Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Teemme reissun omalla kyydillä aina Äänislinnan kautta Karhumäkeen asti. Tällä palstalla on kokeneita matkaajia, joten ajattelin kysyä neuvoa. Missä on turvallista säilyttää autoa, että onko hotellien edustat turvallisia vai onko jokin erityinen autoparkki?
Karhumäessä kaksi yötä olisi tarkoitus viettää ja siitä kohteena Seesjärven Suurlahti ja Krivin-aseman seutu. Myös Poventsan kanavalla olisi tarkoitus vierailla.

Mitä reittejä kannattaa käyttää ja mitä välttää. Sivutiet ovat ilmeisiä mysteerejä siellä.

Kaikki vinkit ja neuvot on arvokkaita, että kiitos jokaiselle vastaajalle. :)
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

Vähän vaikeata aloittaa, kun ei ole tietoa reittisuunnitelmista.
Niiralasta Äänislinnaan on varsin hyvää asfalttibaanaa.
Yläpuolinen reitti Loimolan, Suojärven ja Jessoilan kautta ainakin alkuosalta soratietä, joten "päivän kunto" ratkaiseva.
Äänislinnasta Karhumäkeen on pikataival, Kossalmen kautta menevä tie M18.
Karhumäestä Poventsaan normitietä mutkineen ja kuoppineen varmaan tänäkin vuonna. Toivottavasti käytte myös Salmijoella ja Hiisjärven alueella, tie Poventsasta kulkee kanavan vartta koko matkan rintamalinjan suuntaisesti.
Salmijoen omalla puolella on hyvä paikka kahvitella vanhalla tiepohjalla.
Pinduisista Krivin kautta Maaselän asemalle oli viime kesänä ajaneet isollakin bussilla, toivottavasti pitelee kuivaa keliä ja pääsette sitä reittiä.
Maaselän asemalta Suurlahteen on arvoitus, viimeksi tie oli sotkettu puutavara-koneilla luontaiseen tilaan.
Matkahan ei olisi pitkä, jospa onnistuu.
Karhumäestä Kumsan, Mäntyselän kautta Porajärvelle on soratietä, samoin edelleen Suojärvelle valtaosin.
Tälle välille varaatte sitten eväitä, tien varressa ei ole yhtään kauppaa eikä kioskia, mistä tankata paitsi Porajärvellä, valikoima normaali...

Karhumäen hotellilla on vartioitu bussiparkki, eiköhän siellä ole joku suomalainen ryhmä samaan aikaan, joten porukoihin vaan.
Hotellin piha ei ole hyvä paikka ainakaan yksinään.

Vielä muutama itsestään selvyys:
Äänislinnan marketissa on tosi hyvä valikoima elintarviketta, ei mitään marinadilimassa lilluvia retaleita.
kaasugrilli ja varusteet vaan matkaan.
kylmälaukut lähtiessä puolilleen umpijäisiä vesipulloja, ne pitää eväät syötävinä, hotellin jääpakkasesta yön aikana taas uutta virtaa.
Hotellien ruoka on syötävää tosin sitä on perinteisesti varsin niukalti.
Kartoista paras taitaa olla 1:200000 karttakirja,
http://afanas.ru/maps/kar-ind.html
saattaa olla Suomessakin myynnissä paperisena, Sortavalan kirjakaupoista löytynee.

Niistä sivuteistä vielä, tiet saattaa olla ajettavia, mutta ne sillat on suurempi ongelma.
Sotahistorian kannalta mielenkiintoiset paikat sijaitsevat usein paikoilla, missä on suomalaisten tekemät tiet ja sillat, kunnossapitovelvoite ei jäänyt meille :shock:

Näillä aatoksilla, toivottavasti ei jäänyt vaikutelma, että ohjaan lasta .askalle,
vaan jotain osviittaa tulevalle hyökkäyssodan perinnematkalle.

Matkalla olette v. -42 huhtikuun monelle veteraanille varsin traagisten seurausten tapahtumapaikoilla, toivon että nostatte maljan myös niille jotka joutuivat osin syyttään vaihtamaan poteron pyttyyn.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Sturmmann »

Kiitoksia hienosta vastauksestasi. :-)

JR 25:n reittiä me kuljetaan pääosin, mutta monen muunkin joukko-osaston taival on varmasti kulkenut samansuuntaisesti.

