Page 1 of 1

Matalalennoista

Posted: Sat Sep 06, 2008 16:49
by Mangrove
(T-14282/7)

ILMAVOIMIEN ESIKUNTA
YE-osasto
12.6.1943
№ 2339/Ye.3/21.sal.
Koskee: matalalentoja turkistarhojen yli.
Liittyy: Härköpohjan Turkistarhan omistajan tekemään ilmoitukseen ja Ilmav. kom:n vv. 1940-41 asiasta antamiin kirjelmiin.

Huolimatta siitä, että olen jo aikaisemmin v. 1940 antamallani kirjelmällä kieltänyt matalalennot Ilmavoimien tiedoksi annettujen turkistarhojen yli, ovat joukko-osastot toistuvasti antamani kieltoa rikkoen lennoillaan aiheuttaneet kettutarhojen omistajille tuntuvia vahinkoja harjoitus- ja matkalentojensa yhteydessä. Päijänteen Ristiselän rannalla sijaitsevassa Härköpohjan turkistarhassa esim. 25.5.40 suoritettu matalalento paikan yli aiheutti sen, että eräs emoista söi 5 penikkaansa, joista kolme oli platinakettuja.

Maamme turkistarhanhoito elää nykyisessä poikeuksellisissa oloissa erittäin vaikeata aikaa, eikä pieni, edes keskikokoinenkaan tarha yleensä voi kestää niinkin suuria vahinkoa kuin se, joka Märkäpohjan tarhaa e.m. lennon johdosta kohtasi. Turkintarhojen omistajista täytyy tuntua toivottomalta harjoittaa mitään turkistarhausta Ilmavoimien aiheuttamien vahinkojen yhä jatkuessa, eikä ole ihmeteltävää se, että he sota-ajasta ja sen siviileillekin asettamista vaatimuksisat huolimatta katsovat olevansa pakoitettuja anomaan Valtiolta korvausta lentäjien tarhoilleen aiheuttamista vahingoista.

Vahinkojen voidessa vastekin nousta huomattaviin summiin, käsken k.o. komentajia uudelleen huolehtimaan siitä, että sijaintinsa puolesta tunnettuja turkistarhoja lennoilla mahdollisuuksien mukaan vältetään, samoinkuin yleensäkin on vältettävä aiheetonta matalalentoa alueilla, joilla k.o. tarhoja enemmän on. Varsinaiset koulutuksen vaatimat matalalentoharjoitukset on reittinsä puolesta suunniteltava huomioonottamalla alueella sijaitsevat turkistarhat. Lentävän henkilöstön nähtävänä on pidettävä kartta, johon oheisessa liitteessä mainitut turkistarhat on selvästi merkitty.

Ilmavoimien komentaja
Kenraaliluutnantti J. F. Lundqvist

Ye.osaston päällikkö
Everstiluutnantti R. Pajari

Posted: Sat Sep 06, 2008 20:03
by erkkistyrox
Ne kettutytöt :smile:

Posted: Sat Sep 06, 2008 20:23
by Juha Tompuri
erkkistyrox wrote:Ne kettutytöt :smile:
Toisten elinkeinojen tahallinen häiritsemisessä on tosiaankin yhtäläisyyksiä nykypäivään.
Taitaa nykyäänkin ne vähät turkistarhamme olla matalalentokieltoaluetta.
Harvinaisen järkevä kannaotto niinkin epäpätevältä henkilöltä kuin silloinen Ilmavoimiemme Komentajamme oli.

t: Sven

Posted: Sun Sep 07, 2008 18:23
by Canet
Ei kai se Lunkka täysin kyvytön voinut olla, vaikka ei sitä juuri missään näy/kuulu kehuttavan.

Posted: Sun Sep 07, 2008 21:29
by Juha Tompuri
Canet wrote:Ei kai se Lunkka täysin kyvytön voinut olla, vaikka ei sitä juuri missään näy/kuulu kehuttavan.
No ei nyt aivan täysin - ei vaan tainnut paljoakaan ymmärtää uudesta aselajistaan.
Mistähän se muuten johtui, että noita (anteeksi vaan kaikki asianosaiset) tykkimiehiä valittiin aika useisiin tärkeisiin, ohitse oman koulutuksen, tehtäviin, kuten esim myös laivaston komentajaksi?

t: Sven

Posted: Sun Sep 07, 2008 21:42
by Tulenjohtomies
Sven Tuuva wrote:Mistähän se muuten johtui, että noita (anteeksi vaan kaikki asianosaiset) tykkimiehiä valittiin aika useisiin tärkeisiin, ohitse oman koulutuksen, tehtäviin, kuten esim myös laivaston komentajaksi?
Saat anteeksi! ;)

Tulenjohto...armeijan hohto! 8)

Posted: Sun Sep 07, 2008 22:17
by Juha Tompuri
Tulenjohtomies wrote:Saat anteeksi! ;)
Kiitoksia ;)

JK, kova K, kovempaa ei oo 8)


t: Sven

Posted: Mon Sep 08, 2008 0:10
by Sturmmann
Canet wrote:Ei kai se Lunkka täysin kyvytön voinut olla, vaikka ei sitä juuri missään näy/kuulu kehuttavan.
kyllä olen ymmärtänyt hyvin vahvasti, että Lunkka ei ollut kovinkaan fiksu. Oli kysynyt Jatkosodan lopulla päämajasta, että uskaltaisikohan vielä pommittaa venäläisten lentokentillä olevia koneita. Nihtilä oli tuohtuneena vastanut, että sodassa kuuluukin pommittaa vihollista.
Lunkka käänsi kelkkansa sodan jälkeen. Raha-asiat hänellä oli siviilissä totaalisesti sekaisin, kun taloudellinen konkurssi oli kait täydellinen.

Posted: Mon Sep 08, 2008 10:36
by smokeball
Jääkäriporukasta nuo tykkijullit olivat saaneet parhaimman teknillisen peruskoulutuksen. Osalla oli jo siviilissä teknillistä koulua ja töitä takana. Lunkka taisi olla näitä italialaisen koulukunnan miehiä suuressa pommariuskossa, siksi hankittiin Blennuja, vaikka viisaampi olisi ollut ne rahat pistää torjuntahävittäjiin.

Posted: Mon Sep 08, 2008 10:52
by Komendantti
smokeball wrote:Jääkäriporukasta nuo tykkijullit olivat saaneet parhaimman teknillisen peruskoulutuksen. Osalla oli jo siviilissä teknillistä koulua ja töitä takana.
Tuo on taas hiukan sitä stereotypisointia - onpa sitä koulutusta saanutta väkeä toki muissakin aselajeissa - , mutta täysin totta on se, että mahdolliset muut erityiset koulutukset, kokemukset ja meriitit vaikuttivat ja vaikuttavat kunkin herran tehtäviin ja toimenkuviin.

Posted: Mon Sep 08, 2008 18:18
by Savu
mun suusta lunkasta ei hyvää sanaa saa, oli täysin kynnetön ilmavoimien johtoon....sen sodanjälkeinen toiminta onki sit kans yks farssi....

Posted: Tue Sep 09, 2008 12:09
by Juha Tompuri
Ilmavoimien entinen komentaja, kenraliluutnantti Heikki Nikunen
kirjassaan wrote:Jarl Frithiof Lundqvist joutui Ilmavoimien komentajana tehtävään, johon hänen koulutuksensa ja henkilökohtaiset ominaisuutensa eivät antaneet riittäviä valmiuksia
Image
http://www.apali.fi/kauppa/product_details.php?p=13


t: Sven