M-91

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
mosu
sotvm1
sotvm1

M-91

Post by mosu »

Tietääkö joku 4/PIONP toiminnasta? Talvi-jatkosodassa. Itse olen vähän ulalla, mutta tällainen kilpi oli löytynyt kivääristä, vaikka sen sarjanumeroa ei ollut löytynyt. neljäs pioneerikomppania (4. divisioonan pioneeripataljoona)?

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: M-91

Post by Rokka »

mosu wrote:Tietääkö joku 4/PIONP toiminnasta? Talvi-jatkosodassa. Itse olen vähän ulalla, mutta tällainen kilpi oli löytynyt kivääristä, vaikka sen sarjanumeroa ei ollut löytynyt. neljäs pioneerikomppania (4. divisioonan pioneeripataljoona)?
Ny en muista, minulla on yksi m91-24 jossa oli jonkin pioneeriyhtymän lätkä, katsastan iltasella...

- j o n i -

p.s. kannattaisiko siirtää mosin osioon ja editoida otsikko vastaamaan asiaa, esim. ...m/91 PionP joukko-osasto merkki... tai jotain, on paljon helpompi palata asioihin niitä etsiessä... vai haetaanko tästä ainoastaan tietoa PionP toiminnasta talvi- ja jatkosodassa, ei siis noista joukko-osastolätkistä ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin vielä tuohon merkintään, periaatteessa tuon pitäisi olla luettavissa niin, että tuo 4 olisi komppania ja PionP olisi omalla numerolla, kun talvi- ja jatkosodissa oli kuitenkin useampia pioneeripataljoonia, joten siinä pitäisi olla sen numero myös.

Mitenhän Pioneerijoukot oli organisoitu ennen sotia, en muista, täytyisi kurkistaa jostain suomen puolustusvoimat kirjasta...

...no kurkkaampas kuitenkin tuota mainitsemaani lätkää iltasella...

- j o n i -

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Kiitos avusta 'Rokka' Parempaa tietoa minulla ei ole. Eräs jenkki oli ostanut aseen paikallisilla asemarkkinoilla, siis ihan pöydältä. Koska on siellä Mosinien kova tuntija ja jopa FBI:n räjähdeagentti, kysyi tunnistamisessa apua. Lätkä oli tukissa, ja jotenkin tuntuu, ettei se ollut väärennetty. Tietysti sodan eri vaiheessa ovat yksiköt voineet vaihtua moneenkin otteeseen.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Mielikuva on, että sota-aikana lätkät ruuvattiin aseista irti, että nuo lätkät on varuskuntakäyttöön ?

- j o n i -

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

Rokka wrote:Mielikuva on, että sota-aikana lätkät ruuvattiin aseista irti, että nuo lätkät on varuskuntakäyttöön ?
Prikulleen oikea mielikuva - nuo joukko-osasto lätkät ovat aina sotaa edeltäviä tai sen jälkeisiä. Sota-aikana ei todellakaan lätkitty aseisiin joukko-osastolätkiä suotta helpottamaan vihollisen tiedustelutoimintaa. Lisäksi rauhan ajan koulutusyksiköt ja sodan ajan yksiköt olivat yleensä ihan eri yksikköjä.

Jos kyseessä on messinkinen laatta, se voi hyvinkin olla sotaa edeltävä. Niitä tiettävästi riivittiin aseista pois sota-aikana, mutta jonkun verran näkyy olevan aseiden kanssa vielä liikkeessä. 4/PIONP = Pioneeripataljoonan 4. komppania. Ainakin jossain joukko-osastoissa niitä alettiin taas käyttää sodan jälkeen.

Jos kyseessä on sotaa edeltävä joukko-osasto laatta niin kyseessä olisi yksikkö jonka nimenä oli:
- Pioniiriosasto Viipuri (?/1918 - 8.5.1919)
- Pioniiripataljoona 1 (8.5.1919 - 19.6.1923)
- Pioniiripataljoona (19.6.1923 - 3.6.1927)
- Pioneeripataljoona (3.6.1927 - 6.10.1939)
Kyseinen yksikkö oli joulukuuhun 1920 asti Viipurissa ja muutti sitten Korialle, joka on ollut pioneerijoukkojen keskus aina näihin päiviin.

Lisätietojen etsiminen tuosta joukko-osastosta kannattaa aloittaa Eero-Eetu Saarisen kirjasta Pioneeri-aselajin historia 1918 - 1968. Sivulta 75 lähtien löytyy sen lyhyt historiikki.

Talvisodan pioneeriaselajin perusyksikkö oli muuten pioneerikomppania, joita tyypillisesti oli 1939 liikekannallepanon divisioonissa kussakin 2 kpl. Kaikkiaan noita pioneerikomppanioita mobilisoitiin talvisotaan 33 kpl. Jatkosodan divisioonalla oli sitten jo pioneeripataljoona (jossa 3 komppaniaa), niitä mobilisoitiin kesällä 1941 kaikkiaan 24 kpl.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hienoa, omassani siis m/91-24 löytyy tällainen lätkä, uskoisin sen olevan tosiaan sodan jälkeistä aikaa, koska kysehän on suojeluskuntakivääristä, joka on suojeluskunnan lopettamisen jälkeen siirtynyt puolustusvoimille.

