Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Moderator: Juha Tompuri
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja
Teemme reissun omalla kyydillä aina Äänislinnan kautta Karhumäkeen asti. Tällä palstalla on kokeneita matkaajia, joten ajattelin kysyä neuvoa. Missä on turvallista säilyttää autoa, että onko hotellien edustat turvallisia vai onko jokin erityinen autoparkki?
Karhumäessä kaksi yötä olisi tarkoitus viettää ja siitä kohteena Seesjärven Suurlahti ja Krivin-aseman seutu. Myös Poventsan kanavalla olisi tarkoitus vierailla.
Mitä reittejä kannattaa käyttää ja mitä välttää. Sivutiet ovat ilmeisiä mysteerejä siellä.
Kaikki vinkit ja neuvot on arvokkaita, että kiitos jokaiselle vastaajalle.
Karhumäessä kaksi yötä olisi tarkoitus viettää ja siitä kohteena Seesjärven Suurlahti ja Krivin-aseman seutu. Myös Poventsan kanavalla olisi tarkoitus vierailla.
Mitä reittejä kannattaa käyttää ja mitä välttää. Sivutiet ovat ilmeisiä mysteerejä siellä.
Kaikki vinkit ja neuvot on arvokkaita, että kiitos jokaiselle vastaajalle.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Vähän vaikeata aloittaa, kun ei ole tietoa reittisuunnitelmista.
Niiralasta Äänislinnaan on varsin hyvää asfalttibaanaa.
Yläpuolinen reitti Loimolan, Suojärven ja Jessoilan kautta ainakin alkuosalta soratietä, joten "päivän kunto" ratkaiseva.
Äänislinnasta Karhumäkeen on pikataival, Kossalmen kautta menevä tie M18.
Karhumäestä Poventsaan normitietä mutkineen ja kuoppineen varmaan tänäkin vuonna. Toivottavasti käytte myös Salmijoella ja Hiisjärven alueella, tie Poventsasta kulkee kanavan vartta koko matkan rintamalinjan suuntaisesti.
Salmijoen omalla puolella on hyvä paikka kahvitella vanhalla tiepohjalla.
Pinduisista Krivin kautta Maaselän asemalle oli viime kesänä ajaneet isollakin bussilla, toivottavasti pitelee kuivaa keliä ja pääsette sitä reittiä.
Maaselän asemalta Suurlahteen on arvoitus, viimeksi tie oli sotkettu puutavara-koneilla luontaiseen tilaan.
Matkahan ei olisi pitkä, jospa onnistuu.
Karhumäestä Kumsan, Mäntyselän kautta Porajärvelle on soratietä, samoin edelleen Suojärvelle valtaosin.
Tälle välille varaatte sitten eväitä, tien varressa ei ole yhtään kauppaa eikä kioskia, mistä tankata paitsi Porajärvellä, valikoima normaali...
Karhumäen hotellilla on vartioitu bussiparkki, eiköhän siellä ole joku suomalainen ryhmä samaan aikaan, joten porukoihin vaan.
Hotellin piha ei ole hyvä paikka ainakaan yksinään.
Vielä muutama itsestään selvyys:
Äänislinnan marketissa on tosi hyvä valikoima elintarviketta, ei mitään marinadilimassa lilluvia retaleita.
kaasugrilli ja varusteet vaan matkaan.
kylmälaukut lähtiessä puolilleen umpijäisiä vesipulloja, ne pitää eväät syötävinä, hotellin jääpakkasesta yön aikana taas uutta virtaa.
Hotellien ruoka on syötävää tosin sitä on perinteisesti varsin niukalti.
Kartoista paras taitaa olla 1:200000 karttakirja,
http://afanas.ru/maps/kar-ind.html
saattaa olla Suomessakin myynnissä paperisena, Sortavalan kirjakaupoista löytynee.
Niistä sivuteistä vielä, tiet saattaa olla ajettavia, mutta ne sillat on suurempi ongelma.
Sotahistorian kannalta mielenkiintoiset paikat sijaitsevat usein paikoilla, missä on suomalaisten tekemät tiet ja sillat, kunnossapitovelvoite ei jäänyt meille
Näillä aatoksilla, toivottavasti ei jäänyt vaikutelma, että ohjaan lasta .askalle,
vaan jotain osviittaa tulevalle hyökkäyssodan perinnematkalle.