Autoa varmaan ei uskalla jättää yksin maastoon, jos haluaisi jalkautua tutkimaan asemia mm. Suurlahdessa. Vai onko autolla edes teoreettista kulkua näihin asemiin?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

Eipä kestä kiitellä, apua annetaan aina.
Tuosta auton jätöstä, ei ihan selvint minkälaisella kalustolla kuljette. Voisin jopa sanoa, että siellä Maaselän- Suurlahden suunnalla ei taida olla suurtakaan vaaraa kriminaaleista, koko alueella ei taida asua montaakaan jaloillaan pysyvää.
Tosin on niitä autoja käännetty suomessa poliisiaseman parkistakin...
Melkein veikkaan, että teidänkin porukasta osa haluaa tutkia maastoa ja joku jää vuorollaan kahvinkeittoon, joten harvoin se auto ihan yksin jää.
Paikallisia jos kohtaa, niin saattaavat olla samoilla asioillla tai vaan kalamiehiä.
Samoiten heistä olisi vaan etua, voisivat tietää mitkä sillat on kulkukelpoisia.
Vennäänkieltä taitava on yleensä matkansa ansaitseva, mutta ei helppo saada mukaan.

Yksi mielenkiintoinen tieto olisi mukava päivittää, jos satutte sille reitille.
Karhumäestä Kumsaan mennessä tie erkanee Saravaaraan, mikä oli majoitus- ja reservialue.
Pääosa ko. alueesta oli joen takana, samoin tykistön ja krh:n asemat.
Saravaarasta tie menee Kumsa-joen yli, sen sillan kunto kiinnostaisi.

btw. saatetaan olla Niiralassa to-aamuna suht. samaan aikaan :D
naisten kaupan jälkeen työ lähette syvälle itään ja myö Lahdenpohjaan, Ruskealan kirkolla on muuten hyvät ja varsinkin halvat ruuat.

Muut asiat voidaan rupatella yv:llä, kun ei tää tämän enempää areenamuurahaisia kerran kiinnosta...
6.D; primus inter pares.

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by taifun »

Kyllä kiinnostaa... ..kaikki, ja varsinkin noin selkeällä ja erittäin hyvällä kerronnalla tuotettu teksti. Matkakertomukset ovat aina mieluisaa luettavaa. Kuinka pitkälle sisämaahan venäjän rajavartiolaitos partioi ja kuinka paikalliset suhtautuvat suomalaisiin?

Eki
kers
kers
Posts: 164
Joined: Fri Oct 19, 2007 20:55
Location: Turku

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Eki »

JR33 wrote: ...
btw. saatetaan olla Niiralassa to-aamuna suht. samaan aikaan :D
naisten kaupan jälkeen työ lähette syvälle itään ja myö Lahdenpohjaan, Ruskealan kirkolla on muuten hyvät ja varsinkin halvat ruuat.
...
Oikein on hyvät ohjeet JR:llä!

Naisten kauppa ... vallan erikoinen ilmaus...

Mahdatko muuten puhua matkasta, joka ei sitten valitettavasti toteudu vähäisen kiinnostuksen takia? Itse olen menossa "vaihteeksi" Mantsinsaareen 7. - 10.6. Äsken kun ilmottauduin, oli vielä 3 paikkaa vapaana. 2 yötä Salmissa, yksi Sortavalassa, Valamo-mahdollisuus. Ykskohdat Mantsinsaariseuran sivulla.
СИБИРЬ УЧИТ!

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Sturmmann »

Olisiko kellään valokopioita Suurlahden, Saravaaran ja Krivin alueen kartoista?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

tokarev38
sotvm6
sotvm6
Posts: 420
Joined: Sat Oct 06, 2007 18:25
Location: itärajalla

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by tokarev38 »

Sorry offtopic mutta voisiko pyytää jäsen JR33:lta valokuvia Lahdenpohjasta vaikka s-postiin,mummo on sieltä kotoisin.
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

Niin, en ole mitenkään paras vaihtoehto nuihin kiperiin kysymyksiin :oops:
Venäjän puolelle matkoja järjestävät tietää varmaan paremmin esim. Japi-matkat.

veli taifun
Rajavalvontahan on FSB:n hoidossa, vyöhykekarttaa en saannu netissä auki, jotain päivittävät.
Tuohon suomi vs paikalliset sanoisin, että mitä syrjemmässä ja mitä pienempi kylä, sen ystävällisempiä ovatten.
Vanhempi väki varsinkin. Muistakaa ottaa pieniä "lahjuksia" mukaan. Kahvia, keksilöitä ja marmelaatia. Miespuolisten mahahan siellä ei kahvia kestä...
Olen minä saannu kyläkaupassa palvelua paremmin kuin kotimaan puodeissa, viipaloivat leivät ja makkarat valmiiksi siivuiksi, ettei tarvi mahaa vasten veistää.
Ja tietysti ne ketkä hyötyy muutaman sata ruplaa silloin tällöin matkamiehistä ei ole ensimmäisenä listimässä tulolähdettä.

veli eki
Naisten tai tyttöjen kauppahan sijaitsee Ruskealassa, sinne on kylttikin.
Sieltä saa varmaan kaiken matkaevään ja osaahan ne suomeakin.
Sitä monitoimiyrittäjän uutta kauppaa ei ole näinollen pakko kannattaa.
Kauppa ei ole ihmiskauppaa vaan myyjät ovat ystävällisempää sukupuolta :D
Se oli kyllä harmi tuo matkan peruutus, mutta tarkoitin eri reissua.