Image

- j o n i -

Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4

Post by Korpisoturi »

Omassa 91-24:ssa on lätkä, jossa lukee pelkästään JR25.

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

Rokka wrote:Hienoa, omassani siis m/91-24 löytyy tällainen lätkä, uskoisin sen olevan tosiaan sodan jälkeistä aikaa, koska kysehän on suojeluskuntakivääristä, joka on suojeluskunnan lopettamisen jälkeen siirtynyt puolustusvoimille.
Hmm... Selailin vähän tuota mainitsemaani opusta (löytyy hyllystä) ja alkaa epäilyttää että tuo lätkä voi olla siirretty toisesta kivääristä tai sitten on kyseessä melko myöhäinen lätkä. Jatkosodan loppuessa luotiin tietysti pioneeri-aselajille taas rauhanajan joukko-osasto, mutta se ei ollut pataljoona. Kyseinen Korialla 4.12.1944 - 15.7.1967 olemassa ollut joukko-osasto oli Pioneerirykmentti. Rykmentissä oli 2 pataljoonaa á 2 - 3 komppaniaa vuoteen 1952 asti, jolloin organisaatio laitettiin uusiksi poistamalla pataljoona-taso ja muodostamalla entisten komppanioiden tilalle 4 komppaniaa suoraan rykmentin esikunnan alaisuuteen. Vuonna 1961 kyseiset komppaniat yhdistettiin Pioneerirykmentin Pioneeripataljoonaksi, joka oli olemassa kunnes koko rykmentti lakkautettiin 15.7.1967.

Samalla päivänä kun tuo rykmentti lakkautettiin sen tilalle perustettiin Kymen Pioneeripataljoona, johon siirrettiin miehistö ja kalusto tuosta lakkautetusta rykmentistä ja Karjalan Prikaatin Pioneerikomppaniasta. Samana päivänä (15.7.67) perustetiin myös Keski-Suomen Pioneeripataljoona Keuruulle ja Pohjan Pioneerikomppania Ouluun.

Sodanjälkeisillä jalkaväen joukko-osastoilla (rykmentit / prikaatit / pataljoonat) oli omia pienempiä pioneeri-osastoja, mutta ne olivat komppanioita ja joukkueita.

Joten, jos sodanjälkeinen, niin loogisesti täytyisi olla kai tuosta 1961 - 1967 paikkeilta - muuten yksikön nimi ei täsmää.

Jenkki-keräilijöiden löytämiä joukko-osasto lätkiä (kuvien näkeminen vaatii muistaakseni sivustolle rekisteröitymisen ja kirjautumisen):
http://forums.gunboards.com/showthread. ... pataljoona

JTV
sotvm4
sotvm4

Post by JTV »

Korpisoturi wrote:Omassa 91-24:ssa on lätkä, jossa lukee pelkästään JR25.
Hmm... Piikkirykmentti, omituinen tapaus. Olen "suomentanut" noita jenkkien löytämiä lätkiä gunboards:issa nyt jo aika liudan, mutta tämä olisi ilmeisesti eka jossa on selkeästi vain sota-aikana olemassa ollut joukko-osasto. Voi vain miettiä onko kyseinen lätkä virallista alkuperää, vai olisiko se esimerkiksi tehty ja lisätty kivääriin sodan jälkeen jostain tuntemattomasta syystä.

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

http://collectorguns35625.yuku.com/topi ... Show-score
Näyttää olevan hieman tukkanuottasilla gunboardsin kanssa, mutta eihän meidän tarvitse siitä välittää. ?

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Kiitos JTV ja muut. Yksikköjen nimet jotenkin osaan, mutta enpä arvannut minkälaiseen ampiaispesään pääni tungin ;)

Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4

Post by Korpisoturi »

Joo,mahdotontahan sitä on sanoa, milloin ja missä tukin lapaan lätkä on lätkäisty. Ko. ase on muutenkin hieman hämärä tapaus, sillä piipun merkinnät ovat lähes identtiset Palokankaan osa 2 sivun 18 kuvan kanssa (numerokin melko läheltä), paitsi että siinä on lisäksi oikealla puolella suojeluskuntanumero... :shock: . Ja Palokangas mainitsee myös, että juuri näihin, siis Tikkakosken piipuilla varustettuihin aseisiin, tyypillisesti kolottiin paikka sille messinkilätkälle.

Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4

Post by Korpisoturi »

Tässä kuva siitä lätkästä. Jotenkin tuo 25 näyttää järjestysnumerolta. Siis paljon pienemmän yhtymän kuin rykmentin. Vaikka j...ryhmän? Fontti kun on niin erilainen kuin kirjaimissa... :miettii:
Attachments
JR 25 lätkä.jpg
(93.05 KiB) Downloaded 163 times

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”