Matkalla olette v. -42 huhtikuun monelle veteraanille varsin traagisten seurausten tapahtumapaikoilla, toivon että nostatte maljan myös niille jotka joutuivat osin syyttään vaihtamaan poteron pyttyyn.
Niiralasta Äänislinnaan on varsin hyvää asfalttibaanaa.
Yläpuolinen reitti Loimolan, Suojärven ja Jessoilan kautta ainakin alkuosalta soratietä, joten "päivän kunto" ratkaiseva.
Äänislinnasta Karhumäkeen on pikataival, Kossalmen kautta menevä tie M18.
Karhumäestä Poventsaan normitietä mutkineen ja kuoppineen varmaan tänäkin vuonna. Toivottavasti käytte myös Salmijoella ja Hiisjärven alueella, tie Poventsasta kulkee kanavan vartta koko matkan rintamalinjan suuntaisesti.
Salmijoen omalla puolella on hyvä paikka kahvitella vanhalla tiepohjalla.
Pinduisista Krivin kautta Maaselän asemalle oli viime kesänä ajaneet isollakin bussilla, toivottavasti pitelee kuivaa keliä ja pääsette sitä reittiä.
Maaselän asemalta Suurlahteen on arvoitus, viimeksi tie oli sotkettu puutavara-koneilla luontaiseen tilaan.
Matkahan ei olisi pitkä, jospa onnistuu.
Karhumäestä Kumsan, Mäntyselän kautta Porajärvelle on soratietä, samoin edelleen Suojärvelle valtaosin.
Tälle välille varaatte sitten eväitä, tien varressa ei ole yhtään kauppaa eikä kioskia, mistä tankata paitsi Porajärvellä, valikoima normaali...
Karhumäen hotellilla on vartioitu bussiparkki, eiköhän siellä ole joku suomalainen ryhmä samaan aikaan, joten porukoihin vaan.
Hotellin piha ei ole hyvä paikka ainakaan yksinään.
Vielä muutama itsestään selvyys:
Äänislinnan marketissa on tosi hyvä valikoima elintarviketta, ei mitään marinadilimassa lilluvia retaleita.
kaasugrilli ja varusteet vaan matkaan.
kylmälaukut lähtiessä puolilleen umpijäisiä vesipulloja, ne pitää eväät syötävinä, hotellin jääpakkasesta yön aikana taas uutta virtaa.
Hotellien ruoka on syötävää tosin sitä on perinteisesti varsin niukalti.
Kartoista paras taitaa olla 1:200000 karttakirja,
http://afanas.ru/maps/kar-ind.html
saattaa olla Suomessakin myynnissä paperisena, Sortavalan kirjakaupoista löytynee.
Niistä sivuteistä vielä, tiet saattaa olla ajettavia, mutta ne sillat on suurempi ongelma.
Sotahistorian kannalta mielenkiintoiset paikat sijaitsevat usein paikoilla, missä on suomalaisten tekemät tiet ja sillat, kunnossapitovelvoite ei jäänyt meille
Näillä aatoksilla, toivottavasti ei jäänyt vaikutelma, että ohjaan lasta .askalle,
vaan jotain osviittaa tulevalle hyökkäyssodan perinnematkalle.
Matkalla olette v. -42 huhtikuun monelle veteraanille varsin traagisten seurausten tapahtumapaikoilla, toivon että nostatte maljan myös niille jotka joutuivat osin syyttään vaihtamaan poteron pyttyyn.
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Kiitoksia hienosta vastauksestasi.
JR 25:n reittiä me kuljetaan pääosin, mutta monen muunkin joukko-osaston taival on varmasti kulkenut samansuuntaisesti.
Autoa varmaan ei uskalla jättää yksin maastoon, jos haluaisi jalkautua tutkimaan asemia mm. Suurlahdessa. Vai onko autolla edes teoreettista kulkua näihin asemiin?
JR 25:n reittiä me kuljetaan pääosin, mutta monen muunkin joukko-osaston taival on varmasti kulkenut samansuuntaisesti.
Autoa varmaan ei uskalla jättää yksin maastoon, jos haluaisi jalkautua tutkimaan asemia mm. Suurlahdessa. Vai onko autolla edes teoreettista kulkua näihin asemiin?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Eipä kestä kiitellä, apua annetaan aina.
Tuosta auton jätöstä, ei ihan selvint minkälaisella kalustolla kuljette. Voisin jopa sanoa, että siellä Maaselän- Suurlahden suunnalla ei taida olla suurtakaan vaaraa kriminaaleista, koko alueella ei taida asua montaakaan jaloillaan pysyvää.
