Kuvia löytyi netin ihmeellisestä maailmasta. Osan olen nähnyt jo aiemmin, osaa en, mm. tiedustelukoneen nappaama Helsingin ilmakuva oli mielenkiintoinen...
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
Panssarijääkäri wrote:Kuvia löytyi netin ihmeellisestä maailmasta. Osan olen nähnyt jo aiemmin, osaa en, mm. tiedustelukoneen nappaama Helsingin ilmakuva oli mielenkiintoinen...
Kiinnostavia kuvia. Ilmeisesti tuota koskikuvaa (jos ei ole Vantaankoski) lukuunottamatta kaikki nuo vaikuttaisivat olevan Helsingissä otettuja. Noita Ladugårderden:in eli Latokartanon pysäkillä (Viikin kaupunginosassa) otetuista kuvista on ollut aiemminkin keskustelua netissä, sillä ne on aiemmin useimmissa kirjoissa merkitty väärässä paikassa (Huopalahdessa) kuvatuiksi. Toiseksi alimmassa kuvassa oleva omituinen kirkon ja linnan sekamuodolta näyttävä rakennus on tietysti kansallismuseo. Alin kuva otettu Kallion kaupunginosassa, oikeassa alalaidassa näkyy nykyinen Karhupuisto ja sen takana osittain Kallion kirjasto.
Noita vuoden 1918 ilmakuvia on muuten liikkunut sellaisiakin joissa näkyvät hyvin Katajanokan luona olleet Venäjän laivaston sotalaivat.
Koski on nykyisen asuinpaikkakuntani lähellä oleva Imatra.
Muinoisen lapsuuden asuinpaikkani lähellä Pohjois-Helsingissä on paikka nimeltä Latokartano. Malmin asemalta oli rata Malmin hautausmaalle ( en osaa nyt sanoa milloin rakennettiin mutta 50-luvulla joskus poistui kuitenkin käytöstä - pikkupenskana muistan vielä kun pyhinä junat kulkivat hautausmaalle ). Rata kulki varsin kaukaa Latokartanon ohi enkä muista että edes lähellä tällaista maisemaa siellä olisi 50-luvulla ollut - Latokartanon kohdalla oli tasaista peltoa. Sanoisin että kuvan Ladugården on ollut muualla.
Jos tuolla nimikkeellä löytyy lisää kuvia niin kiinnostaisi kovasti koska pystyisin mahdollisesti varmistamaan ylläsanomani.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Ilmakuvan otti Tallinnasta toiminut Fliegerabteilung 16, mahdollisesti 9. tai 10. maaliskuuta 1918. Tällöin kuvattiin myös mm. Kruununvuoren selällä redillä ollut Venäjän laivasto-osasto. Laivastoa kuvattiin uudelleen ainakin vielä 3. ja 7. huhtikuuta 1918. Saksalaisten lento-osastojen toiminnasta löytyy seikkaperäinen kuvaus Bremerin kirjasta Ilmavoimien osallistuminen Suomen vapaussotaan vuonna 1918.
HL/A wrote:Koski on nykyisen asuinpaikkakuntani lähellä oleva Imatra.
Muinoisen lapsuuden asuinpaikkani lähellä Pohjois-Helsingissä on paikka nimeltä Latokartano. Malmin asemalta oli rata Malmin hautausmaalle ( en osaa nyt sanoa milloin rakennettiin mutta 50-luvulla joskus poistui kuitenkin käytöstä - pikkupenskana muistan vielä kun pyhinä junat kulkivat hautausmaalle ). Rata kulki varsin kaukaa Latokartanon ohi enkä muista että edes lähellä tällaista maisemaa siellä olisi 50-luvulla ollut - Latokartanon kohdalla oli tasaista peltoa. Sanoisin että kuvan Ladugården on ollut muualla.
Jos tuolla nimikkeellä löytyy lisää kuvia niin kiinnostaisi kovasti koska pystyisin mahdollisesti varmistamaan ylläsanomani.
Jeps, oikeassa olet. Malmin hautuumaalle menevä raide ei kyllä mene läheltäkään Viikkiä. Tuo rata muistaakseni purettiin pikkuhiljaa 1970-80-luvun vaihteessa pois.
Ratalinjan päälle rakennettiin nykyinen kevyenliikenteen väylä.
Herttoniemeen meni/menee rata Viikin peltojen läpi, josko kuva tämän radan varrelta? Tuo maisema vaan näyttää hieman oudolta...
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Ei ole entisen Herttoniemen radankaan varrelta. Se oli pelkkä teollisuusrata eikä sen varrella ollut pysäkkejä. Radan alkupää on vielä käytössä ja johtaa Metrovarikolle.
Malmin hautausmaalle erkani rata pohjoiseen johtavasta pääradasta puolisen kilometriä nykyisen Malmin aseman pohjoispuolelta ja kaarsi siitä peltojen halki hautausmaalle. Myöskään sen radan varrella ei ollut pysäkkejä. Malmilla oleva Latokartano on itse asiassa aivan hautausmaan vieressä mutta rataan nähden väärällä puolella.
Sanoisin että Latokartanon pysäkki on ollut jossain Länteen johtavan radan varrella. Muistelisin nähneeni hieman samanlaisia kuvia jotka on otettu Pasilan nurkilla jossa saksalaisilla oli myös taistelutoimintaa.
Edit:
Kun tarkemmin katson kuvaa niin näyttäisi kuin radan vieressä olisi ajojohtojen pylväitä, eli olisiko raitiotielinja? Siinä tapauksessa täytyisi olla jossain länsi-luode-suunnalla ja varsin lähellä keskustaa. Vantaanjoen itäpuolella ei ole ollut raitiotietä koskaan paitsi Kulosaareen.
Edit Edit:
Googlasin "Helsingin raitiotieliikenne" josta löytyi historiaa, ei auennut sieltäkään. Lisäksi siellä sanottiin että tuohon aikaan olsi kaikkien raitiotielinjojen pitänyt olla 2-raiteisia.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Sanoisin että Latokartanon pysäkki on ollut jossain Länteen johtavan radan varrella. Muistelisin nähneeni hieman samanlaisia kuvia jotka on otettu Pasilan nurkilla jossa saksalaisilla oli myös taistelutoimintaa.
Jotenkin tuoksahtaisi siltä, että kuvassa oleva lutakko on Mätäoja?!
Kovin kaitanen rata ja johteet pylväissä, eli ratikkalinja tuo on ollut. Eipä tainnut olla mitään kapearaiteista teollisuusrataa tai yksityistä linjaa tuolla seudulla.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta. Ylituubamestari
Axis History Forumilla asiaa on tutkittu oikein tosissaan. Vaikuttaa siltä, että kuva on otettu silloisen Huopalahden kunnan alueella H-raitiovaunulinjan Ladugården-nimisen pysäkin vieressä, joka siis ei ole nykypäivän Latokartano.