Page 1 of 2

Luftwaffen Suomalainen Stuka lentäjä

Posted: Mon Jul 07, 2008 15:51
by Tulenjohtomies
Uskomattomaltahan tämä kuulostaa...ja tarinaa olis saanut olla kyllä enemmäkin :smile:
Etelä-Hämeen reserviläisjärjestöjen tiedotuslehti Ilves 3/2002
Image

Posted: Wed Jul 09, 2008 9:34
by Jänkäjääkäri
Kiitos mielenkiintoisesta lehtileikkeestä! Aika tarina ukolla. En ole ennen tiennytkään että siellä olisi ollut suomalainen mukana! :shock: Ja rautaristi timanteilla! :shock: En tiennyt että suomalainen olisi edes saanut! No onneksi suomi on muistanut olla antamatta veteraanitunnusta! Natsiswein koko äijä. :smile:

Posted: Wed Jul 09, 2008 9:53
by Tulenjohtomies
Minä en ole aikaisemmin edes tiennyt että Suomalaisia olis Luftwaffessa lentävänä henkilökuntana ollut.
Mielenkiintoista olis ollut lukea tarinaa myös tapahtumia Suomesta lähdön jälkeen ja sen kun sitten joskus tänne palasi.
Mitähän nyt tätäkin asiaa pitää varjella ja peitellä? :miettii:

Posted: Wed Jul 09, 2008 11:23
by LV
Kummallinen tapaus. Vaikuttaa siltä, että ainaklin Ritariristi jalokivin on täyttä valetta.

Posted: Wed Jul 09, 2008 13:21
by Jänkäjääkäri
Piti vähän googlata kun jäi nuo timantit kaivelemaan.... Jos äijä tuosta sakista löytyy niin hattua nostan mutta muutoin taisi mennä jokin jutussa pieleen. :miettii:

Only 27 men were ever awarded the Diamonds grade of the Knight's Cross (3 field marshals, 10 generals, 3 colonels, 9 ace pilots and 2 U-boat captains); Hans-Ulrich Rudel was the only recipient of the Knight's Cross with Golden Oak Leaves, Swords, and Diamonds

Recipients of the Knight’s Cross with Oak-Leaves, Swords and Diamonds


Date, Name,
Branch

15 July 1941
Werner Mölders
Air

28 January 1942
Adolf Galland
Air

August 1942
Gordon Gollob
Air

2 September 1942
Hans Joachim Marseille
Air

16 September 1942
Hermann Graf
Air

March 1943
Erwin Rommel
Army

9 August 1943
Wolfgang Luth
U boats

19 October 1943
Walter Nowotny
Air

14 December 1943
Adalbert Schulz
Army

29 March 1944
Hans Ulrich Rudel
Air

15 April 1944
Hyazinth Graf Strachwitz
Army

19 April 1944
Herbert Otto Gille
SS

April 1944
Hans Hube
Army

19 July 1944
Albert Kesselring
Army

31 July 1944
Helmut Lent
Air

6 August 1944
Josef Dietrich
SS

17 August 1944
Walter Model
Army

25 August 1944
Erich Hartmann
Air

31 August 1944
Hermann Balck
Army

19 September 1944
Hermann Bernhard Ramcke
Army

9 October 1944
Hauptmann Heinz Wolfgang Schnaufer
Air

24 November 1944
Albrecht Brandi
U boats

1 January 1945
Ferdinand Schorner
Army

18 February 1945
Hasso von Manteuffel
Army

18 March 1945
Theodor Tolsdorf
Army

15 April 1945
Dr Karl Mauss
Army

8 May 1945
Dietrich von Saucken
Army

Posted: Wed Jul 09, 2008 13:30
by AkuK
Netistä löytyi tälläinen tieto:

"Kesäkuussa 1941 perustettiin rautaristin kunniasolki. Se voitiin myöntää henkilölle jolla jo oli ensimmäisen ja toisen luokan rautaristit. Solki voitiin myöntää Saksan maavoimissa palveleville. Vastaavat soljet perustettiin merivoimille 1943 ja ilmavoimille 1944. Kunniasoljella palkittujen nimet kirjattiin Saksan sotavoimien kultaiseen kirjaan. Marsalkka Mannerheimille myönnettiin heti aluksi sekä I että II luokan rautaristien kunniasoljet, joita hän käytti jatkuvasti univormussaan. Mitalia ei ole jaettu vuoden 1945 jälkeen."

Voisko siis olla kyse tuosta kunniasoljesta? Ittelle vähän vieras aihe...

Posted: Wed Jul 09, 2008 20:24
by Savu
Mietityttää tossa toi Utti....Eikös sakujen lento-osasto toiminnu Immolasta, tosin en oo asiaa tarkastanu, mutta tämmönen muistikuiva on...

Posted: Wed Jul 09, 2008 20:35
by AkuK
Stukat toimi Utista aina silloin tällöin. Siellä oli myös elokuun alussa Focke-Wulfeja reilu pari kymmentä.

Posted: Wed Jul 09, 2008 23:43
by Savu
kumma ettei missään oo mainittu että stukat lens utista, vaikka melkosen pinon lukennu ilmasotakirjoi, missään ei sanota että "meijän häätäjälaivue oli sinne majotettu, kentän toisella laidalla oli sakujen stuka osasto" tms.

Posted: Thu Jul 10, 2008 0:04
by Tulenjohtomies
Oletkos lukenut H.Valtosen Lento-osasto Kuhlmey... :-D
Meni muuten Niksmannia sitten vähän joka suuntaan...etten jaksa muistaa mitkä yksiköt oli,missä ja milloin.

Ps.Tiedätkös sitä tapausta kun L.Nissinen pudotti Ju-188:n 14.4.1944 Virojoelle ;)
(Tarvittaessa oma topic!)

Posted: Thu Jul 10, 2008 1:55
by Savu
paa heti linkki, ku löydät koska stukat lens utista.....labran tiputtama kone ei ollukkaan junnu ;)

Posted: Thu Jul 10, 2008 7:08
by AkuK
http://users.kymp.net/ilmakilta/lentotukikohta.htm

Tuolla on jotain mainintaa mutta ei kovin tarkasti.

Posted: Thu Jul 10, 2008 18:52
by Tulenjohtomies
Savu wrote:paa heti linkki, ku löydät koska stukat lens utista.....labran tiputtama kone ei ollukkaan junnu ;)
Eipä kovin paljoa löydy netin puolelta tästä tietoa AkuK:n linkin lisäksi,mutta siitä Valtosen kirjasta asia kyllä selviää että asia on näin.

Mitä tarkoitat junnulla(88)?

Posted: Thu Jul 10, 2008 19:58
by John Moses
Tuon ritariristin lisäksi lehtijutussa on muitakin yksityiskohtia, jotka eivät ihan täsmää..en nyt rupea erittelemään, mutta muutkin varmaan huomaavat. Suoraan sanottuna suhtaudun koko tarinaa erittäin skeptisesti, yksinkertaisesti koko jutussa on liian monta hämäräksi jäävää tai omituiselta kuulostavaa yksityiskohtaa. Uskokoon ken haluaa, itse pidän juttua tekaistuna niin pitkään ennenkuin joku lyö kylmää faktaa pöytään (miehen nimi, palvelushistoria, sotilasarvot, ylennykset, palvelusyksiköt yms...)

Posted: Thu Jul 10, 2008 20:25
by AkuK
Yksimoottorinen Pe-2?