Tosin on niitä autoja käännetty suomessa poliisiaseman parkistakin...
Melkein veikkaan, että teidänkin porukasta osa haluaa tutkia maastoa ja joku jää vuorollaan kahvinkeittoon, joten harvoin se auto ihan yksin jää.
Paikallisia jos kohtaa, niin saattaavat olla samoilla asioillla tai vaan kalamiehiä.
Samoiten heistä olisi vaan etua, voisivat tietää mitkä sillat on kulkukelpoisia.
Vennäänkieltä taitava on yleensä matkansa ansaitseva, mutta ei helppo saada mukaan.
Yksi mielenkiintoinen tieto olisi mukava päivittää, jos satutte sille reitille.
Karhumäestä Kumsaan mennessä tie erkanee Saravaaraan, mikä oli majoitus- ja reservialue.
Pääosa ko. alueesta oli joen takana, samoin tykistön ja krh:n asemat.
Saravaarasta tie menee Kumsa-joen yli, sen sillan kunto kiinnostaisi.
btw. saatetaan olla Niiralassa to-aamuna suht. samaan aikaan
naisten kaupan jälkeen työ lähette syvälle itään ja myö Lahdenpohjaan, Ruskealan kirkolla on muuten hyvät ja varsinkin halvat ruuat.
Muut asiat voidaan rupatella yv:llä, kun ei tää tämän enempää areenamuurahaisia kerran kiinnosta...
Tuosta auton jätöstä, ei ihan selvint minkälaisella kalustolla kuljette. Voisin jopa sanoa, että siellä Maaselän- Suurlahden suunnalla ei taida olla suurtakaan vaaraa kriminaaleista, koko alueella ei taida asua montaakaan jaloillaan pysyvää.
Tosin on niitä autoja käännetty suomessa poliisiaseman parkistakin...
Melkein veikkaan, että teidänkin porukasta osa haluaa tutkia maastoa ja joku jää vuorollaan kahvinkeittoon, joten harvoin se auto ihan yksin jää.
Paikallisia jos kohtaa, niin saattaavat olla samoilla asioillla tai vaan kalamiehiä.
Samoiten heistä olisi vaan etua, voisivat tietää mitkä sillat on kulkukelpoisia.
Vennäänkieltä taitava on yleensä matkansa ansaitseva, mutta ei helppo saada mukaan.
Yksi mielenkiintoinen tieto olisi mukava päivittää, jos satutte sille reitille.
Karhumäestä Kumsaan mennessä tie erkanee Saravaaraan, mikä oli majoitus- ja reservialue.
Pääosa ko. alueesta oli joen takana, samoin tykistön ja krh:n asemat.
Saravaarasta tie menee Kumsa-joen yli, sen sillan kunto kiinnostaisi.
btw. saatetaan olla Niiralassa to-aamuna suht. samaan aikaan
naisten kaupan jälkeen työ lähette syvälle itään ja myö Lahdenpohjaan, Ruskealan kirkolla on muuten hyvät ja varsinkin halvat ruuat.
Muut asiat voidaan rupatella yv:llä, kun ei tää tämän enempää areenamuurahaisia kerran kiinnosta...
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Kyllä kiinnostaa... ..kaikki, ja varsinkin noin selkeällä ja erittäin hyvällä kerronnalla tuotettu teksti. Matkakertomukset ovat aina mieluisaa luettavaa. Kuinka pitkälle sisämaahan venäjän rajavartiolaitos partioi ja kuinka paikalliset suhtautuvat suomalaisiin?
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Oikein on hyvät ohjeet JR:llä!JR33 wrote: ...
btw. saatetaan olla Niiralassa to-aamuna suht. samaan aikaan
naisten kaupan jälkeen työ lähette syvälle itään ja myö Lahdenpohjaan, Ruskealan kirkolla on muuten hyvät ja varsinkin halvat ruuat.
...
Naisten kauppa ... vallan erikoinen ilmaus...
Mahdatko muuten puhua matkasta, joka ei sitten valitettavasti toteudu vähäisen kiinnostuksen takia? Itse olen menossa "vaihteeksi" Mantsinsaareen 7. - 10.6. Äsken kun ilmottauduin, oli vielä 3 paikkaa vapaana. 2 yötä Salmissa, yksi Sortavalassa, Valamo-mahdollisuus. Ykskohdat Mantsinsaariseuran sivulla.
