heinkel

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

heinkel

Post by JR33 »

Sunnuntain kuniaksi vinttaan ko. lentsikkaan sivuavan pähkinän;

Ossaatteko veljet sanoa, mikä oli sotatoimien viimeinen lento, mikä suoritettiin rauhansopimuksen jo tultua voimaan;
lentosuunta ja kohde pitäisi tietää aika tarkkaan, jos meinaa saada ihailtavaa hyminää osakseen...

ja ennenkuin innostutte niin kyse on tapahtumista ennen Lapin sotaa.
6.D; primus inter pares.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: heinkel

Post by TomiH »

Kovassa kuumessa olleen Ilmari Honkasen ja häntä suojamaan jääneiden kaukopartiomiesten haku linjojen takaa. Operaatio Hokki.

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: heinkel

Post by M/62 »

Olikos tämä sitten toiseksi viimeinen sotalento:

Image
Ilmavoimien Esikunta. Hankintaosasto. Lentokoneasiat. Poistettuja lentokoneita. T 19424/132.

Tutkintapöytäkirja, laadittu lentokone FK-109:n lento-onnettomuudesta.

A. Tutkijalautakunnan merkinnät:

Tutkijalautakunta, johon kuului puheenjohtajana kapt. K. Linnamaa sekä jäseninä luutn. T. Riekki ja sot.mest. E. Eve ryhtyi tutkimaan onnettomuutta TLe.Lv.16:n komentajan määräyksestä 3.10.1944.

1. §. Onnettomuusaika ja -paikka

Elokuun 17 p:nä v. 1944 klo 23,05 Säämäjärvellä Kuutisjärven luoteispäässä.

2. §. Lentokone

Tyyppi: FK. N:o 109. Käyttö: Tiedustelukone. Koko lentoaika 523 t. 30 min. Valmistusvuosi 1938. Lentoaika viime peruskorjauksen jälkeen 197 t. 50 min. Koneen kuntoisuus ennen onnettomuutta: Kunnossa.

Kone tarkastettu viimeksi 5 p:nä elokuuta 1944. Tarkastuksen suorittanut lekomek. Koiranen ja lekomek. Lehtonen.

3. §. Moottori

Tyyppi: Pegasus XII. N:o 18160. Teho 920 hv. Koko käyntiaika 251 t. 05 min. Valmistusvuosi 194-. Käyntiaika viime peruskorjauksen jälkeen - t. - min. Moottorin kuntoisuus ennen onnettomuutta: Kunnossa.

4. §. Säätiedot

Klo 22,00, Värtsilän havaintoasemalla tuulen suunta -, voima 0 Beauf, pilvisyys 5/10, pilvilaji St CU, pilvien korkeus 1000-1500 m, ilmanpaine - mm. Lämpötila maanpinnalla - C°. Kuulakkuus 10-20 km. Sade. Alapilvet St CU 3/10, kokopilvisyys 5/10.

5. §. Ohjaaja

Luutnantti Erkki Salo, syntynyt Helsingissä 22.4.1923. Koko lentoaika ohjaajana 262 t., tähystäjänä - t. Lentoaika ohjaajana 6:n viime kk:n aikana 24 t. Palvelus Ilm. V:ssa 4.6.41 - 28.2.43 Le.SK:ssa, 1.3 - 28.7.43 TLe.Lv.35:ssä; 29.7.43 - 30.6.44 TLe.Lv.12:ssa; 1.7.44 alkaen TLe.Lv.16:ssa.

Ohjaajakoulu Ilm.UK 13. Lentomerkki ohjaajalle 26.7.43.
Miten vahingoittunut: Sai lievän aivotärähdyksen.

6. §. Tähystäjä

Ylikersantti Reino Aulis Johannes Koski. Syntynyt -:ssa 8.7. 1916. Koko lentoaika tähystäjänä 312 t., ohjaajana -t. Palvelus Ilm. V:ssa lentosähköttäjänä.

Miten vahingoittunut: Ruhjevamma polvessa.

[...]

8. §. Lentotehtävä

Lentomääräys N:o -, tehtävä suullinen. Määräyksen antaja TLe.Lv.16:n kom.v.s. kapt. M. Somppi. Suulliset määräykset ennen lähtöä: Pudotus 75 m. korkeudelta.

9. §. Tutkijalautakunnan havainnot

Kone jäi vihollisen puolelle.

[...]

14. §. Lähimmän esimiehen lausunto

Luutn. Salo on taipumuksiltaan heikohko ohjaaja. Rikkonut kesän aikana kaksi IT-konetta (lasku epäonnistunut). Ylikers. Koski on luotettava ja kokenut lentosähköttäjä.

Laivueen komentaja: Heikki Pursiainen. Majuri.

15. §. Lautakunta selvittää onnettomuuden syyt seuraavasti

Onnettomuuden syynä on ollut: Ohjaaja on erehtynyt lentokorkeuden arvioimisessa. Tästä johtui koneen törmääminen puihin. Tämänlaatuisen onnettomuuden uusiutumisen estämiseksi ehdotetaan, että huoltolentoja suorittamaan määrätään kokeneimpia ohjaajia.

8515:ssa, 3.10.1944.
Kapteeni K. Linnamaa.
Luutnantti T. Riekki
Sot.mest. E. Eve.

B. Joukko-osaston päällikön lausunto ja päätös

[...]

Onko lentomääräys ollut suhteessa ohjaajan koulutukseen? On.

[...]

8530:ssa 10.10.1944
Le.R 3:n Komentaja Eversti G. Magnusson



Liite № 1.

