asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Moderator: Juha Tompuri
-
- korpr
- Posts: 53
- Joined: Sun May 18, 2008 17:55
- Location: Muurmannin rata
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Olen kuullut tuosta Nastolan räjähdyksestä legendan, jonka mukaan yksi vartiomies olisi karkuun juostessaan hypännyt nahkasaappaissa ja palveluspuvussa yli aidasta, joka oli ollut vähän yli kaksi metriä korkea. Korkeushypyn Suomen ennätys on ollut siihen aikaan 212.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Legenda tai ei niin pelko antaa voimia.Kauko Partio wrote:Olen kuullut tuosta Nastolan räjähdyksestä legendan, jonka mukaan yksi vartiomies olisi karkuun juostessaan hypännyt nahkasaappaissa ja palveluspuvussa yli aidasta, joka oli ollut vähän yli kaksi metriä korkea. Korkeushypyn Suomen ennätys on ollut siihen aikaan 212.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Kaikki onnettomuudet saavat legendoja kylkiäisikseen. Näyttää siltä, että jotkut tarinoiden eteenpäin kertojat lisäävät näitä "värikkäitä yksityiskohtia" ja "ihmetekoja". Maailmassahan on sellaisia ihimisiä, jotka uskovat kaikkeen, mitä ITSE SANOVAT..
N. 35 vuodessa pelastustoimen palveluksessa on tullut vastaan sellaisia tarinoita, joissa ei kyllä todellisia, vallinneita olosuhteita ole millään tahtonut tunnistaa kuultuaan kansan keskuudessa kiertävän version.
Tuo pudonnut lohkare tuntuu hyvinkin todennäköiseltä alkusyyltä Uudenkylän räjähdykseen. Kaivokset yms. luolat, joita ei ole vuorattu teräsbetonilla ja tuettu pultituksella, on "rusnattava" määrävälein, muuten "komuja" alkaa tipahdella.
N. 35 vuodessa pelastustoimen palveluksessa on tullut vastaan sellaisia tarinoita, joissa ei kyllä todellisia, vallinneita olosuhteita ole millään tahtonut tunnistaa kuultuaan kansan keskuudessa kiertävän version.
Tuo pudonnut lohkare tuntuu hyvinkin todennäköiseltä alkusyyltä Uudenkylän räjähdykseen. Kaivokset yms. luolat, joita ei ole vuorattu teräsbetonilla ja tuettu pultituksella, on "rusnattava" määrävälein, muuten "komuja" alkaa tipahdella.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Tuohon aikaan varastoluolien sisäpinta oli ilmeisesti täysin "paljaana"? Nykyäänhän kalliopinnoissa on päällä ruiskubetonia. Sattuuko joku tietämään, milloin ruiskubetonia alettiin käyttämään?
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Ainakin ennen ensimäistä Maailmansotaa rakennetun Helsingin Maalinnoituksen varastoluolissa jokseenkin järjestään oli aaltopeltinen sisävuoraus ( mallia kaarihalli? ) suojaamassa varastoja tippuvalta vedeltä ja -kiviltä. Vaikea kuvitella että sen jälkeenkään meillä olisi sen tyhmemmin varastoluolia rakennettu - tai mistä sen tietää ![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Ruiskubetonointi kehitettiin Yhdysvalloissa 1900-luvun alkupuolella. Perustuu betonimassan ruiskuttamiseen paineilman avulla betonointikohteeseen. Menetelmä tuli Eurooppaan 1920-luvulla ja sitä alettiin käyttää runsaammin 1950-luvulla. Pääasialliset käyttökohteet olivat betoni- ja tiilirakenteiden korjaukset ja kalliorakenteiden vahvistus. Meillä Suomessa ruiskubetonointia on käytetty yleensä kalliovahvistukseen.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Ei se ruiskubetoni yksinään riitä. Tunnelien katto on tapana "pultittaa" eli sinne ajetaan erityisellä pultituskoneella n. 3 metriä pitkät terästangot, jotka injektoidaan kiinni reikiinsä. Tämä sitoo katon suhteellisen varmaksi - ruiskubetoni siinä sitten päällä vähän kuin pinnoitteena.. Kallioperän laatu tietty vaikuttaa siihen, miten menetellään.
Pitää varmaan skannata tuo vanha juttu Palontorjuntalehdestä. Asevarikon historiikin ko. tarinankin lukuisin mielelläni.
Pitää varmaan skannata tuo vanha juttu Palontorjuntalehdestä. Asevarikon historiikin ko. tarinankin lukuisin mielelläni.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
joo kyllä meillä naaputipitäjän kaivoksessa (kemi) on verkko pultattu kallioon ja päälle ruisku betoni.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Juu, tietty siinä ruiskubetonin alla on verkko. Milläs se muuten pysyisi - ja verkko on kiinni pulteissa.
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Sattui tulemaan vastaan pari kuvaa tuohon Nastolan räjähdykseen liittyen.
Firefox herjaa ainakin mulla hyökkäyssivuksi joten klikkaa ken uskaltaa
(kuvissa pääosassa -58 Chevy):
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541056.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6330437.jpg
Firefox herjaa ainakin mulla hyökkäyssivuksi joten klikkaa ken uskaltaa
(kuvissa pääosassa -58 Chevy):
http://www.aijaa.com/v.php?i=6541056.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6330437.jpg
Romumuurahainen
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Tuo talo näkyy edellisellä sivulla linkittämässäni kartassa suoraan pääporttia vastapäätä, tien länsipuolella.
Aitojen ulkopuolella siis. Oli korjattu turman jälkeen, ja seisoo siellä vieläkin.
Aitojen ulkopuolella siis. Oli korjattu turman jälkeen, ja seisoo siellä vieläkin.
- greendevil
- sotvm1
- Posts: 677
- Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
- Location: TST-kenttä
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
ei muuten seiso.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: asevarikon räjähdys nastolassa 1965
Tähän aiheeseen kuulin vielä yhden jo aiemminkin esitetyn näkökulman, jossa asia olisi ollut tahallinen. Neuvostoliitosta oli saapunut tykistön a-tarvikkeita ja ilmeinen epäilys, jota ei julki ole voitu aikanaan tuoda, koska oltiin rähmä-Suomessa. A-tarvikkeiden seassa olisi ollut aikalaukaisimet. Syy voi olla silloisessa Neuvostoliiton ja Suomen suhteissa.
Kuitenkin näinhän selkeästi selvisi NL:n tiedustelulle minne suomalaiset sijoittavat tykistön a-tarvikkeet. Kyllä kommunistivaltioissa on tehty hullumpiakin asioita.
Kuitenkin näinhän selkeästi selvisi NL:n tiedustelulle minne suomalaiset sijoittavat tykistön a-tarvikkeet. Kyllä kommunistivaltioissa on tehty hullumpiakin asioita.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.