Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Moderator: Juha Tompuri
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kanava-doku katseltu, mutta ei tuo selventänt ylimenomahd. Telekinon kohdalla.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Eikä tuo valkene vaikka on Amerikan-apuakin.
http://www.lib.utexas.edu/maps/ams/east ... np35-4.jpg
Veli sturmmann:lle ehkä lisätutkittavaa kesäretkeä varten.
jk. näkyypä tuossa kartassa myös BW-372:n uppoamisjärvikin.
http://www.lib.utexas.edu/maps/ams/east ... np35-4.jpg
Veli sturmmann:lle ehkä lisätutkittavaa kesäretkeä varten.
jk. näkyypä tuossa kartassa myös BW-372:n uppoamisjärvikin.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Silimäilin tuota Amerikankarttapalvelun karttaa, onkohan tuo cordyroy-merkitty tie vanha kapulatie ,
ei kai tuolla nyt vakosametti-teitä ole jäänyt pois korjaamatta...
Nuo vanhat tieurat näkyy vieläkin maastossa, helepottaisi perille pääsyä jalkamiehillä. Korsu- ja parakkikyliin ne varmaan opastaisi.
Milloinhan nämä läntisen mahdin tekemät kartat on julkisuuteen laskettu.
ei kai tuolla nyt vakosametti-teitä ole jäänyt pois korjaamatta...
Nuo vanhat tieurat näkyy vieläkin maastossa, helepottaisi perille pääsyä jalkamiehillä. Korsu- ja parakkikyliin ne varmaan opastaisi.
Milloinhan nämä läntisen mahdin tekemät kartat on julkisuuteen laskettu.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Alakaapi tuo retkikalenteri olla varsin täynnä merkintöjä.Sturmmann wrote:Mietintämyssyssä on kyllä matka...
Kohta aloitellaan matikan ryöstöpyynti ja kuivaaminen, niin ei ainakaan kuski näänny nälkään.
Vaan miten jokivarren tiedustelujaos, onko mitään raportoitavaa.
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Ajankohta pitäisi varmaan olla touko-keskuun paikkeilla. Mielumin aiemin jolloin aluskasvilisuus ei ole vielä villiintynyt ja maastossa voi jotain nähdäkkin. Edellisen retken pohjalta kallistun jo telttamajoitukseen osin, koska liikkuminen kohteesta toiseen syö aikaa tuolla. Telttailu taas karsii suoraan muutamia lähtijöitä, jotka viihtyvät paremmin tanssilattioilla, kuin Karjalan soilla.
Tällähetkellä ei suurta tunkua ko. retkille tunnu olevan??? Lyhyemmät retket Kannakselle tuntuvat olevan monila puheissa. Mutta katsotaan mitä kevät tuo tullessaan.
Tällähetkellä ei suurta tunkua ko. retkille tunnu olevan??? Lyhyemmät retket Kannakselle tuntuvat olevan monila puheissa. Mutta katsotaan mitä kevät tuo tullessaan.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Aivan, valtaosa karskitorsteista on lopulta pehmeänleivänmiehiä.Sturmmann wrote: Telttailu taas karsii suoraan muutamia lähtijöitä, jotka viihtyvät paremmin tanssilattioilla, kuin Karjalan soilla. ...
wse Laitetaan iso pyörä pyörimään...
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Aijai tollaselle karjalan reissulle olisi hienoa itsekin joskus päästä.Varmasti riippuu paikasta,mutta saako tuolla Venäjän puolella ihan vapaasti liikkua noilla vanhoilla taistelupaikoilla?Mitänyt youtubesta olen katsellutniin siellähän ne metallinpaljastimien kanssa piipparoi
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kamenkan eli Perkjärven ja Summan alueella voi toisinaan olla puomeja alhaalla, kun on sotilaiden harjoitusaluetta.
Muuten liikkumista juurikaan rajoiteta. Taipaleessa mm. tietysti uudisrakennukset Niittykasematin ja muiden tärkeiden paikkojen luokse luonnollisesti estää liikkumista. Esim uusrikkaan vartiointtiin koulutettu karhu voi olla ikävä yllätys miinaharavalla pihhapiiriin eksyvälle seikkailijalle.
Ps. Venäjällä missä asvaltissa on betoniset urat poikkitien, niin kielii tela-ajoneuvoista ts. hyökkäysvaunuista. Tuli ihan offtopiccia, mutta tuli kuitenkin...
Muuten liikkumista juurikaan rajoiteta. Taipaleessa mm. tietysti uudisrakennukset Niittykasematin ja muiden tärkeiden paikkojen luokse luonnollisesti estää liikkumista. Esim uusrikkaan vartiointtiin koulutettu karhu voi olla ikävä yllätys miinaharavalla pihhapiiriin eksyvälle seikkailijalle.
