Page 1 of 2

Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Sat Nov 20, 2010 15:04
by Seppo Jyrkinen
Vuoden 1944 syksyllä suomalaiset salakuljettivat suuruusluokkaa 7.000 ihmistä Pohjanlahden ylitse Ruotsiin. Iso osa oli peräisin rajan itäpuolelta jotka pakenivat Stalinin vainoja. Mukana myös suomalaisia.

Tuota asiaa sivuttiin Otto Kumeniuksen muistelmissa. Vaan onko tätä aihetta käsitelty missään kirjassa laajemmin?

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Sat Nov 20, 2010 16:32
by smokeball
Onhan tuosta jotain mm Operaatio Stella Polaris kirjassa. Samoin löytyy mainintoja joistakin asekätkentä muisteluista. Inkeriläisiä autettiin paljon Ruotsiin.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Sun Nov 21, 2010 10:28
by Seppo Jyrkinen
Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.

Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Sun Nov 21, 2010 15:46
by wanhempimestari
Seppo Jyrkinen wrote:Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.

Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.

Saattaa olla niinkin, että nykyisin saa huomattavasti enemmän julkisuutta kaikenlaiset sensaatiot. Kuinka paljon luovutettiin porukkaa venäjälle ?
Onko joku kohdellu sotavankeja huonosti jne.. Tämänkaltaisia tutkimuksia ja lopputöitä kun ilmestyy silloin tällöin...

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Mon Nov 22, 2010 12:52
by Eki
Seppo Jyrkinen wrote:Noita viittauksia ja lyhyitä mainintoja on siellä täällä, mutta minua kiinnostaisi perusteellinen selvitys asiasta. Meinaan, kun on paljon vaatimattomammistakin asioista kirjoja rustattu ja oikein isolla mediakohulla. Luulisi 7.000 ihmisen turvaan viemisen olevan nyt edes kirjan arvoisen. Nuo kalastajat kun tiesivät, että jos Suomesta tulee politrukkien maa, niin he menettäisivät päänsä.

Jos jollakulla on kontakteja länsirannikolla, niin heittäkääpä vihje. Salakuljetukseen osallistuneiden kalastajien lapsilla on vielä omakohtaisia muistoja asioista, mutta ei enää kauaa.
Olisi kyllä aiheellinen tutkimus. Mielenkiintoisen kirjanhan tuosta saisi aikaan. Tiedot varmaan pitäisi koota pienistä palasista.

Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta

http://www.uusikaupunki.fi/~merihist/me ... laiset.htm

Tapio Koivukari niminen henkilö näyttää julkaisseen muistelmatyyppisen romaanin kolme vuotta sitten

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 785&a=6618

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Mon Nov 22, 2010 16:14
by Canet
Koivukari on raumalainen kirjailija ja kääntäjä - "Meren yli, kiven sisään" on varsinaisesti romaani, mutta perustuu tosiaankin Tapin saamiin muistelmatietoihin inkeriläisten laittomista kuljetuksista Pohjanlahden yli. Sanoi joskus jutellessamme, että kirja oli "pakko" kirjoittaa, kun oli niin hyvä tarina ja perustuu todellisuuteen.

http://www.ksml.fi/viihde/kirjat/meren- ... isään/3764

http://www.rauma.fi/kirjasto/raumalaisi ... _tapio.htm

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Mon Nov 22, 2010 21:49
by Seppo Jyrkinen
Eki wrote:Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta
Todella hienoa asia! Toivoa sopii, että Koivukari saa niin paljon materiaalia että se kannattaa julkaista kirjana.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Tue Nov 23, 2010 7:05
by Tuomas
Seppo Jyrkinen wrote:
Eki wrote:Uudenkaupungin Merihistoriallinen yhdistys näyttää keräävän muistitietoa aiheesta
Todella hienoa asia! Toivoa sopii, että Koivukari saa niin paljon materiaalia että se kannattaa julkaista kirjana.
Suomen poikien veteraanijärjestö ja Ruotsin virolaisten järjestöillä varmasti olisi parhaat tiedot tapahtumista.Valtaosa salakuljetetuista (yli 5000) oli kuitenkin virolaisia ja he myös pitkälle rahoittivat toiminnan.Pääkaupunkiseudulta siirrettiin moottoriveneosasto suorittamaan kuljetuksia.Samat miehet jotka olivat jatkosodan aikana kuljettaneet Suomen tiedustelun asioilla virolaisia Viroon. Erna-ryhmä ja muut vastaavat.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Thu Dec 02, 2010 19:37
by Seppo Jyrkinen
Olin yhteydessä Tapio Koivukariin. Virossa on julkaistu aiheesta kirja nimeltä "Rootsi ja suur pögenemine Eestist" joka kertoo tapahtumasta vastaanottajan näkökulmasta. Suomen rannikkotykistön sotapäiväkirjoista oli niitä tutkinut naisihminen löytänyt runsaasti merkintöjä pakolaisista.