СИБИРЬ УЧИТ!
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Olisiko kellään valokopioita Suurlahden, Saravaaran ja Krivin alueen kartoista?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Sorry offtopic mutta voisiko pyytää jäsen JR33:lta valokuvia Lahdenpohjasta vaikka s-postiin,mummo on sieltä kotoisin.
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Niin, en ole mitenkään paras vaihtoehto nuihin kiperiin kysymyksiin
Venäjän puolelle matkoja järjestävät tietää varmaan paremmin esim. Japi-matkat.
veli taifun
Rajavalvontahan on FSB:n hoidossa, vyöhykekarttaa en saannu netissä auki, jotain päivittävät.
Tuohon suomi vs paikalliset sanoisin, että mitä syrjemmässä ja mitä pienempi kylä, sen ystävällisempiä ovatten.
Vanhempi väki varsinkin. Muistakaa ottaa pieniä "lahjuksia" mukaan. Kahvia, keksilöitä ja marmelaatia. Miespuolisten mahahan siellä ei kahvia kestä...
Olen minä saannu kyläkaupassa palvelua paremmin kuin kotimaan puodeissa, viipaloivat leivät ja makkarat valmiiksi siivuiksi, ettei tarvi mahaa vasten veistää.
Ja tietysti ne ketkä hyötyy muutaman sata ruplaa silloin tällöin matkamiehistä ei ole ensimmäisenä listimässä tulolähdettä.
veli eki
Naisten tai tyttöjen kauppahan sijaitsee Ruskealassa, sinne on kylttikin.
Sieltä saa varmaan kaiken matkaevään ja osaahan ne suomeakin.
Sitä monitoimiyrittäjän uutta kauppaa ei ole näinollen pakko kannattaa.
Kauppa ei ole ihmiskauppaa vaan myyjät ovat ystävällisempää sukupuolta
Se oli kyllä harmi tuo matkan peruutus, mutta tarkoitin eri reissua.
veli sturmmann
AHF:n sivuilla on sota-aikaiset kartat juuri niiltä alueilta näkyvillä, digiarkistosta varmaan löytyisi lisää, jos olisi vaan aikaa penkoa.
Ei kai tuo tarvitse kuin ison tulostimen käytön, ja kulkeehan läppärikin mukana reissussa.
veli tokarev 38
Toki otan kuvia reissusta, jospa aikaa löytyisi niiden ja muidenkin kohteiden kuvista vaikka kuvapalveluun, pitää vaan muistaa rajata mahdollisimman paljon ihmishahmot pois.
Venäjän puolelle matkoja järjestävät tietää varmaan paremmin esim. Japi-matkat.
veli taifun
Rajavalvontahan on FSB:n hoidossa, vyöhykekarttaa en saannu netissä auki, jotain päivittävät.
Tuohon suomi vs paikalliset sanoisin, että mitä syrjemmässä ja mitä pienempi kylä, sen ystävällisempiä ovatten.
Vanhempi väki varsinkin. Muistakaa ottaa pieniä "lahjuksia" mukaan. Kahvia, keksilöitä ja marmelaatia. Miespuolisten mahahan siellä ei kahvia kestä...
Olen minä saannu kyläkaupassa palvelua paremmin kuin kotimaan puodeissa, viipaloivat leivät ja makkarat valmiiksi siivuiksi, ettei tarvi mahaa vasten veistää.
Ja tietysti ne ketkä hyötyy muutaman sata ruplaa silloin tällöin matkamiehistä ei ole ensimmäisenä listimässä tulolähdettä.
veli eki
Naisten tai tyttöjen kauppahan sijaitsee Ruskealassa, sinne on kylttikin.
Sieltä saa varmaan kaiken matkaevään ja osaahan ne suomeakin.
Sitä monitoimiyrittäjän uutta kauppaa ei ole näinollen pakko kannattaa.
Kauppa ei ole ihmiskauppaa vaan myyjät ovat ystävällisempää sukupuolta
Se oli kyllä harmi tuo matkan peruutus, mutta tarkoitin eri reissua.
veli sturmmann
AHF:n sivuilla on sota-aikaiset kartat juuri niiltä alueilta näkyvillä, digiarkistosta varmaan löytyisi lisää, jos olisi vaan aikaa penkoa.
Ei kai tuo tarvitse kuin ison tulostimen käytön, ja kulkeehan läppärikin mukana reissussa.
veli tokarev 38
Toki otan kuvia reissusta, jospa aikaa löytyisi niiden ja muidenkin kohteiden kuvista vaikka kuvapalveluun, pitää vaan muistaa rajata mahdollisimman paljon ihmishahmot pois.