Koneen ohjaaja luutn. E. S a l o kertoi:

Saatuani lentotehtävän kapt. Kahlalta, lähdimme ylik. Kosken kanssa FK-109:n luo. Koneeseen oli asennettu tavaravarjot ja muut tavarat. Koekäytin moottorin ja kokeilin pommilaukaisimet, etteivät tavaravarjot päässeet liian aikaisin putoamaan. Säädin lisäksi tarkkuuskorkeusmittarin nollaan.

Sen jälkeen starttasimme. Lento sujui normaalisesti Säämäjärvelle, josta löysimme Kuutisjärvelle. Korkeus oli 1200 m. Kiersimme liu'ussa järveä. N. 300:ssa oikaisin koneen ja rupesin lähestymään nuotioita. Tällöin pudotin korkeuden 100 metriin, jonka jälkeen en enää katsonut korkeusmittaria. Sää oli täysin pilvistä, joten horisontti ei näkynyt, lisäksi pakoputken tuli haittasi näkyväisyyttä eteenpäin. Kun nuotiot olivat hävinneet tason alle, pudotin tavaravarjot. Samassa tunsin nykäyksen ja kone kallistui vasemmalle. Yritin estää sitä, mutta samssa kone iski maahan ja kadotin tajuntani.

Seuranneista tapahtumista ei minulla ole mitään selvää mielikuvaa. Muistan ainoastaan kulkeneemme metsissä. Viimeisen 20 pv:n tapahtumista muistan hieman paremmin. Odotimme meitä hakemaan tulevaa konetta ja kun se tuli, lähdimme sillä Rissalaan, josta meidät tuotiin sairaalaan Kuopioon.

Luutn. Erkki Salo
Luettu ja hyväksytty.



Liite № 2.

Koneen tähystäjä ylikers. A. K o s k i kertoi.

Starttasimme Värtsilän lentokentältä 17.8.44 klo 22,10 luutn. Salon kanssa huoltolernolle. Saavuimme suorinta tietä kohteelle, joka oli Kuutisjärven luoteispäässä. Sää kohteella oli pilvinen ja sentähden pimeys haittasi. Ehdotin senvuoksi luutn. Salolle, että suoritetaan pudotus tavallista pudotuskorkeutta korkeammalta. Saetuamme sovitut valomerkit alkoi pudotus. Lähestyimme kohdetta pohjoisesta. Valomerkkien kohdalla osoitti korkeusmittari 150 metriä. Tämä ei kuitenkaan vastannut todellista lentokorkeutta, vaan oli se jonkunverran pienempi. Heitin samalla kertaa luutn. Salon pudottamien tavaravarjojen kanssa yhden tähystämöön sijoitetuista laatikoista. Kone jatkoi lentoa samaan suuntaan ja ryhdyin varaamaan laatikkoa seuraavaan pudotukseen. Tätä tehdessäni kuului äkkiä puun latvan rapinaa rungossa ja hetkistä myöhemmin toisen. Totesin ympärilleni silmäiltyäni koneen "vajonneen" yli 50 metriä ja että nopeutemme oli pieni. Sitten tarttui koneemme vasemman puoleisista tasoistaan lujasti puuhun ja kone kääntyi huomattavasti vasemmalle ja tasot katkesivat. Klo 23,10 tulimme syöksyssä suohon, johon kone jäi 80° kulmaan ja käännyttyään lentosuunnasta 180°.

N, 3 min, oli luutn. Salo tajuttomana ja n. 5 min, kuluttua olin itse vapautunut koneen romujen puristuksesta. Luutn. Salo pyysi apua päästäkseen irti koneesta, mutta siihen en pystynyt kovan verenvuodon ja polvimurtuman takia. Kehoitin häntä odottamaan vähän aikaa, jotta kaukopartiomme ennättää apuun. Saavuttuaan otti partio meidät hoiviinsa.

Kone vaurioitui moottorista tähystämöön aika hajalle. Aamuhämärissä se naamioitiin. Tähystäjälaskuvarjo käytettiin sidotarpeieiin. 18.8. klo 6,00 lähti partio liikkeelle pohjoista kohti ja minut kannettiin paareilla mukana. 6 km päässä yövyttiin ja tiedusteltiin 2 km päässä oleva laskukelpoinen järvi, josta sitten kone meidät noutikin 20.8. klo 21,20 ja toi Rissalaan, josta matka edelleen jatkui autolla Kuopion Lääninsairaalaan.

Ylikers. Aulis Koski.
Luettu ja hyväksytty.


http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 642.0.html
Last edited by M/62 on Sat Jun 09, 2012 23:55, edited 1 time in total.

User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: heinkel

Post by Purjotuulikki »

^ toihan on tuo Kahlan laskussa kierittämä FK. Ei voinut loppuvetoa tehdä kun, oliko se nyt Linnamaa, istui kuolleenna etutoosassa. Eikä Kahla siksi mahtunut kunnolla Hirvaksen kentälle.
Kersantti O. Kuuluvainen taisi repiä molemmat pois koneesta. Kai nyt jokainen vähänkin sivistynyt ton ja kuvankin tietää.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: heinkel

Post by JR33 »

TomiH wrote:Kovassa kuumessa olleen Ilmari Honkasen ja häntä suojamaan jääneiden kaukopartiomiesten haku linjojen takaa. Operaatio Hokki.
Onni Määttäsen partio Karhumäen eteläpuolelta haettiin myös sotatoimien loputtua.
Päivämäärän jos joku tietäisi.
6.D; primus inter pares.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”