Sunnuntain kuniaksi vinttaan ko. lentsikkaan sivuavan pähkinän;
Ossaatteko veljet sanoa, mikä oli sotatoimien viimeinen lento, mikä suoritettiin rauhansopimuksen jo tultua voimaan;
lentosuunta ja kohde pitäisi tietää aika tarkkaan, jos meinaa saada ihailtavaa hyminää osakseen...
ja ennenkuin innostutte niin kyse on tapahtumista ennen Lapin sotaa.
heinkel
Moderator: Juha Tompuri
Re: heinkel
Kovassa kuumessa olleen Ilmari Honkasen ja häntä suojamaan jääneiden kaukopartiomiesten haku linjojen takaa. Operaatio Hokki.
Befehl ist Befehl!
http://www.sodanajankuusamo.net
-http://aseliikepheiskanen.com/
-www.waffenlager.net
http://www.sodanajankuusamo.net
-http://aseliikepheiskanen.com/
-www.waffenlager.net
Re: heinkel
Olikos tämä sitten toiseksi viimeinen sotalento:


Ilmavoimien Esikunta. Hankintaosasto. Lentokoneasiat. Poistettuja lentokoneita. T 19424/132.
Tutkintapöytäkirja, laadittu lentokone FK-109:n lento-onnettomuudesta.
A. Tutkijalautakunnan merkinnät:
Tutkijalautakunta, johon kuului puheenjohtajana kapt. K. Linnamaa sekä jäseninä luutn. T. Riekki ja sot.mest. E. Eve ryhtyi tutkimaan onnettomuutta TLe.Lv.16:n komentajan määräyksestä 3.10.1944.
1. §. Onnettomuusaika ja -paikka
Elokuun 17 p:nä v. 1944 klo 23,05 Säämäjärvellä Kuutisjärven luoteispäässä.
2. §. Lentokone
Tyyppi: FK. N:o 109. Käyttö: Tiedustelukone. Koko lentoaika 523 t. 30 min. Valmistusvuosi 1938. Lentoaika viime peruskorjauksen jälkeen 197 t. 50 min. Koneen kuntoisuus ennen onnettomuutta: Kunnossa.
Kone tarkastettu viimeksi 5 p:nä elokuuta 1944. Tarkastuksen suorittanut lekomek. Koiranen ja lekomek. Lehtonen.
3. §. Moottori
Tyyppi: Pegasus XII. N:o 18160. Teho 920 hv. Koko käyntiaika 251 t. 05 min. Valmistusvuosi 194-. Käyntiaika viime peruskorjauksen jälkeen - t. - min. Moottorin kuntoisuus ennen onnettomuutta: Kunnossa.
4. §. Säätiedot
Klo 22,00, Värtsilän havaintoasemalla tuulen suunta -, voima 0 Beauf, pilvisyys 5/10, pilvilaji St CU, pilvien korkeus 1000-1500 m, ilmanpaine - mm. Lämpötila maanpinnalla - C°. Kuulakkuus 10-20 km. Sade. Alapilvet St CU 3/10, kokopilvisyys 5/10.
5. §. Ohjaaja
Luutnantti Erkki Salo, syntynyt Helsingissä 22.4.1923. Koko lentoaika ohjaajana 262 t., tähystäjänä - t. Lentoaika ohjaajana 6:n viime kk:n aikana 24 t. Palvelus Ilm. V:ssa 4.6.41 - 28.2.43 Le.SK:ssa, 1.3 - 28.7.43 TLe.Lv.35:ssä; 29.7.43 - 30.6.44 TLe.Lv.12:ssa; 1.7.44 alkaen TLe.Lv.16:ssa.
Ohjaajakoulu Ilm.UK 13. Lentomerkki ohjaajalle 26.7.43.
Miten vahingoittunut: Sai lievän aivotärähdyksen.
6. §. Tähystäjä
Ylikersantti Reino Aulis Johannes Koski. Syntynyt -:ssa 8.7. 1916. Koko lentoaika tähystäjänä 312 t., ohjaajana -t. Palvelus Ilm. V:ssa lentosähköttäjänä.
Miten vahingoittunut: Ruhjevamma polvessa.
[...]
8. §. Lentotehtävä
Lentomääräys N:o -, tehtävä suullinen. Määräyksen antaja TLe.Lv.16:n kom.v.s. kapt. M. Somppi. Suulliset määräykset ennen lähtöä: Pudotus 75 m. korkeudelta.
9. §. Tutkijalautakunnan havainnot
Kone jäi vihollisen puolelle.
[...]
14. §. Lähimmän esimiehen lausunto
Luutn. Salo on taipumuksiltaan heikohko ohjaaja. Rikkonut kesän aikana kaksi IT-konetta (lasku epäonnistunut). Ylikers. Koski on luotettava ja kokenut lentosähköttäjä.
Laivueen komentaja: Heikki Pursiainen. Majuri.
15. §. Lautakunta selvittää onnettomuuden syyt seuraavasti
Onnettomuuden syynä on ollut: Ohjaaja on erehtynyt lentokorkeuden arvioimisessa. Tästä johtui koneen törmääminen puihin. Tämänlaatuisen onnettomuuden uusiutumisen estämiseksi ehdotetaan, että huoltolentoja suorittamaan määrätään kokeneimpia ohjaajia.
8515:ssa, 3.10.1944.
Kapteeni K. Linnamaa.
Luutnantti T. Riekki
Sot.mest. E. Eve.
B. Joukko-osaston päällikön lausunto ja päätös
[...]
Onko lentomääräys ollut suhteessa ohjaajan koulutukseen? On.
[...]
8530:ssa 10.10.1944
Le.R 3:n Komentaja Eversti G. Magnusson
Liite № 1.
