Ampumakilpailuja

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Ampumakilpailuja

Post by Rokka »

Tarkoitus oli mahdollisesti hieman rukata seuran kilpailuja. Ajatus lähti ihan siitä kun asehistoriakin kirjoittaa kokoajan itseään ja kategorisesti tuntuu tuo vuosiluku -45 pyörivän monen seuran säännöissä. Ongelmaa tuottaa vaan nyt miten tätäkin lähtisi kehittämän ja lähestymään.

Taskupistoolit on selkeä kategoria, missä ei niinkään saavuteta etua sallimalla aselain puitteissa 6,35 ja 7,65 nekin vielä eri luokkiin, mutta mitenkäs sitten kun laitetaankin sotilaspistooli vapaa jos se herättää närää, kun samalla viivalla on sitten naganista upouutteen hekleriin, jonkun mieltä se varmasti korpeaa, mutta itse voisin hyvinkin olla mukana juuri tuolla naganilla, vailla turhia paineita, kun toisen mieleen se ei käy, että jollain toisella saattaa olla teknisesti "ylivertainen" kilpailu väline, kun mielestäni ainoana ylivertaisena voisi pitää sitä puristavaa sormea... sitten on piilukko ja nallilukkopistooli, minkä varmaan voisi yhdistää, mustaruutirevolverit yms.

Kiväärit ovat sitten omana päivään, siinä ei nyt niin hirveästi ole rukkaamista, konepistooli, pikakivääri, mutta miten märittelisi puoliautomaattiset ja automaattikiväärit ja mustaruutiaseet...

Miten teillä on luokkia, jos pidätte seuran kilpailuja ja mitkä niissä on olleet kompastuskiviä ja mitkä timantteja...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: Ampumakilpailuja

Post by 1st Sergeant »

Hyviä pohdintoja. Voisin aiheesta kirjoittaa myöhemmin lisääkin, mutta nyt vaan ihan nopeana kommenttina tuohon sotilaspistooli pohdintaan, että kurkkaappas tuolta Asehistorianliiton kisasäännöistä toi sotilaspistooli. Siellä on kaiken ikäiset sallittu ja siltikin kun tulosluetteloita samoilta sivuilta tarkastelee, niin kärkitulokset on Parabellumeilla ammuttuja ja vielä mieluiten 7,65:lla. Että se siitä kilpailuedusta, yli 100-vuotias keksintö hakkaa nykypäivän guttaperkkaiset...
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

M31
alik
alik
Posts: 78
Joined: Sun Aug 31, 2008 19:01

Re: Ampumakilpailuja

Post by M31 »

Aikoinaan kyselin mahdollisuutta osallistua puolimoottoriksi muutetulla suomella iittalan skabaan, ei ole lajin hengen mukaista oli vastaus tuolloin. Säännöt ohessa. Veteen piirretyjä viivoja on kaikissa lajeissa, mutta saavutetaanko jolloin erityistä etua lienee se perusolettamus.

Lajiin Konepistooli hyväksytään kilpailuaseeksi sotilaskäytössä olleet konepistoolit, jotka ovat alkuperäisiä ja valmistettu 1945 tai ennen. Aseessa on oltava kertatuli-asento. Ampuma-aikaa on yksi (1) minuutti, johon sisältyvät asennon- ja lippaan vaihdot. Ampuma-asentoja on kolme, Makuu, polvi ja pysty. Kustakin asennosta ammutaan 5 laukausta, ja jokaisen asennonvaihdon yhteydessä myös lipas vaihdetaan. Lipastus tehdään kolmeen lippaaseen, 5 patruunaa kuhunkin. Ennen ampuma-ajan alkamista komennolla 'Lipas kiinnitä' saa ensimmäisen lippaan kiinnittää ja komennolla 'Lataa' aseen virittää.

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: Ampumakilpailuja

Post by 1st Sergeant »

Nyt sitten ei sotketa asioita. Edellinen kirjoittaja viittaa siis Suomen Asehistoriallisen Seuran avoimiin mestaruuskilpaiuluihin ja niiden sääntöihin http://www.suomenasehistoriallinenseura ... lusaannot/ kun taas itse viittasin Asehistorianliiton mestaruuskilpailuihin (jotka ovat AHL:n jäsenseuroille) .... jota tässä yritän linkittää epätoivoisesti, huomatakseni vain että sivut on näemmä nyt nurin... no joo. Kumminkin. Kunhan sinne taas pääsee niin näkee säännöt ja tulosluetteloista sen millä vehkeillä ne on ammuttu.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampumakilpailuja

Post by Rokka »

Huomasin tuon Asehistorianliiton sivun hävinneen, tosin sivun häviäminen ei valitettavasti taida johtua ihan pikkuongelmasta... Juuri näistä liiton säännöistä tämä ajatus lähti liikkeelle. Eihän kelään olisi koneellaan tallessa...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Re: Ampumakilpailuja

Post by Tervakumpu »

Rokka wrote:Huomasin tuon Asehistorianliiton sivun hävinneen, tosin sivun häviäminen ei valitettavasti taida johtua ihan pikkuongelmasta... Juuri näistä liiton säännöistä tämä ajatus lähti liikkeelle. Eihän kelään olisi koneellaan tallessa...

- j o n i -
Tsekkaahan Rokka s-posti. Postasin liitteenä liiton ja seuran sivuilta poimitut säännöt ;)

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampumakilpailuja

Post by Rokka »

Juu, nii näky tulleen, kiitti :) turinoijaa huomenna lisää !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ampumakilpailuja

Post by TPTK »

Kyllä noi SAHS:n sivut sääntöineen näkyy.
Kovin ovat ohkaiset tosin. Ampumaetäisyys ja mm. kp:n osalta tulimuoto (kerta/sarja?) puuttuu.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampumakilpailuja

Post by Rokka »

Niin SAHS sivut toimii, liiton sivut hävinneet !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”