Page 10 of 10

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Mon Jul 10, 2017 23:24
by Ukko-Pekka
Kiitos vastauksesta! Tuli tässä samalla mieleen, viime vuonna kiertelin suhteellisen laajasti pitkin vanhoja taistelupaikkoja ja vastaan tuli sirpaletta, hylsyä ja muuta romua, onko kenelläkään tietoa miten Venäjän rajalla näihin suhtaudutaan? Käsittääkseni kaiveleminen nyt on kiellettyä, joku toinen tosin oli jo kaivelun tehnyt ja ylijääneitä sotamuistoja muutaman rajan yli toin viime reissulta. Ajattelin vain että jos esimerkiksi kypärä tms ei ihan taskunpohjalla kuljetettava muisto vastaan tulisi, niin miten rajalla reagoitaisiin? En nyt mitään lupaa vaativasta haiskahtavaakaan ole mukaan ottamassa mutta esim kypärä, pakki tai ehkä maksimissaan täysin käyttökelvottomaksi ruostunut lipas tms?

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj

Posted: Sun Aug 13, 2017 10:59
by Sturmmann
Kaikki tiukkenee jopa Venäjällä. Toimiikohan vielä, että jättää takakonttiin 20€ setelin, että tullimies vahingossa löytää sen, niin silloin kaikki on autossa ok. Suoraan jos yrittää lahjoa, niin ei hyvä heilu. :D

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj

Posted: Tue Aug 15, 2017 6:35
by riude
Sanominen tulee, ja huonoimmassa tapauksessa olet jonkun päivän setvimässä asiaa.
Itse en riskiä ottaisi romun takia.

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoj

Posted: Wed Nov 29, 2017 20:30
by JR33
Siiranmäkeen ken vielä aikoo mennä poterotutkimuksiin niin kannattaa ehkä vaan katsella vanhoja kuvia. :shock:
Muistomerkin taakse on tekeillä massiivinen hiekkakuoppa, estekiviä on siirretty kasalle ja VT-linjan linnoitteiden jäänteet hajotetaan lopullisesti...
Suojakaistaa on jätetty (toistaiseksi) tien varteen joku riekale.
Lintulan luostarin jälkeen kun ens suvena ajelette kohti Mainilaa tai Vaskisavottaa, vanhaa tietä, niin Siiranmäki on ilm. osittain siellä siinä liittymätyömaan kohdalla :cry:

fb:n Karjalan Valli kertoo enempi. Aukeaa se ilman kirjautumistakin.

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Fri Mar 06, 2020 18:22
by JR33
Ei olla oltu ihan toimettomana. Idän matkailua harrasteltu ja reisussa oltu.
Karhumäen suunnalla taaemman puolustuslinjan bet.rakenteita etsittin, niitä on mm Piikin miehetkin olleet tekemässä.
Löytyihän niitä ja samalla testattiin sot-aikaisten teiden ja varsinkin siltojen kantavuudet. Vaihtelevuutta on, ei päästy Saravaaran suunnalta nykyiselle Murmanskin valtatielle, pari väylää jäi tosin tutkimatta.
Maaselän asemalta ajettiin Karjalan Maaselälle. En suosittele, pahimmillaan 10 km/8 tuntia. Vinssit ja ajosillat, sekä moottorisahat tarvii olla.

Löytyi myös puolustuslinjan suolta puisia psv-esteitä malli Pisi. Eipä ole ennen tulllut tiedoksi, että niitä olisi muualla.

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Fri Mar 06, 2020 21:25
by Juha Tompuri
JR33 wrote:
Fri Mar 06, 2020 18:22
Ei olla oltu ihan toimettomana. Idän matkailua harrasteltu ja reisussa oltu.
Karhumäen suunnalla taaemman puolustuslinjan bet.rakenteita etsittin, niitä on mm Piikin miehetkin olleet tekemässä.
Löytyihän niitä ja samalla testattiin sot-aikaisten teiden ja varsinkin siltojen kantavuudet. Vaihtelevuutta on, ei päästy Saravaaran suunnalta nykyiselle Murmanskin valtatielle, pari väylää jäi tosin tutkimatta.
Maaselän asemalta ajettiin Karjalan Maaselälle. En suosittele, pahimmillaan 10 km/8 tuntia. Vinssit ja ajosillat, sekä moottorisahat tarvii olla.
Kowaa suorittamista :moshaa
Minkälainen autokalusto oli käytössä?

Löytyi myös puolustuslinjan suolta puisia psv-esteitä malli Pisi. Eipä ole ennen tulllut tiedoksi, että niitä olisi muualla.
Äkkiseltään en itekään muista. Oliko esteet viistot päältä?
Ymmärtettävästi noita rakennettu suolle. Kivien kanssa puljaaminen (etnkin sulan maan aikaan) olisi ollut haasteellista.

t: Juha

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Sat Mar 07, 2020 10:14
by JR33
Kalustona oli Toyotan land cruiserit, vanhat jäykkäakseliset ja lukolliset. Alustat korotettuja ja min 35" renkailla.

Toinen haasteellinen reitti oli käydä MaasR:n Esikunta-alueella Laatikaisen komentopaikalla, Semsjärven rannalla.
Reitti sinne meni jotain epäm. katkoviivaa pitkin soitten halki. Seuraavana aamuna paluu vielä haastavampaa, illalla on aina rohkeampi...
Uutta reittiä haettiin pitkään, paluuperiä tuli paljon.
Image[/URL

Ne puiset psv-esteet on viistopäisiä tukkinippuja.
Image[/URL]

Linnoitteet on varsin ehjiä, toki räjäytettyjä mutta sisälle pääsi useampaan.
Image[/URL]
Image[/URL

Osa kartasta, linnoitteita on varsin paljon. niistä on myös linnoitekortit olemassa.
Image

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Mon Mar 09, 2020 21:00
by Juha Tompuri
Moro!

Offroadismi aika isossa roolissa noitten paikkojen hakemisessa. Itsekin vähäsen linnoiteharrastajana, hattu päästä.
Oliko noissa PSS-tyyppisissä esteissä metallivanteita?
Yllättävän hienoja ja osa näköjään aika vahvan näköisiä betonilaitteita. Tiedätkö vahvuusluokista?

t: Juha

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Sat Mar 14, 2020 20:34
by JR33
Itseasiassa niissä tukkiesteissä ei näkynyt mitään sidettä, suurentelin vielä muitakin kuvia...

Osasuurennos linnoiteketjusta.
Image

Em. kuvissa olevat:
Lähikuvassa oleva miehistökorsu on #322. Lin RP 213, valu 1.4. -43, naamiointi 20.7.-43, vahvuusluokka V, 10 miestä. Maaperä hiesu.
Kauempaa otettu miehistökorsu on #336. Lin RP 213, valu 20.7.43, kivi- ja maatäyte 20.8.-43, vahvuus II, 20 miestä + pst.t:n suoja, kallio.

Re: Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Posted: Fri Apr 24, 2020 12:12
by Tumi
Tarkoitus oli käydä näihin aikoihin ensimmäinen parin päivän Vennään reissu itsekseni, nythän tuo lykkääntyi mutta mennään kun päästään. Kohteena Riihiön lohkon etulinja Lappalaisenmäessä suurinpiirtein JR7/JR49 saumassa ja tullessa varmaan Valkjärven tienoo ja Kylä- Paakkola silmäillen.
Sujuuko matalalla profiililla reissaaminen ja maastossa liikkuminen nykyisin jo siinä missä muuallakin vai onko jotain tarpeellista huomioitavaa?