6.D; primus inter pares.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja???
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Axis History Forum?Sturmmann wrote:Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja???
Sieltä löytyy ainakin tälläinen keskusteluketju:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=164729&
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Jo vain, minun virhe. Martti nuita karttoja on jaksannu kaivaa ja laitella, muutama sivu tuolta Marskinniemen-Pirunsaaren -Suurlahden linjalta taitaa vielä puuttua.JTV wrote:Axis History Forum?Sturmmann wrote:Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja???
Sieltä löytyy ainakin tälläinen keskusteluketju:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=164729&
Sinne Saravaaraan olisi toinenkin reitti, varmaan sota-aikainen sekin. Taitaa lähteä siitä Malun asemalta, tosin karttojen mukaan tiellä on ainakin kolme siltaa, joten snorkkeli-maasturilla olisi mentävä, tuskin ne sillat on ajossa.
Malun kautta olisi vaan paljon "helpompi" mennä ja säästäisi sitä edestakaista turhaa ajoa.
Normaali ajoaikahan tuplataan venäjän puolella esim. Kannaksella, niin Itä-Karjalassa ajoaika kerrotaan ainakin kolmella ja tämä kuivalla kelillä...
Vähä hirvittää teidän puolesta tämä kylmä ja sateinen kevät, kelirikko voi olla melkoinen.
Karhumäessä satoi tänään lunta
Aika hienoa olisi komentaa nuoremmat raserviläiset perustamaan leiri Ahvenjärven rantaan ja ottaa operatiivisen osaston komentoteltassa pari piiskaryyppyä Kaatuneiden muistopäivän kunniaksi, v. -42 karttojen äärellä.
Tai toki se leiri olisi komia Leijona-tukikohdassakin.
Ostakaa Äänislinnan sportista iskukoukkuja, Seesjärvi on varmaan vielä jäässä, eikä hauki ole oppinut kutemaan jään päällä, mikä olisi paljon kätevämpää kalamiehen kannalta.
Onkohan kellään veljistä eksaktia tietoa tuosta FSB:n rajavyöhykeluvasta tältä vuodelta,
vuotta vanhoilla mutu- tiedoilla en tee mitään.
Tolvajärven suunta kiinnostaisi... ja sinne tarvihtee viraston pumaskat.
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Vaisua on edelleen, ihmeen vähän porukkaa iskettää 70-vuotis tapahtumat Itä-Karjalassa...
wse, Karhumäen urheilukentällä oli kesällä -42 kesäolympialaiset, josta on varmaan sinäputkessakin katkelmia tai arreenalla.
Siinäpä teillekkin iltakisa-ohjelmaa
http://www.yleisurheilu.fi/uutiset/jarj ... mpialaiset
Viikonlopun tiedustelu tulee samalla:
onko kellään ko. kisoista annettuja mitaleja kokoelmissaan ?
wse, Karhumäen urheilukentällä oli kesällä -42 kesäolympialaiset, josta on varmaan sinäputkessakin katkelmia tai arreenalla.
Siinäpä teillekkin iltakisa-ohjelmaa
http://www.yleisurheilu.fi/uutiset/jarj ... mpialaiset
Viikonlopun tiedustelu tulee samalla:
onko kellään ko. kisoista annettuja mitaleja kokoelmissaan ?
6.D; primus inter pares.
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Niin se vain on; toiset elävät mieluummin menneessä, toiset yrittävät elää nykyajassa ja jotkut hamuavat kovasti jo tulevaisuuteen....Vaisua on edelleen, ihmeen vähän porukkaa iskettää 70-vuotis tapahtumat Itä-Karjalassa...
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan
Kiinnostuksella luen kyllä näitä juttuja. On joskus ollut mielessä käydä Sortavalaa katsomassa ja muutenkin tuo karjalanradan seutu kiinnostaa sukututkimuksen kannalta. Isän sotareissut on olleet ensin 2D:n matkassa ja myöhemmin syvärillä. Olishan siellä käymistä ja ihmettelemistä. Ehkä sinne vielä joskus suuntaan.
Että kirjoitelkaa vaan vinkkejä ja kokemuksia, siitähän se kipinä syttyy.
Että kirjoitelkaa vaan vinkkejä ja kokemuksia, siitähän se kipinä syttyy.