä on paikalliset lapset ja nuorisokin käynyt iät ja ajat pulkkamäessä luitaan katkomassa. Kaivannon/supan pää taitaa näkyä 6-tiellekin Kesämäen kohdalla. Tämähän on vanhan leirikentän reunaa. Lieneekö sitten samasta paikasta kyse.

Tuo Immosen tarina, jossa soltut ratsastivat Keltun kautta Kuolemalaakson läpi tutulle esteradalle voisi viitata juuri siihen, että he menivätkin Harapaisen suunnan sijaan lännemmäksi ja tulivat sitten leirikentän esteradalle. Immonen voisi tietysti parhaiten tietää asian.

Jari

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Yritin saada Immosen kiinni, on virkavapaalla mutta vt. museon johtaja välitti hänelle sanaa, odotellaan miehen omaa mielipidettä asiaan, tuo kuulostaisi järkeenkäypältä, jos kapeat kujat olisivat Tykkiä ja sitten tultaisiin kuolemanlaaksoon. No se selviää.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Ja nyt kun oikein kovin pinnistän, mielen perukoilta todellakin tulee se että kesämäen ja nyk. vt6 välissä olisi Kuolemanlaakso ?

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Ei Olli Immonenkaan osannut Kuolemanlaaksoa täysin paikallistaa. Ote oli perinnetietokeräyksestä.

Sen verran selvisi, Kelttu on todellakin Alakakylän kaupunginosa, kutsuttu myös Siivolohvi :)

Uskoisin todellakin tuon Kuolemanlaakson kuitenkin sijainneen siellä missä Starikka sen kertoikin.

Ohessa kartta ote ja summittainen kulkureitti nykyisen kaupungin halki :)

- j o n i -

Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin piirsin tuon viivan tarkoituksella Tykin läpi, mutta hyvinkin se olisi voinut mennä hieman idempää Kauppakadun oikealtapuolen, jolloin oltaisiin käyty myös Keltussa, mutta siinähän sanotaan että Keltun suuntaan !

- j o n i -

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Hahmottelin vielä kertaalleen Lappeenrannan v.1997 peruskartan päälle vuoden 1940 tilanteen (1:100.000 kartan perusteella), josta näkyy leirikentän paikka ja muutamia vanhoja tie/polkulinjoja. Arveltu Kuolemanlaakso on osoitettu sinisellä nuolella 6-tien reunassa. Kyllä tuo potentiaaliselta paikalta vaikuttaisi. Kun katsoo vaikka Immosen kirjoittaman Lappeenrannan varuskuntahistorian sivun 389 karttaa 1920-luvulta, niin tuolla paikalla on pitkulainen muodostelma, joka on nykyään varmaan peittynyt osittain 6-tien alle.

Kuvatut ratsastajat ovat voineet tulla idän suunnasta tuota polkua pitkin ja laakson kautta sitten leirikentän eteläpäähän.

t. Jari

Image

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Juttelin eilen erään eläkeläismiehen kanssa ja tuli puhe myös Kuolemanlaaksosta. Hän tiesi myös nimetä täällä puheena olleen paikan Kuolemanlaaksoksi, jossa he lapsena heti sotien jälkeen kävivät mäenlaskussa. Joten eiköhän tuo 6-tien reunan monttu ole juuri kyseinen paikka.

Jari

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”