Page 1 of 2
Lentävän henkilöstön menetykset Talvisodassa.
Posted: Fri Aug 15, 2008 20:31
by Haudankaivaja
Talvisodassa Suomen ilmavoimat aiheutti yhdessä ilmatorjunnan kanssa Neuvostoliitolle lähes 600 lentokoneen menetykset. Suomalaisia lentokoneita tuhoutui Talvisodassa 62 kpl.
Suomalaisilta 63 lentävään henkilöstöön kuuluvaa sai surmansa Talvisodassa. Tarkoittaako tämä käytännössä siis sitä, että joka ainoa lentäjä kuoli noista suomalaisten menettämistä lentokoneista, vai mistä tuo luku 63 kuollutta tulee?
Posted: Fri Aug 15, 2008 21:19
by Komendantti
Sotatieteen laitoksen toimittama
Talvisodan historia 4 kertoo seuraavaa:
"Lentoyksiköissä kaatui tai katosi 41 upseeria, 33 aliupseeria ja yksi miehistöön kuuluva, yhteensä 75 miestä, ja haavoittui tai vammautui (l. onnettumuudet) yhteensä 26 miestä. Lentokoneita ilmavoimat menettivät 62, muun muassa 11 FR-, 17 GL-, 7 FK-, 5 RI- ja 12 BL-konetta. Lukuihin sisältyvät ulkomaalaisten vapaaehtoisten sekä lento-onnettomuuksien tappiot."
Mukana tappioluvuissa on siis esimerkiksi lento-onnettomuuksissa vammautuneet ja kaatuneet, kuten myös kadonneet lentäjät/lentohenkilöstö.
Tuhoutuneista koneista vain 47 oli vihollisen lentokoneiden ja ilmatorjunnan pudottamaa, loppujen tuhoutuessa onnettomuuksissa.
Lentokenttien pommituksissa kaatui kolme suomalaslentäjää.
Posted: Fri Aug 15, 2008 21:46
by Tulenjohtomies
Esimerkiksi Komendantin lainauksessa,FK,RI ja BL koneissa oli 2-3 hengen miehistö
Posted: Fri Aug 15, 2008 23:23
by Sturmmann
Pitää muistaa myös Talvisodan vapaaehtoiset lentäjät jotka kuolivat vakaumuksensa puolesta, kuten tanskalainen Nils Rasmussen, joka porautui Fokkerin kanssa jäästä läpi.
Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Posted: Fri Aug 15, 2008 23:44
by Juha Tompuri
Sturmmann wrote:Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_ ... Winter_War
t: Sven
Posted: Sat Aug 16, 2008 8:32
by Tulenjohtomies
Ylämaalla...

Posted: Sat Aug 16, 2008 8:55
by Juha Tompuri
Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1939-1944":
Koneen pommitettua vihollisen joukkoja Viipurinlahdella, kävivät hävittäjät sen kimppuun paluulennolla. Sopenlehto ja Tani saivat luultavasti surmansa niiden tulituksessa. Piponius hyppäsi laskuvarjolla, mutta joutui hävittäjien uhriksi varjon varassa ollessaan
...että sillen...
t: Sven
Posted: Sat Aug 16, 2008 9:58
by Tulenjohtomies
Tästä alasampumisesta on parikin versiota.
Ruokolahden kirkolla talvisodassa kaatuneiden sankarihautoja...

