Kuusamo/Salla

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Lattala

Kuusamo/Salla

Post by Lattala »

Missä noilla alueilla saksalaiset ottivat yhteen venakkojen kanssa? Ainakaan minä en ole pahemmin asemakarttoja mistään löytänyt. Kiinnostaisi käydä katselemassa neukkujen asemia sallassa joihin sakut hyökkäsivät heinäkuussa 41,, Vaikkakin huonolla menestyksellä,,

Pohdiskellut myös mistä lapinsodan aikaisia taistelukenttiä löytyy kuusamon alueelta, muistelen että venäläiset ajoivat ss nordia kuusamoon saakka ja miehittivätkin kuusamoa jonkin aikaa.

Talvisodan nahistelupaikoistahan tuolta karttoa kyllä löytyy mutta kiinnoistas lähinnä jatkosodan hyökkäysvaihe ja lapinsodan perääntymisvaihe :)

TomiH
sotvm5
sotvm5

Re: Kuusamo/Salla

Post by TomiH »

Kuusamossa ei ole saksalaisten ja suomalaisten välillä taisteltu. Saksalaiset kerkesi vetäytyä Kuusamosta ennen ku nahistelu alkoi.
Neukkujen 205. div. miehitti Kuusamon.

jckcollector
sotvm4
sotvm4

Post by jckcollector »

Mitäpä noita kahtelemaan, jos ei sotahistoriaa tiedä. Jos tietää sotahistorian, tietää paikatkin... :miettii:

Vain metallinilmaisimen testaus puuttuu... :|

Menköön nyt näin tämä kommentti.
Pirua ja Ryssää vastaan!

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

Jos meinaa metallinilmaisimella kaivella niin saa kyllä itte ettiä paikkansa.
Kolme hullua euroopassa Stalin hitler ja mossuliini.

Mikki
erikmest
erikmest

Post by Mikki »

Afrikakorps wrote:Jos meinaa metallinilmaisimella kaivella niin saa kyllä itte ettiä paikkansa.
Minä olen tottunut kyllä käyttämään ihan lapiota.

Afrikakorps
sotvm5
sotvm5

Post by Afrikakorps »

Mikki wrote:
Afrikakorps wrote:Jos meinaa metallinilmaisimella kaivella niin saa kyllä itte ettiä paikkansa.
Minä olen tottunut kyllä käyttämään ihan lapiota.[/quot

Juuh niin mieki. :-D
Kolme hullua euroopassa Stalin hitler ja mossuliini.

Lattala

Post by Lattala »

Heh, eipä tässä kaivella muuta kuin nenää :) Eikä sitäkään lapiolla. Kenttäradalle, tankavaaraan, kilpelänkankaalle, misiin yms kyllä löydän halutessani,, Mutta kuitenkin itteni tappamiseen käytän mieluummin köyttä kun hakkaan lapiolla 100 vuotista kranaattia, siten ei jää pellen muistoa jälkipolville :)
Lisättäköön että kantani kaiveluun olen tällä foorumilla jo ilmaissut

Jeps, ei nahisteltu suomalaisten ja saksalaisten välillä, lähinnä mietinkin että ehtivätkö tuolla ottaa yhteen venäläiset ja sakut. Ainakaan en ole löytänyt muuta kirjallista kuvausta kuin tyyliin "venäläiset ajoivat sakuja takaa kuusamoon saakka jonka jälkeen miehittivät kuusamon" Toki sakuthan ehtivät kylläkin polttaa kuusamon maan tasalle ja neukut tuhota salpalinjan bunkkereita ja vanttajankankaalta löytyykin sakujen muistomerkki kiestingin suunnan kaatuneille..
Tuosta herääkin vaan kysymys että siinäkö se ?? Tuskin kuitenkaan pajunvitsa kädessä niitä ajoivat
Last edited by Lattala on Wed Nov 02, 2011 7:26, edited 1 time in total.

TomiH
sotvm5
sotvm5

Post by TomiH »

No enemmät rähinät neukku/saksa käytiin nykysen rajan takana. Kiimasvarassa ainakin ottelivat.
Sen jälkeen nykysen Suomen puolella lähinnä lentokoneet häirihti saksalaisten vetäytymistä. Ei ainakaan muusta ole tietoa. Paitsi Vanttaja, jossa ehkä on hieman ruuti palanu. Jotain metakkaa oli siltä suunnalta kuulunu Kuusamon kylille asti.

Lattala

Post by Lattala »

Hmm vähän samat ajatukset ittelläkin, tarkoitus olis ens kesänä käydä wanhan sallan alueella, siitä kysely kun ei täkäläisistä opuksista niinkään löydy venäläisten karttoja tuon ajan puuhasteluista :)

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”