Koneen ohjaaja luutn. E. S a l o kertoi:
Saatuani lentotehtävän kapt. Kahlalta, lähdimme ylik. Kosken kanssa FK-109:n luo. Koneeseen oli asennettu tavaravarjot ja muut tavarat. Koekäytin moottorin ja kokeilin pommilaukaisimet, etteivät tavaravarjot päässeet liian aikaisin putoamaan. Säädin lisäksi tarkkuuskorkeusmittarin nollaan.
Sen jälkeen starttasimme. Lento sujui normaalisesti Säämäjärvelle, josta löysimme Kuutisjärvelle. Korkeus oli 1200 m. Kiersimme liu'ussa järveä. N. 300:ssa oikaisin koneen ja rupesin lähestymään nuotioita. Tällöin pudotin korkeuden 100 metriin, jonka jälkeen en enää katsonut korkeusmittaria. Sää oli täysin pilvistä, joten horisontti ei näkynyt, lisäksi pakoputken tuli haittasi näkyväisyyttä eteenpäin. Kun nuotiot olivat hävinneet tason alle, pudotin tavaravarjot. Samassa tunsin nykäyksen ja kone kallistui vasemmalle. Yritin estää sitä, mutta samssa kone iski maahan ja kadotin tajuntani.
Seuranneista tapahtumista ei minulla ole mitään selvää mielikuvaa. Muistan ainoastaan kulkeneemme metsissä. Viimeisen 20 pv:n tapahtumista muistan hieman paremmin. Odotimme meitä hakemaan tulevaa konetta ja kun se tuli, lähdimme sillä Rissalaan, josta meidät tuotiin sairaalaan Kuopioon.
Luutn. Erkki Salo
Luettu ja hyväksytty.
Liite № 2.
Koneen tähystäjä ylikers. A. K o s k i kertoi.
Starttasimme Värtsilän lentokentältä 17.8.44 klo 22,10 luutn. Salon kanssa huoltolernolle. Saavuimme suorinta tietä kohteelle, joka oli Kuutisjärven luoteispäässä. Sää kohteella oli pilvinen ja sentähden pimeys haittasi. Ehdotin senvuoksi luutn. Salolle, että suoritetaan pudotus tavallista pudotuskorkeutta korkeammalta. Saetuamme sovitut valomerkit alkoi pudotus. Lähestyimme kohdetta pohjoisesta. Valomerkkien kohdalla osoitti korkeusmittari 150 metriä. Tämä ei kuitenkaan vastannut todellista lentokorkeutta, vaan oli se jonkunverran pienempi. Heitin samalla kertaa luutn. Salon pudottamien tavaravarjojen kanssa yhden tähystämöön sijoitetuista laatikoista. Kone jatkoi lentoa samaan suuntaan ja ryhdyin varaamaan laatikkoa seuraavaan pudotukseen. Tätä tehdessäni kuului äkkiä puun latvan rapinaa rungossa ja hetkistä myöhemmin toisen. Totesin ympärilleni silmäiltyäni koneen "vajonneen" yli 50 metriä ja että nopeutemme oli pieni. Sitten tarttui koneemme vasemman puoleisista tasoistaan lujasti puuhun ja kone kääntyi huomattavasti vasemmalle ja tasot katkesivat. Klo 23,10 tulimme syöksyssä suohon, johon kone jäi 80° kulmaan ja käännyttyään lentosuunnasta 180°.
N, 3 min, oli luutn. Salo tajuttomana ja n. 5 min, kuluttua olin itse vapautunut koneen romujen puristuksesta. Luutn. Salo pyysi apua päästäkseen irti koneesta, mutta siihen en pystynyt kovan verenvuodon ja polvimurtuman takia. Kehoitin häntä odottamaan vähän aikaa, jotta kaukopartiomme ennättää apuun. Saavuttuaan otti partio meidät hoiviinsa.
Kone vaurioitui moottorista tähystämöön aika hajalle. Aamuhämärissä se naamioitiin. Tähystäjälaskuvarjo käytettiin sidotarpeieiin. 18.8. klo 6,00 lähti partio liikkeelle pohjoista kohti ja minut kannettiin paareilla mukana. 6 km päässä yövyttiin ja tiedusteltiin 2 km päässä oleva laskukelpoinen järvi, josta sitten kone meidät noutikin 20.8. klo 21,20 ja toi Rissalaan, josta matka edelleen jatkui autolla Kuopion Lääninsairaalaan.
Ylikers. Aulis Koski.
Luettu ja hyväksytty.
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 642.0.html
Last edited by M/62 on Sat Jun 09, 2012 23:55, edited 1 time in total.
- Purjotuulikki
- kers
- Posts: 130
- Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
- Location: Kattivaaran margariinitehdas
Re: heinkel
^ toihan on tuo Kahlan laskussa kierittämä FK. Ei voinut loppuvetoa tehdä kun, oliko se nyt Linnamaa, istui kuolleenna etutoosassa. Eikä Kahla siksi mahtunut kunnolla Hirvaksen kentälle.
Kersantti O. Kuuluvainen taisi repiä molemmat pois koneesta. Kai nyt jokainen vähänkin sivistynyt ton ja kuvankin tietää.
Kersantti O. Kuuluvainen taisi repiä molemmat pois koneesta. Kai nyt jokainen vähänkin sivistynyt ton ja kuvankin tietää.
Re: heinkel
Onni Määttäsen partio Karhumäen eteläpuolelta haettiin myös sotatoimien loputtua.TomiH wrote:Kovassa kuumessa olleen Ilmari Honkasen ja häntä suojamaan jääneiden kaukopartiomiesten haku linjojen takaa. Operaatio Hokki.
Päivämäärän jos joku tietäisi.
6.D; primus inter pares.