Ratsuväkisuojeluskunnat

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Ratsuväkisuojeluskunnat

Post by Rokka »

Itselleni eivät ole kovin tuttuja nuo Ratsuväkisuojeluskunnat. Vihdoin tänään sain tuon Stig Roudasmaan kirjan ja vähän sitä vilkaisin tuossa kahvin lomassa.

Helsingissä on ollut Ratsuväkisuojeluskunta, kirjassa mainittiin, että Puolustuslaitos lahjoitti Ranskalaisia miehistömiekkoja Ratsuväkisuojeluskunnille, mutta kuvassa oli kuitenkin Upseerin Ranskalainen miekka ? Tosin Portepee oli kuvassa nahkainen miehistömalli ? Minä olen ymmärtänyt miehistömiekan ainakin olevan tuo Suomessa lyhennetty Ranskalainen m/1822 josta on poistettu nuo väistimen sivulle tulevat osat.

Missähän muualla on Ratsastavia yksiköitä ollut ?

Täytyy lukaista kirja ja etsiskellä Suojeluskunnan historiasta ratsuväki asiaa.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

timbba
vääp
vääp

Re: Ratsuväkisuojeluskunnat

Post by timbba »

En pääse juuri tuosta ko kirjasta tarkistamaan, mutta voisiko olla niin, että kuvassa olisikin Helsingin ratsuväkisuojeluskunnan "oma" miekka. He hankkivat 1925 Carl Eickhorn:n tehtaalta 51 kappaletta espanjalaismallisia miekkoja. Kahvaosa on vastaava kolmikaarisella väistimellä kuin ranskalainen 1822:kin. Oleellisin ero on terän kaarevuus. Näissä sk:n miekoissa terä on huomattavasti loivempi kuin 1822:ssa.

Ja miekkoja tosiaan 51 numeroitua kappaletta, joten en edes halua arvata missä hinnoissa tänä päivänä liikkuvat :smile:

Image

Helsingin ratsuväkisuojeluskunnalla oli käytössään myös oma hihanauhansa. Laitan kuvan kunhan jostain sen löydän.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kyllä kuvassa oli mielestäni tuo Ranskalainen miekka ! mainittiin tuossa myös tuo espanjanmiekantilaus !

edit: no jos nyt sitten mielipidettäni muutankin ! Saattaa tuo hyvinkin olla Espanjalainen ? Jos sen nyt sitten miekan käyryydestä pitäisi erottaa ?

- j o n i -
Last edited by Rokka on Sat Oct 11, 2008 10:49, edited 1 time in total.

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Rokka wrote: Helsingissä on ollut Ratsuväkisuojeluskunta, kirjassa mainittiin, että Puolustuslaitos lahjoitti Ranskalaisia miehistömiekkoja Ratsuväkisuojeluskunnille, mutta kuvassa oli kuitenkin Upseerin Ranskalainen miekka ? Tosin Portepee oli kuvassa nahkainen miehistömalli ? Minä olen ymmärtänyt miehistömiekan ainakin olevan tuo Suomessa lyhennetty Ranskalainen m/1822 josta on poistettu nuo väistimen sivulle tulevat osat.

- j o n i -
Kaikkia miehistön miekkojakaan ei syystä tai toisesta lyhenetty, Suojeluskuntien miekat ovat voineet mennä jakoon ennen kuin noita Suomessa muutettiin, näin muistelisin.
Image

Rensseli-setä

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Voisiko tämä siirtää historia osaan, tuli vahingossa tänne :?

Haluaisin lisää keskustelua ratsastavista suojeluskunnista. Missä piireissä oli suojeluskuntien ratsuyksiköitä ? Yritän kovasti löytää SK historioista tietoa...

timbba
vääp
vääp

Post by timbba »

Löytyi sitten lopulta kuva käsivarsinauhastakin
Image

Ja vielä lähikuva signaalitorvesta. Lottien Helsingin ratsuväkisuojeluskunnalle lahjoittama uniikki kappale.
Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Komia torvi :) Suojeslukunnan historiaa lueskelin ja tuolla mainittiin, että vuoden 1933 yliesikunta oli antanut ohjeen erikoiskoulutuksesta, jossa mainittiin ratsuväkikoulutusta tulee antaa 14 suojeluskunnassa ja aluekoulutusjärjestelmän mukaan Erikoisaselajikoulutusta ratsuväkeen oli annettava 11 alueella (suojeluskunta alueita oli 1935: 271 kpl) joten aika harvinaista kolutusta tuo oli suojeluskunnissa, tosin 1935 pienemmälle jäi polkupyöräkoulutus 7 alueella.

Nyt etsiskelen sitten seuraavaksi mitkä suojeluskunnat antoivat tuota ratsuväkikoulutusta. Tietääkö annettiinko Lappeenrannassa ratsuväkikoulutusta, olihan Lappeenranta kuitenkin ratsuväki kaupunki, tosin Lappeenrannan suojeluskunta oli melko pieni, verraten esim Lappeeseen. Vaikuttiko tähän se että Lappeenrannassa asui teollisuuden työntekijöitä ?

- j o n i -

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”