[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 3959: ob_start(): output handler 'ob_gzhandler' conflicts with 'zlib output compression'
Keskustelua asehistoriasta ja militariasta • Ihantalassa tuhottu JSU-152
Page 1 of 2

Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Sun Apr 28, 2013 21:41
by LV
Kuvan rynnäkkötykki (torninumero 1140) sai Panzerfaustin kranaatin sivupanssariinsa, ja räjähti. Vaunusta löytyy jonkin verran kuvia SA-kuvapalvelusta hakusanalla "rynnäkkötykki". Eräs kuvateksti kertoo seuraavaa:

"Sarja, joka osoittaa, miten panssarinyrkillä on tuhottu venäläinen S.150 rynnäkkötykki. Tämän tykin tuhoutuminen tapahtui juuri kuvassa näkyvästä paikasta ja luutnantti näyttää osuman vaunussa. Matka oli noin 25-30 m. Ihantala, JR 11:n lohko 1944.09.06"

Päivämäärä ei voi pitää tietystikään paikkaansa, jos paikkana on Ihantala. Onko jollain tietoa vaunun tuhoamispäivämäärästä tai sen tuhoajasta?

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Sun Apr 28, 2013 23:04
by Juha Tompuri
Mahdollisesti Korpraali Uuno Repo 1.7.1944:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... t#p1688692

t: Juha

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Mon Apr 29, 2013 1:55
by LV
Kiitos, olikin harvinaisen ansiokas viestiketju Akselihistoriafoorumilla. Repo näyttää tuhonneen 1. heinäkuuta 3 vaunua. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4580884

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Thu May 02, 2013 10:50
by Sturmmann
Kuinkahan monta lähitorjuntamiestä on saannut siipeensä, kun tuostakin on jokunen kilo terästä sinkoutunut maastoon. Nyrkillä on kuitenkin melkoisen läheltä amuttu.
On jotain ulkolaisia kirjoituksia aiheesta, mutta onko kellään faktaa suomalaisten edesottamuksista?

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Thu May 02, 2013 17:20
by LV
Yleensä vaunu palaa ainakin hetken ennen räjähtämistä, joten luultavasti sinkosimolla on ollut aikaa suojautua tai vaihtaa maisemaa.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Thu May 02, 2013 18:07
by igorrock
Edesmennyt tuttava kirjoittaa Ihantalan kokemuksistaan seuraavasti:

"Yksi(vaunu)oli vielä kerinnyt ajaa yli sillan ja lähti tulemaan kohti (kertoja oli krh:n tulenjohtajana etupoteroissa). Siinä oli yksi panssarimies nytkin kanssa aika lähellä, mutta ei se huutoa kuullut. Minulla oli myös nyrkki, jonka olin saanut varalle, kun olin käynyt sen laukaisukurssin. Nyt olin totuuden edessä. Lähdin vastaan ja juoksin mitään ajattelematta panssarintorjuntapoteroja kohti. Vaunu teki virheen ja alkoi oikein tosissaan lataamaan. Kaveri sanoi tai huusi ampuvansa ensin. jyty oli semmoinen ettei siellä kuisketta kuultu. Hän laukaisi, mutta vaunu ei pysähtynyt, vaan jyräsi edelleen ylös mäkeä. Nyt tuli minun vuoroni ja lähdin etsimään kohtaa, jossa pääsin varman päälle laukaisemaan. Vaunu oli tulossa päälle. Parikymmentä metriä oli vielä väliä. Oli tarkoin neuvottu, mihin sitä pitää varman päälle tähdätä. Jysäytin tornin juureen. Kamala pamaus ja tulen leiskaus. Kansi lensi ja vaunu pysähtyi palavana tulipatsaana. Siinä hädissäni olin tuhonnut panssarivaunun, jonka kerrottiin olevan Klimin. Siinä se paloi ja me sen kaverin kanssa vapisimme katsoessamme tekoamme."

Edelläkuvattu tapahtui heti sen jälkeen kun omien linjojen edessä ollut silta onnistuttiin tuhoamaan meikäläisten tykistötulella. Silta oli jo aijemmin panostettu räjäytystä varten mutta työtä ei useista yrityksistä huolimatta saatu loppuun suoritetuksi. Ennen sillan räjähdystä siitä pääsi kertojan mukaan yli ainakin seitsemän vaunua. Silta vei räjähtäessään mukana kolme. Noista ylipäässeistä viimeiset tuhosi myöhemmin vänrikki Toivo Kortteen johtama räjäytysryhmä. Vaunut olivat tällöin paikallaan siiliasemassa.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Thu May 02, 2013 19:28
by arska
Ja olikos se totta että, ihan kiväärillä ampuivat telojen väliin.. Oli "heikko" kohta?