Posted: Sat Aug 16, 2008 23:58
by smokeball
Fiat siirtolennolla tapahtui onnettomuus. samoin Hurricane siirtolennolla Englannista Norjan kautta Suomeen tapahtui koneen menetykseen johtanut onnettomuus.
Yksi suomalainen kone- ja lentäjämenetys tulee myö suomalaisen IT:n kontolle. Tietoja löytyy Joppe Karhusen kirjoista.
Posted: Sun Aug 17, 2008 1:02
by Sturmmann
Sven Tuuva wrote: Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
t: Sven
Olenkohan nähnyt valokuvan jossa Fiat olisi ollut 1940 puna-armeijan hallussa? En ole 100-varma asiasta, mutta sellainen tunne on?
Posted: Sun Aug 17, 2008 9:15
by Komendantti
Sven Tuuva wrote:Sturmmann wrote:Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_ ... Winter_War
t: Sven
Samoilla linjoilla olen Svenin kanssa, tämän vielä kokemattoman unkarilaislentäjän kohtalona oli kaikkein todennäköisimmin kadota lumimyrskyssä jossain Ahvenanmerellä.
"On 8 February 1940 the Hungarian volunteers 2nd Ltn Vilmos Békássy and Ltn Mátyás Pirity was to ferry Fiat G.50-fighters from Västerås, Sweden, to Turku together with Ltn Kauko Linnamaa. Békássy was flying FA-7 and Pirity FA-3. Linnamaa’s aircraft didn’t start and the two Hungarians took off alone at 14:45. It was snowing heavily and Pirity lost contact of Békássy’s Fiat, which had dropped behind, and turned back. Békássy didn’t have any blind-flying experience or experience of formation flying; he didn’t even have a map. He was last seen above Svenska Högarna flying east.
At the time Békássy was suspected of having defected to Paldiski though now it is known that the range of G.50 would not have been enough to reach Estonia (occupied by Soviet Union). Békássy had flown in the Spanish Civil War."
Reservin vänrikki Békássyn ohjaama kone
ei siis olisi voinut päästä Viron rannikolle saakka, mm. polttoaineen riittämättömyyden, suunnistusvälineiden puuttumisen, kokemattomuuden ja vallinneen lumimyrskyn vuoksi.
Edes hänen kanssaan samalla siirtymälennolla ollut kokeneempi lentäjä ltn Mátyás Pirity ei kyennyt Ahvenanmeren ylitykseen, vaan kääntyi koneensa kanssa takaisin Ruotsiin kadotettuaan lentäjäkollegansa koneen Ahvenanmerellä vallinneen lumimyrskyn johdosta silmistään.
Jos puolestaan jollain aivan täysin käsittämättömällä ihmeellä Békássy olisikin onnistunut kaikista olosuhteista huolimattakin tuollaisessa todella uskomattomassa "loikkauksessa", oltaisiin siitä takuuvarmasti kuultu lukuisin juhlafanfaarein talvisodanaikaisessa neuvostopropagandassa. Venäjällä aiheesta kerrotaan kuitenkin tuota aivan samaa tarinaa kyseisen kokemattoman Fiat-lentäjän eksymisestä ja katoamisesta lumimyrskyssä, kuten esim. tämän venäläissivuston alaviidenneksessä:
http://www.airwar.ru/history/locwar/eur ... nmark.html
Vilmos Békássy
Mahtaisikohan siis vähitellen jo alkaa olla tämän vapaaehtoisen unkarilaisherran maineen puhdistamisen paikka...?

Posted: Sun Aug 17, 2008 16:54
by Mangrove
Sturmmann wrote:
Olenkohan nähnyt valokuvan jossa Fiat olisi ollut 1940 puna-armeijan hallussa? En ole 100-varma asiasta, mutta sellainen tunne on?
Jatkosodan ajalta löytyy neuvostoliittolainen propagandakuva jossa suomalainen lentäjä on kuvattu alasammutun Fiatin vierestä "antautumassa".
Martti
Posted: Sun Aug 17, 2008 18:09
by Juha Tompuri
Martti Kujansuu wrote:Jatkosodan ajalta löytyy neuvostoliittolainen propagandakuva jossa suomalainen lentäjä on kuvattu alasammutun Fiatin vierestä "antautumassa".
Vänrikki T A Piiparinen ja FA-14.
It ampui alas 11. 6. 1942 Lempaalanjärven seutuvilla.
Kuva kirjasta Suomi Sodassa Talvi- ja Jatkosodan tärkeät päivät.
t: Sven
Posted: Sun Aug 17, 2008 18:38
by TeeJii
Miten Piipariselle kävi sotavankeudessa?
Jäi epäilemättä kiinni melko nopeasti alasampumisen jälkeen kun on koneen lähellä otettu kuva?
Posted: Sun Aug 17, 2008 18:46
by Komendantti
TeeJii wrote:Jäi epäilemättä kiinni melko nopeasti alasampumisen jälkeen kun on koneen lähellä otettu kuva?
Ovat Vanjat kaiketi kuljettaneet kiinniottamansa pilotin aivan erikseen vielä poseeraamaan pudonneen koneensa viereen. Tuskinpa on aivan noin koneen luokse laskeutunut laskuvarjolla, ja aikamoinen hurjapää on ollut, jos tuohon ryteikköön on meinannut tehdä hätälaskua (ja aika Hannu Hanhi, jos noin ehjänä olisi sitten sellaiseta selvinnyt).