Kääpälukkoinen
Kääpälukkoinen
Pii- , Sieppo- , Rasia- , Nallilukkosista on paljokin tietoa tarjolla . Mutta sellainen kuin Kääpälukko ! ? Suomalainen "keksintö" ? Eipä ole ennen tullut vastaa , Mitenkähän on syttymisen kanssa ollut ? Kuva on vastaavasta lukosta . Kaiketi harvinainen konstruktio ?
- Attachments
-
- kääpälukkoinen.jpg
- (19.95 KiB) Downloaded 2148 times
Re: Kääpälukkoinen
Kuva on kovin pieni mutta näyttäisi olevan jonkinmoinen piilukko. Kuivattua kääpää ilmeisesti käytetty sankkiruudin tilalta, vähän samalla tavalla kuin "taulana" tulta sytytettäessä, vai ?
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Olen joskus kuullut "käpälälukosta" voisiko olla painovirhe?
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
Joo, kuvan perusteella ainakin iskuhanan muoto on sellainen että nimitystä "käpälä" voisi käyttää sitä kuvaamaan....
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Käpälälukko löytyy Arma Fennican ykkösosasta sivulta 14. Piirros ainakin on PTK:n
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
Aivan : Käpälälukko ! Kun "hampaiden" välissä oli varmaa piin palanen . No kuitenki pii-käpälälukkoinen hyljepyssy . Täytyy käydä kiinni kuin sika limppuun kaupan teossa .