veli sturmmann
AHF:n sivuilla on sota-aikaiset kartat juuri niiltä alueilta näkyvillä, digiarkistosta varmaan löytyisi lisää, jos olisi vaan aikaa penkoa.
Ei kai tuo tarvitse kuin ison tulostimen käytön, ja kulkeehan läppärikin mukana reissussa.

veli tokarev 38
Toki otan kuvia reissusta, jospa aikaa löytyisi niiden ja muidenkin kohteiden kuvista vaikka kuvapalveluun, pitää vaan muistaa rajata mahdollisimman paljon ihmishahmot pois.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Sturmmann »

Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja??? :oops:
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JTV »

Sturmmann wrote:Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja??? :oops:
Axis History Forum?

Sieltä löytyy ainakin tälläinen keskusteluketju:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=164729&

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

JTV wrote:
Sturmmann wrote:Nyt täytyy tunnustaa kyvyttömyyteni. En löydä AHF palvelinta Googlella missä olisi karttoja??? :oops:
Axis History Forum?

Sieltä löytyy ainakin tälläinen keskusteluketju:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9&t=164729&
Jo vain, minun virhe. Martti nuita karttoja on jaksannu kaivaa ja laitella, muutama sivu tuolta Marskinniemen-Pirunsaaren -Suurlahden linjalta taitaa vielä puuttua.

Sinne Saravaaraan olisi toinenkin reitti, varmaan sota-aikainen sekin. Taitaa lähteä siitä Malun asemalta, tosin karttojen mukaan tiellä on ainakin kolme siltaa, joten snorkkeli-maasturilla olisi mentävä, tuskin ne sillat on ajossa.
Malun kautta olisi vaan paljon "helpompi" mennä ja säästäisi sitä edestakaista turhaa ajoa.

Normaali ajoaikahan tuplataan venäjän puolella esim. Kannaksella, niin Itä-Karjalassa ajoaika kerrotaan ainakin kolmella ja tämä kuivalla kelillä...
Vähä hirvittää teidän puolesta tämä kylmä ja sateinen kevät, kelirikko voi olla melkoinen.
Karhumäessä satoi tänään lunta :shock:

Aika hienoa olisi komentaa nuoremmat raserviläiset perustamaan leiri Ahvenjärven rantaan ja ottaa operatiivisen osaston komentoteltassa pari piiskaryyppyä Kaatuneiden muistopäivän kunniaksi, v. -42 karttojen äärellä.
Tai toki se leiri olisi komia Leijona-tukikohdassakin.

Ostakaa Äänislinnan sportista iskukoukkuja, Seesjärvi on varmaan vielä jäässä, eikä hauki ole oppinut kutemaan jään päällä, mikä olisi paljon kätevämpää kalamiehen kannalta. :miettii:

Onkohan kellään veljistä eksaktia tietoa tuosta FSB:n rajavyöhykeluvasta tältä vuodelta,
vuotta vanhoilla mutu- tiedoilla en tee mitään.
Tolvajärven suunta kiinnostaisi... ja sinne tarvihtee viraston pumaskat.
6.D; primus inter pares.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

Vaisua on edelleen, ihmeen vähän porukkaa iskettää 70-vuotis tapahtumat Itä-Karjalassa...

wse, Karhumäen urheilukentällä oli kesällä -42 kesäolympialaiset, josta on varmaan sinäputkessakin katkelmia tai arreenalla.

Siinäpä teillekkin iltakisa-ohjelmaa :-D

http://www.yleisurheilu.fi/uutiset/jarj ... mpialaiset

Viikonlopun tiedustelu tulee samalla:
onko kellään ko. kisoista annettuja mitaleja kokoelmissaan ?
6.D; primus inter pares.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by igorrock »

Vaisua on edelleen, ihmeen vähän porukkaa iskettää 70-vuotis tapahtumat Itä-Karjalassa...
Niin se vain on; toiset elävät mieluummin menneessä, toiset yrittävät elää nykyajassa ja jotkut hamuavat kovasti jo tulevaisuuteen.... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by smokeball »

Kiinnostuksella luen kyllä näitä juttuja. On joskus ollut mielessä käydä Sortavalaa katsomassa ja muutenkin tuo karjalanradan seutu kiinnostaa sukututkimuksen kannalta. Isän sotareissut on olleet ensin 2D:n matkassa ja myöhemmin syvärillä. Olishan siellä käymistä ja ihmettelemistä. Ehkä sinne vielä joskus suuntaan.
Että kirjoitelkaa vaan vinkkejä ja kokemuksia, siitähän se kipinä syttyy. ;)
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”