Page 1 of 3
Tapaus Kaleva
Posted: Sat Apr 19, 2008 17:49
by sako92s
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3481
Itseäni on aina vaivannut ,että miksi neukut lähettivät pommareita Kalevaa alasampumaan? Eikö olisi ollut loogisempaa käyttää hävittäjiä?
Ainoa syy minkä olen keksinyt on pommikoneen isommat tankit,nehän pystyivät olemaan väijyssä pitempään ja se pienensi mahdollisuutta,että saalis pääsisi karkuun.Toinen juttu on väite,että neukut olivat kuriiripostin perässä. Ampumalla kone alas meren yläpuolella on aika huono konsti varastaa asiakirjoja.Vaara papereiden tuhoutumisesta on aivan ilmeinen. Itse olen ajatellut,että varsinainen syy koneen alasampumiseen olisikin ollut joidenkin koneessa olleiden henkilöiden likvidoiminen. Jos kohde/kohteet olisivat vain kadonneet, olisi se voinut aiheuttaa kiusallisia tiedusteluja ulkovaltojen taholta,mutta kun ammuttiin kokonainen kone alas ,niin teon varsinainen kohde jäi salaisuudeksi,jolloin diplomaattista selkkaustakaan ei tullut
Posted: Sat Apr 19, 2008 20:06
by smokeball
Tuo on varsin mahdollinen syy toimenpiteeseen. Mutta sukellusvenekin oli järjestetty väijyyn samaan paikkaan.
Posted: Sat Apr 19, 2008 20:17
by sako92s
Niinpä. Ehkäpä paperien haltuunsaanti ei kuitenkaan ollut ensisijainen prioriteetti,vaan ylimääräinen bonus,jos jotakin löytyisi. Koneessa ollut mahdollinen kohde/kohteet eivät kuitenkaan enää lavertelisi ...
Posted: Sat Apr 19, 2008 20:57
by smokeball
Wikipediassa oli tiedot miehistöstä ja matkustajista. Onhan tuossa mahdollisia asiamiehiä.
Miehistö ja matkustajat
Kalevan ohjaamossa oli kahden hengen miehistö: ohjaajana toimi kapteeni Bo von Willebrand ja radistina Tauno Launis. He olivat lentäneet Kalevan samana päivänä normaalilla päivittäisellä vuorolennolla Tukholmasta Turun ja Helsingin kautta Tallinnaan. Iltapäivällä Kalevan oli tarkoitus palata samaa reittiä takaisin Tukholmaan.
Matkustajina oli seitsemän henkilöä: virolainen, suomalaissyntyinen rouva Gunvor Maria Luts, ruotsalainen Max Hettinger, kaksi saksalaista liikemiestä, Friedrich Offermann ja Rudolf Cöllen, kaksi ranskalaista kuriiria Paul Longuet ja Frederic Marty sekä yhdysvaltalainen kuriiri, Yhdysvaltain Helsingin-lähetystössä työskennellyt Henry Antheil. Kolmella kuriirilla oli mukanaan yhteensä 227 kilogrammaa diplomaattipostia.
Kaikki yhdeksän Kalevassa ollutta ihmistä saivat surmansa. Heidän ruumiitaan ei löydetty.
Posted: Sat Apr 19, 2008 21:28
by taifun
niin niiden yhdysvaltain lähetystöjen strip-koodi liuskojen perässähän sitä luultavasti oltiin.
Posted: Sat Apr 19, 2008 21:45
by Wittmann
onkos koneen hylkyä löytynyt??
Posted: Sat Apr 19, 2008 22:03
by Juha Tompuri
Wittmann wrote:onkos koneen hylkyä löytynyt??
Käsittääkseni ei.
Taifun wrote:niin niiden yhdysvaltain lähetystöjen strip-koodi liuskojen perässähän sitä luultavasti oltiin.
Joo - tai sitten Ranskan lähetystöhenkilökunnan tietojen:
http://estonia.usembassy.gov/fsj2007.pdf
t: Sven
Posted: Sun Apr 20, 2008 4:28
by sako92s
Onko todella vahvistettu,että kyseiset henkilöt todella nousivat koneeseen?Tämmöinenkin teoria tuli mieleen. Lueskelin aiheesta netistä ja vaihtoehto,että kysymys olisi käskyn väärinymmäryksestä ja pommarit ylireagoivat tilanteessa on myöskin hyvä vaihtoehto...
Posted: Sun Apr 20, 2008 9:39
by Juha Tompuri
Venäläisen silminnäkijän (=alasampujan) versio tapahtuneesta löytyy tän linkin lopusta (venäjäksi
)
http://militera.lib.ru/memo/russian/hohlov_pi/01.html
Babelfishkäännöksen mukaan mikään ei oikein tunnu täsmäävän todellisuuden kanssa.
t: Sven
Posted: Sun Apr 20, 2008 17:15
by Savu
http://www.virtualpilots.fi/feature/art ... auskaleva/
...jaa, näyttikin sama linkki olevan tuolla toisessa osiossa....kalevan löytymisestähän oli juttua tuossa vajaa vuosi sitten lehdissä, mutta ei ollut sitte kuitenkaan kaleva... virtualpilotseilla on tehtynä video tapahtumista, mutta ei taida toimia juuri nyt....
