Page 1 of 1

18. syyskuuta 1952

Posted: Fri Sep 16, 2011 22:21
by JR33
Sunnuntaina, kun makaatte aamuisen havulintujahdin antia sulattelevina ja varsin kolesterolipitoisen muhevan uuniruuan lamaannuttavina sohvanpohjalla, suomenpystykorva kainalossa, muistelkaa aikaa 59 vuotta sitten.

Isämme saivat silloin viimeisen sotakorvaus"niitin" lyötyä.

Kellä olisi tilaisuus käydä tervehtimässä s/s Tursoa tai kuunari Vegaa, mitähän sillekkin kuuluu, nostakaa malja työn raskaan raatajille.
Suomalainen raskas metalliteollisuus (nyk. periaatteessa menneen talven lumia) saa kiittää pitkää työuraa juuri sotakorvaustöistä.

Ja onhan tiedossa myös sotaveteraani-veturimiesten passi/viisumiongelmat...

Rahamäärissä korvaukset taitaa ylittää nyk. välimerimaidentalousnerojenjälkipyykkivähättelyn.

Onko kellään tietoa kultakuunari zarjan kohtalosta?

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Fri Sep 16, 2011 22:49
by taifun
turso sentään ostettiin takaisin mutta sotamuseolla ei riitä henkeä nostamaan kirkonmaan kupeessa veteen laskun tehnyttä mersua, josta kyllä revi käytiin repimässä museoväen toimesta pois. samaan aikaan pokelan mersunromut käytiin sukeltamassa ylös lähes sakraalisella vimmalla...
no se turso.
http://www.turso.fi/

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sat Sep 17, 2011 16:36
by reka65
En nyt nopealla etsinnällä löytänyt missä kaupungissa s/s Turso tai kuunari Vega ovat rakennettu.

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sat Sep 17, 2011 16:43
by Canet
Tämä "Helsingin Turso" on hieno osoitus historian kunniottamisesta. Meikäläisen sijaintipaista hiukan pohjoiseen Hacklin-nimisellä yhtiöllä oli myös Turso-niminen alus - hinaaja. Nimi tuli kuulemma sanoista TUpakka Rahoilla Se Ostettiin.. Myivät laivatupakkaa maihin - ja tietty kärähtivät..

Tässä kuvassa Hacklinin hinaaja Santtu halkoo aalt.. eikun soraa.. (kun Turson kuvaa ei löytynyt)
Image

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sat Sep 17, 2011 16:51
by reka65
Näin merta rakastavana pitää sanoa miten hieno Santtu on ja miten väärä paikka laskea "ankkuri".

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sun Sep 18, 2011 14:35
by Canet
Reposaaressa Santtua voi katsella. Pahaahan se tekee.. Soran alla oleva runko on pian puhki.

Vaan mitenkähän sen takaisin ostetun sotakorvauskuunarin restaurointi sujuu - kenelläkään tietoa?

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sun Sep 18, 2011 19:40
by JR33
reka65 wrote:En nyt nopealla etsinnällä löytänyt missä kaupungissa s/s Turso tai kuunari Vega ovat rakennettu.
s/sTurso on tehty Wärtsilän Hietalahden telakalla Helsingissä ja kuunari Vegan teki Turussa Oy Laivateollisuus eli LATE.

Vegan kunnostaminen on ilmeisesti ollut jo vuosia jumissa rahoittajien loputtua.

Tuo kultakuunari Zarja on pilkottu värimetallimiehille jossain laivahautausmailla ilmeisesti 90-luvun alussa.

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Sun Sep 18, 2011 20:25
by taifun
haku on ollut todella nopea kun ei ole ollut aikaa lukea edeltävää viestiä johon laitoin linkin ko. aluksen kotisivuille...

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Mon Sep 19, 2011 7:41
by reka65
taifun wrote:haku on ollut todella nopea kun ei ole ollut aikaa lukea edeltävää viestiä johon laitoin linkin ko. aluksen kotisivuille...
Jep.Kiireessä tulee luettua vain silmäillen teksti läpi.Pääsee aina silloin tällöin livahtamaan tärkeitäkin asioita ohitse,kuten nyt esim. tämä.

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Tue Sep 27, 2011 12:54
by smokeball
Isäni serkku ajoi viimeisen sotakorvausjunan rajalle. Manan majoilla jo aikoja sitten, eikä tullut aikanaan kyseltyä kakarana asioista mitään. :(

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Tue Sep 27, 2011 22:34
by Polarfuchs
[quote="JR33"]Sunnuntaina, kun makaatte aamuisen havulintujahdin antia sulattelevina ja varsin kolesterolipitoisen muhevan uuniruuan lamaannuttavina sohvanpohjalla, suomenpystykorva kainalossa, muistelkaa aikaa 59 vuotta sitten.

Isämme saivat silloin viimeisen sotakorvaus"niitin" lyötyä.

Itäisellä-Uudellamaalla rakennettiin yksi js toinenkin sotakorvauskuunari, niitä tehtiin Porvoon Hamarissa. Tästä löytyy jonkun verran historiikkia.

Re: 18. syyskuuta 1952

Posted: Wed Sep 28, 2011 7:14
by w9816