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 6:05
by Väbä
Sturmmann wrote:Kuinkahan monta lähitorjuntamiestä on saannut siipeensä, kun tuostakin on jokunen kilo terästä sinkoutunut maastoon. Nyrkillä on kuitenkin melkoisen läheltä amuttu.
On jotain ulkolaisia kirjoituksia aiheesta, mutta onko kellään faktaa suomalaisten edesottamuksista?
Oltiin joskus -90 luvulla Sampo Ahton juontamilla Karjalakierroksilla. Ihantalassa ollessamme eräs mukana ollut veteraani kertoi noiden nyrkkien käytöstä. Kiireessä saatu opetus ei kuulema saavuttanut kaikkia, eräs sotilas oli ampunut itseltään käsivarren irti. Oli tukenut putken pään olkapäätä vasten ja laukaissut.

Sampo taisi muuten lopettaa juonnot eräällä noista matkoista tapahtuneen episodin takia.
Yksi mukana ollut nuorempi nainen erehtyi sanomaan Sampolle, että olisit sinäkin joskus hiljaa ja antaisit meidän "matkustajien" keskustella ja katsella maisemia.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 6:52
by Sapööri
arska wrote:Ja olikos se totta että, ihan kiväärillä ampuivat telojen väliin.. Oli "heikko" kohta?
Mitenkä telojen väliin? Mitä tarkoitat?

No, joka tapauksessa kiväärillä ihan mihin tahansa ampuminen oli vaunujen kanssa sama kuin olisi ampunut hernepyssyllä. Ainut mihin vähän tilapäistä vahingoa saattoi saada aikaan olivat vaunujen prismat.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 9:03
by arska
Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?
tai saada aikaan melkoinen pamaus sisälle. Ja jostain olen muistelevinäni dokumenttia katsoneeni että, sisälleppäin aiheutettu pelkkä lommo saattoi saada aikaan sisätilaan "pärskeitä" jotka siten saattoivat sokaista kuskia jne.
Olikohan tuossa dokkarissa sillain ettei, noita maalattu sisältäpäin maalihippujen lentelyn vuoksi.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 10:26
by Sapööri
arska wrote:Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?

No siinä mielessä kyllä, että esim. T-34 oli mahdollista tuhota muutoin melko epävarmoilla 45mm pst-tykillä tai PaK38:lla ampumalla kylkipanssarin "alle" telapyörien väliin. Vaati tietysti tuuria ja taitoa osua suht ohueen panssariin eikä telapyörään.
arska wrote: tai saada aikaan melkoinen pamaus sisälle. Ja jostain olen muistelevinäni dokumenttia katsoneeni että, sisälleppäin aiheutettu pelkkä lommo saattoi saada aikaan sisätilaan "pärskeitä" jotka siten saattoivat sokaista kuskia jne.
Toki panssariteräksen lohkeilu olisi voinut vahingoittaa ja häiritä miehistöä, mutta kiväärituli ei saa sellaista aikaan eikä kiväärituli edes häirinnyt miehistöä. Vaaditaan paljon suurempi osumaenergia, jotta ei-läpäisevä osuma aiheuttaa panssariteräkseen vaurioita. Kivääri- ja kk-tuli sopeutui jossain määrin vaunujen sokaisuun, jos kävi tuuri ja prismat saivat osumia. Mutta vaihtoprismat oli nopea heittää tilalle tarvittaessa.

arska wrote: Olikohan tuossa dokkarissa sillain ettei, noita maalattu sisältäpäin maalihippujen lentelyn vuoksi.
Neuvostovaunujen sisätilat oli maalattu valkoisella maalilla. Heijastaa vähäistä valoa paremmin.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 11:04
by LV
Sapööri wrote:
arska wrote:Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?
No siinä mielessä kyllä, että esim. T-34 oli mahdollista tuhota muutoin melko epävarmoilla 45mm pst-tykillä tai PaK38:lla ampumalla kylkipanssarin "alle" telapyörien väliin. Vaati tietysti tuuria ja taitoa osua suht ohueen panssariin eikä telapyörään.
Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 11:54
by Sapööri
LV wrote: Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.
Näinkö oli? Muistelin sen olleen kyljen alaosassa ohuempi kuin yläosassa. No, helpompi läpäisy liittynee sitten siihen, että panssari ei ollut kallistettu kuten kyljessä.

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 15:18
by LV
Sapööri wrote:
LV wrote: Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.
Näinkö oli? Muistelin sen olleen kyljen alaosassa ohuempi kuin yläosassa. No, helpompi läpäisy liittynee sitten siihen, että panssari ei ollut kallistettu kuten kyljessä.
Image

Image

Image

Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152

Posted: Fri May 03, 2013 15:42
by Sapööri
Kiitoksia!

Niin sitä vaan luulee jotakin muistavansa, mutta faktat on faktoja. Erinomaiset kaavakuvat!