Posted: Mon Apr 21, 2008 8:46
by Canet
Risto Nikun kirjan mukaan Kalevan hylkyä ei ole löytynyt ja voi olla, että neukut nostivat sen jo aikoja sitten. Jos näin on käynyt, niin hylky lienee tuhottu.
Toisen mukana olleen pommikoneen ohjaaja on myöhemmin julkaissut muistelmansa. Kalevaan liittyvä tarina lienee tarkoituksellisesti vääristeltyä ja hämäävää. Väittää, että heillä oli käsky estää kaikkien lentokoneiden lähtö Viron ilmatilasta - nämä saartomääräykset olisivat olleet jo muutaman päivän ikäisiä. Se vaan ihmetyttää, että miksi ei kenellekkään ollut tiedotettu, että Viron ilmatila oli suljettu? Muitakin lentoja nimittäin tehtiin.
Tämä "lentäjäsankari" - muistaakseni nimeltään Hahlov - väittää Kalevan olleen täysin ilman tunnuksia ja tungokseen asti täynnä matkustajia, jotka heristivät nyrkkiä ja näyttivät pistooleita matkustamon ikkunoista - eikö kuullostakin täysin uskottavalta?
Sellaisen käsityksen Nikun kirjasta sai, että pommikoneiden miehistöt toimivat ehkä oma-aloitteisesti ja keksivät sitten nuo Hahlovin selitykset omaksi suojakseen. Toinen vaihtoehto tietysti on, että olivat paikalla täydellä tarkoituksella - tätä puoltaa ainakin se, että toisessa pommikoneessa oli mukana ko. yksikön komentaja - ei kai hän muuten olisi partiolennolla viitsinyt mukana roikkua.
Tukholmasta Suomeen lentäneiden Kalevan matkustajien joukossa oli poika nimeltä Aatos Erkko.
Lukekaa tuo Nikun kirja - selviää monia faktoja - ja jää edelleen paljon vastaamattomia kysymyksiä.
Posted: Mon Apr 21, 2008 9:11
by reka65
Savu wrote:http://www.virtualpilots.fi/feature/art ... auskaleva/
...jaa, näyttikin sama linkki olevan tuolla toisessa osiossa....kalevan löytymisestähän oli juttua tuossa vajaa vuosi sitten lehdissä, mutta ei ollut sitte kuitenkaan kaleva... virtualpilotseilla on tehtynä video tapahtumista, mutta ei taida toimia juuri nyt....
Onko kukaan saanut virtuaalipilottia toimimaan.Ei löytynyt edes you tubelta josta nyt yleensä kaiken löytää.
Posted: Mon Apr 21, 2008 12:29
by Juha Tompuri
Canet wrote:
Toisen mukana olleen pommikoneen ohjaaja on myöhemmin julkaissut muistelmansa. Kalevaan liittyvä tarina lienee tarkoituksellisesti vääristeltyä ja hämäävää. Väittää, että heillä oli käsky estää kaikkien lentokoneiden lähtö Viron ilmatilasta - nämä saartomääräykset olisivat olleet jo muutaman päivän ikäisiä. Se vaan ihmetyttää, että miksi ei kenellekkään ollut tiedotettu, että Viron ilmatila oli suljettu? Muitakin lentoja nimittäin tehtiin.
Tämä "lentäjäsankari" - muistaakseni nimeltään Hahlov - väittää Kalevan olleen täysin ilman tunnuksia ja tungokseen asti täynnä matkustajia, jotka heristivät nyrkkiä ja näyttivät pistooleita matkustamon ikkunoista - eikö kuullostakin täysin uskottavalta?
Sellaisen käsityksen Nikun kirjasta sai, että pommikoneiden miehistöt toimivat ehkä oma-aloitteisesti ja keksivät sitten nuo Hahlovin selitykset omaksi suojakseen. Toinen vaihtoehto tietysti on, että olivat paikalla täydellä tarkoituksella - tätä puoltaa ainakin se, että toisessa pommikoneessa oli mukana ko. yksikön komentaja - ei kai hän muuten olisi partiolennolla viitsinyt mukana roikkua.
.
Murhamiehen/satusedän nimi oli Petr Hohlov - ja linkki edellisessä postissani oli sen kaverin muistelmiin.
Sama jannu (myöhemmin NL:n sankarikin) oli ollut aiemmin myös mukana talvisodan alun Helsingin siviillien pommitamisessa.
t: Sven
Posted: Mon Apr 21, 2008 14:15
by Komendantti
Sven Tuuva wrote:Murhamiehen/satusedän nimi oli Petr Hohlov -
Tarkennettaan vielä hiukan kyseisen "satusedän" nimeä:
Пётр Ильич Хохлов = Pjotr Iljits Hohlov (sukunimi lausutaan
Hahlov)
Samainen herra Hohlov todellakin osallistui myös ensimmäiseen Helsinkiin suunnattuun ilmahyökkäykseen 30. 11. 1939.
Ei muuta.
Posted: Mon Apr 21, 2008 16:17
by Juha Tompuri
Komendantti wrote:Tarkennettaan vielä hiukan kyseisen "satusedän" nimeä:
Пётр Ильич Хохлов = Pjotr Iljits Hohlov
Kiitoksia tarkennuksesta.
Ton etunimen olen myös nähnyt kirjoitettavan muotoon Петр, ilman noita kaksoispisteitä e-kirjaimen päällä.
t: Sven