Onko tämä virallinen näkemys asiasta?Hammer wrote:Kannattaa sitten heti muistaa seikka jota eivät välttämättä poliisilaitoksella osaa kertoa, pelkällä keräilyluvalla ei sitten saa ampua ainoatakaan luvan perusteella hankittua patruunaa. Eli haet samoille patruunatyypeille myös a-tarvikeluvat, perusteina keräilyn lisäksi ainakin ballistiset kokeet ja sitten omien tarpeiden mukaan muut perustelut. Eikä kannata rajata liian ahtaaksi keräilysuunnitelmaa, se kun kuitenkin rönsyilee ajan myötä
Asekeräily
Re: Asekeräily
Unternehmen Birke
On.Birke wrote:Onko tämä virallinen näkemys asiasta?Hammer wrote:Eikä kannata rajata liian ahtaaksi keräilysuunnitelmaa, se kun kuitenkin rönsyilee ajan myötä
Mitä patruunankeräilyluvalla tekee verrattuna A-tarvikelupaan? Itse hain A-tarvikeluvan.
Keräily- ja ampumatarvikeluvan oleellisin ero on siinä, että toinen on tarkoitettu erilaisten patruunoiden hankkimiseen ja hallussapitoon keräilytarkoituksessa, ja toinen käyttöperustein eli hankkimiseen ja valmistamiseen lähinnä ammuttavaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että keräilytarkoitukseen on mahdollista hankkia esim. AP,API,HEI ammuksilla varustettuja patruunoita, mutta "normisiviili" ei ihan heti pysty perustelemaan esim. urheiluammunnalla tai metsästyksellä ko.patruunoiden tarvetta, ne kun tuppaa olemaan noissa harrasteissa vähän niinku no-no.
Toki näissäkin on ollut hieman paikkakuntakohtaisia eroja myöntötyylissä, niinkuin liki kaikissa luvissa.
Itse hankin aikoinaan sekä että luvat tarpeeksi laajalla skaalalla juurikin sen takia ettei missään tilanteessa tule tulkintaongelmia, keräilyperusteiset on 120mm asti ja käyttöperusteiset vähän ammustyypistä riippuen 40-60mm asti ja täytyy sanoa että hyvin ovat riittäneet
Toki näissäkin on ollut hieman paikkakuntakohtaisia eroja myöntötyylissä, niinkuin liki kaikissa luvissa.
Itse hankin aikoinaan sekä että luvat tarpeeksi laajalla skaalalla juurikin sen takia ettei missään tilanteessa tule tulkintaongelmia, keräilyperusteiset on 120mm asti ja käyttöperusteiset vähän ammustyypistä riippuen 40-60mm asti ja täytyy sanoa että hyvin ovat riittäneet
Viime vuonna asiaa selvittelin...Hammer wrote:Keräily- ja ampumatarvikeluvan oleellisin ero on siinä, että toinen on tarkoitettu erilaisten patruunoiden hankkimiseen ja hallussapitoon keräilytarkoituksessa, ja toinen käyttöperustein eli hankkimiseen ja valmistamiseen lähinnä ammuttavaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että keräilytarkoitukseen on mahdollista hankkia esim. AP,API,HEI ammuksilla varustettuja patruunoita, mutta "normisiviili" ei ihan heti pysty perustelemaan esim. urheiluammunnalla tai metsästyksellä ko.patruunoiden tarvetta, ne kun tuppaa olemaan noissa harrasteissa vähän niinku no-no.
Ja silloin paikallisella Poliisilaitoksella todettiin ettei nykyään enää tarvitse erillistä a-tarvike lupaa hankkia, koska patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten keräilylupa sallii myös hankittujen patruunoiden käyttämisen.
Lupaa haettaessa piti vielä erikseen luetella eri aseiden kaliiperit,- tyypit ja vaaralliseksi luokiteltujen ammusten maksimi määrät siihen hakemus/lupapäätökseen.
Ja hakemus vaiheessa käskettiin vielä erikseen laittamaan maksimi määrät eri asetyypeille sellaisiksi, että riittäävät myös harrastus ammunta tarkoituksiin. Muun muassa erva patruunoihin laitettiin isommat määrät, että niitä saa riittävästi hankittua kerralla patruunakauppiaalta ampumarata käyttöä varten....
Taitaa tässäkin asiassa olla eripuolella suomea erilaiset tulkinnat, mutta itse uskon paikallista asevastaavaa...
Unternehmen Birke