Tutkimusta aiheesta ei liene menossa vaan ainoastaan tietojen keruuta.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 15:22
by CampTaipale
Tosiaankin mielenkiintoinen aihe. Tällainen tuli mieleen, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään. Miten rantaruotsalaiset osallistui kuljetuksiin? Mikä osuus on välillä Kristiinankaupunki-Kokkola? Kaskinenhan mainitaan monessa teoksessa ja oli jo kuuluisa vapaussodan aikana. Mutta Kaskinen on aika suomenkielinen pesäke keskellä ruotsinkielistä aluetta. Suoraan sanottuna vähän arveluttaa rantaruotsalaisten vilpittömyys esim. inkeriläisten kuljetuksissa. Mutta tuskin inkeriläisillä oli suuria summia maksaa. Mistä rahat tuli? Se kyllä täytyy sanoa rantaruotsalaisten eduksi, että sieltä on turha mennä kyselemään mitä kukin on tehnyt. Toimii tänä päivänäkin. Tämän päivän esimerkki susilaumojen kummallinen katoaminen. Jäipä Kristiinankaupungissa joku vuosi sitten susi traktorin allekin. Harmittava vahinko kesken kyntötöiden. :D

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 18:06
by Tuomas
CampTaipale wrote:Tosiaankin mielenkiintoinen aihe. Tällainen tuli mieleen, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään. Miten rantaruotsalaiset osallistui kuljetuksiin? Mikä osuus on välillä Kristiinankaupunki-Kokkola? Kaskinenhan mainitaan monessa teoksessa ja oli jo kuuluisa vapaussodan aikana. Mutta Kaskinen on aika suomenkielinen pesäke keskellä ruotsinkielistä aluetta. Suoraan sanottuna vähän arveluttaa rantaruotsalaisten vilpittömyys esim. inkeriläisten kuljetuksissa. Mutta tuskin inkeriläisillä oli suuria summia maksaa. Mistä rahat tuli? Se kyllä täytyy sanoa rantaruotsalaisten eduksi, että sieltä on turha mennä kyselemään mitä kukin on tehnyt. Toimii tänä päivänäkin. Tämän päivän esimerkki susilaumojen kummallinen katoaminen. Jäipä Kristiinankaupungissa joku vuosi sitten susi traktorin allekin. Harmittava vahinko kesken kyntötöiden. :D
Viaton heittäköön ensimmäisen kiven.

Kukaan ei kiistä etteikö 1944 syksyllä ihmisten siirtäminen Ruotsin puolelle olisi ollut osittain raakaa bisnestä.

Toisaalta 20 ja 30-luvulla luotiin monen suomalaisen teollisuus-suvun perusvarallisuus pirtun salakuljetuksella.

Unohtamatta sitäkään, että sotien aikana kaikesta elintarvikkeista noin neljännes kiersi mustanpörssin kautta.

Kuten tuossa edellä jo totesin ,niin viaton heittäköön ensimmäisen kiven.

Mahdatko se olla sinä.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 19:38
by igorrock
ehdottaisin harkittavaksi kohteeksi "Lapin keisaria" eversti Villamoa.
Eli lyhyt arvio jos sopii. Oliko hänen toimintansa sotien aikana johtuva hänen täydellisestä kyvyttömyydestään vai palveliko hän "Pääkonttoria" idässä.

Nyt alkaa kyllä pahasti kuulostaa siltä että joku tutkijanplanttu pyrkii esittämään oman "valistuneen arvauksensa" viime sotien tapahtumista... :-D

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 19:55
by smokeball
Mikko Uolan tuoreessa kirjassa Willamo on ihan symppis tyyppi ja Dietlin bestis. Uola kyllä huomaa, että nixmannit pitivät Willamoa lähinnä siviilivirkamiehenä, kun antoivat Saksan kotkaritarikunnan (vai mikä harakkalegioona se nyt oli) ränikän, mutta ei rautaristiä.

Sitä paitti kivien kasaaminen hautakummuille kuuluu pronssikauteen. :?

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 20:25
by Seppo Jyrkinen
Virolaiset rahoittivat itse ainakin osan salakuljetuksesta. Helsingistä sitä varten siirrettiin moottoriveneosasto. Jostain jäi mieleen, että kun salakuljetus oli ohi niin Neuvostoliitto vaati veneitä itselleen. Katsoi kait niiden olevan sosialistisen valtion omaisuutta. Ulkopoliittisia ongelmia välttääkseen Ruotsin hallitus osti maassa olevat veneet Neuvostoliitolta.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Posted: Fri Dec 03, 2010 20:39
by Tuomas
smokeball wrote:Mikko Uolan tuoreessa kirjassa Willamo on ihan symppis tyyppi ja Dietlin bestis. Uola kyllä huomaa, että nixmannit pitivät Willamoa lähinnä siviilivirkamiehenä, kun antoivat Saksan kotkaritarikunnan (vai mikä harakkalegioona se nyt oli) ränikän, mutta ei rautaristiä.

Sitä paitti kivien kasaaminen hautakummuille kuuluu pronssikauteen. :?
Kaiketi minulla oli sitten puutteita ymmärryksessä tuossa Mikko Uolan uusimmassa kirjassa joka kosketteli Lapin historiaa 1910-1945.

Jos kyseisessä kirjassa mennen tullen sekä kansalaissodassa että myöhemmissä sodissa Uolan mukaan Villamoa pidettiin täysin kyvyttömänä sekä rauhassa että sodassa, niin olenko minä käsittänyt väittämät väärin.

Jos ja kun Uola kuitenkin edustaa hyvinkin tiukkaa oikeistoa ja jos hän kovalla kädellä kritisoi kaaderiupseeria, niin kaiketi siinä on ainakin siteeksi perää.