Ps. Venäjällä missä asvaltissa on betoniset urat poikkitien, niin kielii tela-ajoneuvoista ts. hyökkäysvaunuista. Tuli ihan offtopiccia, mutta tuli kuitenkin...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Pitää vaan muistaa rajavyöhyke, missä ei olla kauaa ilman lupia ja raja-alue missä ei olla oikeastaan hetkeäkään, kun ei sinne saa lupiakaan, paitsi tietty läpiajo ilman pasikuikkaa.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Poppiuksen linnakkeelle joutuu ajamaan panssariampumaradan halki, viimeksi kun käytiin siellä etukenttä oli aivan autio ja portit auki, ei muuta kuin kentän halki 16 hengen bussilla... muutaman tunnin patikoinnin jälken takaisin valkoiseen bussiimme ja kohden Perkjärveä, ihmeteltiin kun telineisiin oli viritetty bussimme kokoiset valkoiset maalilakanat ja suojissa oli poikia kyykkimässä, miettiin vaan jälkeenpäin, että ovat psv miehet hämmästelleet, kun paikallaan olevat maalit muuttuivatkin yhtäkkiä liikkuviksi
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Itse olen kulkenut Summanjärven alueelle takakautta eli Kämärän suunnasta.Rokka wrote:Poppiuksen linnakkeelle joutuu ajamaan panssariampumaradan halki, viimeksi kun käytiin siellä etukenttä oli aivan autio ja portit auki, ei muuta kuin kentän halki 16 hengen bussilla... muutaman tunnin patikoinnin jälken takaisin valkoiseen bussiimme ja kohden Perkjärveä, ihmeteltiin kun telineisiin oli viritetty bussimme kokoiset valkoiset maalilakanat ja suojissa oli poikia kyykkimässä, miettiin vaan jälkeenpäin, että ovat psv miehet hämmästelleet, kun paikallaan olevat maalit muuttuivatkin yhtäkkiä liikkuviksi
- j o n i -
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Vai Kämärältä olet edennyt ampuma-alueelle. Eli vasten harjoituksissa liikkuvia vaunuja, jos kovapanosamunta on menossa, niin en tuntisi oloa kovin turvaliseksi.
Mikäs ihme tuo olisi, jos Kämärällä unohtuu tien sulkea.
Mikäs ihme tuo olisi, jos Kämärällä unohtuu tien sulkea.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Kyllä ne ovat tarkkoja tien sulkemissa sielläkin suunnalla, ei sieltä vahingossa ammuntojen keskelle joudu. Meinasin vaan, jos ei halua kuuppailla pääportista tai kulkea Summankylän kautta niin Kämärän suunta hyvä vaihtoehto.Sturmmann wrote:Vai Kämärältä olet edennyt ampuma-alueelle. Eli vasten harjoituksissa liikkuvia vaunuja, jos kovapanosamunta on menossa, niin en tuntisi oloa kovin turvaliseksi.
Mikäs ihme tuo olisi, jos Kämärällä unohtuu tien sulkea.
-
- kaartylik
- Posts: 175
- Joined: Tue Dec 12, 2006 15:54
- Location: Uusimaa
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Harjoitusten aikana Kämärän suunnasta on tie joskus ollut suljettu puunrungolla johon kiinnitetty kieltolappu.
Tai sitten on kaadettu sorakuorma tukkimaan tietä.
Muutaman kerran on satuttu tuollaiseen aikaan.
Mutta kun on paikalle tultu , niin on menty perille asti , myös Miljoonabunkkeriin.
Auto parkkiin Kämärän metsään , ja sitten vain tossua toisen eteen.
Saihan siinä aina päivän liikunta-annoksen metsää pitkin , Lähteentietä välteltiin koska siinä liikkui armeijan ajoneuvoja.
Ilmassa ei sentään lennellyt mitään.
Tai sitten on kaadettu sorakuorma tukkimaan tietä.
Muutaman kerran on satuttu tuollaiseen aikaan.
Mutta kun on paikalle tultu , niin on menty perille asti , myös Miljoonabunkkeriin.
Auto parkkiin Kämärän metsään , ja sitten vain tossua toisen eteen.
Saihan siinä aina päivän liikunta-annoksen metsää pitkin , Lähteentietä välteltiin koska siinä liikkui armeijan ajoneuvoja.
Ilmassa ei sentään lennellyt mitään.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja
Jo vain tuo Arvo Tuomisen dok.sarja tulee uusintana viikon välein.smokeball wrote:Eikhän tuo dokumentti tule tänä vuonna uusintana. Mielestäni se oli ihan hyvä ja viihteellinen.
Laatokan ympäri on jo menty ja tännään Vankileirien Syväri TV1 22.00-22.50.
6.D; primus inter pares.