Page 1 of 2
Panssarijuna sotasaaliina?
Posted: Tue Oct 09, 2007 13:16
by Vertti
Pitääkö paikkansa mitä tässä jutussa sanotaan? Olis myös kuva mutta en saa sitä tänne näkyviin tai en osaa
(
Photo of Russian Panzertrain who capitulated to the Finnish Army.
Russian Panzertrain and wagon which capitulated to the Finnish Army the 28 of October 1941 at Käppaselkö N Uunitsa)
Minä olen ainakin lukenut että meillä olisi ollut vain kaksi panssarijunaa ja nekin oli sisällissodan aikaisia.
Posted: Tue Oct 09, 2007 15:52
by Juha Tompuri
Posted: Tue Oct 09, 2007 18:28
by Vertti
No nyt tuli hyvät linkit.
Pitää oikein syventyä ja lukea kunnolla juttu noilta sivuilta. Kun siellä oli vielä sama kuvakin mikä mulla oli linkkinä, tosin löysin kuvan joltain foorumilta.
Posted: Tue Oct 09, 2007 19:24
by Juha Tompuri
Kiva kun kelpas
t: Sven ( En minäkään oo täyrellinen, multa puuttuu heikkouret! )
http://www.lauritahka.com/sanontoja_mat.php
Posted: Thu Jan 24, 2008 12:56
by jääkäri evp
eipä tainnut panssarijunista suomella 1939-45 ollut enään
konkreettista hyötyä.
neuvostoliitto käytti niitä kyllä enemmissä määrin.
vanhentunnut "ase."
Posted: Thu Jan 24, 2008 14:05
by Stoppari
Olenkohan pahasti hakoteillä, mutta muistelin että syksyllä Parolassa käydessä, siellä esittelijä puhui siellä olevan panssarijunan olevan sotasaalista jostain rajantakaa...voin ola väärässäkin...Tai ainakin jotain vaunuja siinä ainakin olisi ollut sieltä jostain...
Posted: Thu Jan 24, 2008 23:24
by FTR
Kuvalaatua viime vuosituhannen vippaskonstein
Posted: Fri Jan 25, 2008 5:32
by Wittmann
Sota saaliina tuli juna kalustoa.Käsittääkseni varsinaista ps-junaa ei tullut, mutta jotain yksittäisiä vaunuja voi olla hyvinkin tullut.
Posted: Fri Jan 25, 2008 17:50
by Sturmmann
Tuo Parolan panssarijuna on vuoden 1918 sotasaalista.
Posted: Fri Jan 25, 2008 22:04
by JTV
jääkäri wrote:eipä tainnut panssarijunista suomella 1939-45 ollut enään
konkreettista hyötyä.
neuvostoliitto käytti niitä kyllä enemmissä määrin.
vanhentunnut "ase."
Vanhentuneita kyllä, mutta eivät ne mielestäni olleet täysin hyödyttömiä. Talvisodan aikana Kollaan suunnalla toiminut juna oli sodan alussa hyödyksi jossain taisteluissa ennenkuin itänaapurin jatkuva sen vastainen lentotoiminta käytännössä esti sen toiminnan. Jatkosodan aikana uudessa ilmatorjuntajuna-muodossaan ne suojasivat rautatiekuljetuksia sekä kyseisten kuljetusten lastaamista ja purkamista. Siinä ohessa ne ampuivat alas jokusen lentokoneen - 40-mm Bofors ei ollut kehno it-ase ja kun ne oli laitettu panssaroituun vaunuihin ei tuollainen juna ollut mikään toivevastustaja lentokoneille. Kun tietää miten riippuvaiset suomalaiset huoltokuljetukset ja yhtään isommat joukkojen siirrot olivat käytännössä rautateistä, tajuaa ettei kyseinen suojaamis-tehtävä ollut merkitykseltään mitenkään vähäpätöinen.
Posted: Fri Jan 25, 2008 22:21
by JTV
Komendantti wrote:Sturmmann wrote:Tuo Parolan panssarijuna on vuoden 1918 sotasaalista.
...?
Lienee väärinkäsitys. Kun kerran olen asiaa tutkinut, niin täsmennetään:
1. Pienempi tykkivaunu (
http://www.jaegerplatoon.net/TRAINS10.htm) on 1918 sotasaaliiksi saadusta venäläisestä raskaasta m/1915. panssarijunasta. Ironisesti kyseinen Parolassa oleva vaunu on tiettävästi alunperin rakennettu tavalliseksi junavaunuksi Pasilassa Fredriksberg:in konepajalla ja muunnettu sitten panssarijunan vaunuksi Venäjällä 1. MS aikana (mahdollisesti Kiovassa v. 1915).
2. Isompi tykkivaunu (
http://www.jaegerplatoon.net/TRAINS11.htm)perustuu ilmeisesti punaisten v. 1918 Pasilassa rakennuttamaan konetykkivaunuun (alkuperäinen pääaseistus 37-mm Maxim automaattikanuuna). Varsinkin tätä kyseistä vaunua on muunnettu ilmeisesti niin monta kertaa, että lieneekö mistään alkuperäistä enää jäljellä.
3. Keittiö/konekiväärivaunu (
http://www.jaegerplatoon.net/TRAINS12.htm)perustuu punaisten Pasilassa v. 1918 rakennuttamaan tykkivaunuun. Alunperin nämä olivat avovaunuja, ensin saksalaiset laittoivat niihin jo v. 1918 huopakattoja ja myöhemmin niihin rakennettiin kunnon katot panssarilevyistä.
Ja sitten tuossa museojunassa on tietysti myös tuo 1941 saatu sotasaalisvaunu sekä yksi tavallinen avovaunu...
Posted: Thu Jan 31, 2008 9:46
by jääkäri evp
olen nähnyt kuvia toisen maailmansodan aikaan puna-armeijan panssarijunasta, jonka katolla oli t-34:sen tykkitorneja.
Posted: Thu Jan 31, 2008 10:02
by Komendantti
jääkäri wrote:olen nähnyt kuvia toisen maailmansodan aikaan puna-armeijan panssarijunasta, jonka katolla oli t-34:sen tykkitorneja.
Tällaisiako?:
Lisää kuvia:
http://wio.ru/rr/ww2sov.htm
http://wio.ru/rr/ww2sov2.htm
http://wio.ru/rr/ww2bdr.htm
...ja on noita junia tuolla idässä käytetty sotilaallisiin tarkoituksiin suuren isänmaallisen sodan jälkeenkin:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... museum.jpg
Laitetaan kaupan päälle vielä yksi itä-suomeksi puhuttu pätkä elävää kuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=n1OdjGjrqjg
Posted: Thu Jan 31, 2008 10:29
by jääkäri evp
jääkäri wrote:juuri tuonnäköisiä
olihan hyvä toi you tuben 10 minsan pätkä.panssarijunat on siis venäjällä myös tätäpäivää.tosin tappavampia!
Posted: Fri Feb 01, 2008 9:37
by jaska
Taisivat nuo junat olla yllättävän paljon käytössä MSII.n aikana.Saksalaisillakin oli omat viritelmänsä tällä alueella.Liekö kyseessä ollut partisaanien metsästys,panssarintorjunta yms.toiminta.Oliko niin että Suomessa oli 2kpl panssarijunia toiminnassa sotien aikaan?Jatkosodan kestäessä nuo sitten muutettiin tuohon it käyttöön kun toimintamahdollisuudet muuten olivat huonot.