No niin, tänään tuli postissa "laput". Eli laput olivat tasantarkkaan valokopiot jättämistäni ilmoituksista höystettynä laitoksen leimoilla...=Driude wrote:Jahas, voi hyvinkin olla noinkin.
Kyselin joskus n. kk näytön jälkeen niitä kortteja kun täti sanoi sellaiset tulevan, mutta ei niitä löytynyt ja kukaan ei tuntunut niistä mitään tietävän. Sanoivat soittavansa kuitenkin kun ne tulevat. Eli luultavasti niitä ei sitten tulekaan. Eli asiantuntemus on taas ollut huipussaan...
Aseiden luvanvaraiset osat
Re: Aseiden luvanvaraiset osat
Eihän tuo mikään tyhmä kysymys ole, asiat selviävät kysymällä, yleensäUkko-Pekka wrote:Nyt tulee pikkuisen tyhmä kysymys mutta mitä tuo sulkuväli tarkoittaa? Miten piippu ja lukko "sopivat" yhteen, ilman että pääsee pahemmin kaasuja puhaltelemaan välistä? (100% arvaus).

Sulkuväli on patruunapesässä olevan patruunan ja lukon väli, joka virallisesti voidaan mitata "patruuna" tulkilla (Go ja NO-Go tulkit) Sulkuväli ei saa olla liian suuri, muttei myöskään liian pieni ?
Sisäasiainmisteriön ohjeen mukaan sulkuväli tulee olla pistoolilla jossa on kavennuskartiollinen patruuna eli 7,65 Para ja patruunapaineen ollessa PT alle 3800 bar ja hylsy alle 30 mm on sulkuväli 0,10 mm ja 9 mm taasen urakantaisena ilman kavennuskartiota sulkuväli on 0,30 mm.
Tästä syystä piippu on syytä tulkata vaikka se tulisi toisesta aseesta, esim. asesepän toimesta. Tietysti tulkkejahan saa myös maailmalta, mutta kannattaako omia hankkia, jos löytyy aseseppä jolla jo tulkit on ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- Ukko-Pekka
- erikmest
Kiitoksia vastauksesta, tuo selvensi paljon, olen usein kuullut puhuttavan sulkuvälistä mutta sanan merkitys on jäänyt aina arvoitukseksi
Entä tarvitaanko asesepän tutkimuksia jos parabellumin yläkerran (ilman lukkoa siis, en ole ihan varma termistä mutta englanniksi kuuluu barrel-receiver assembly?) vaihtaa toiseen, eri kaliberiseen paraan? Pitäisikö mennä sellaisenaan toiseen aseeseen. Entä tuo rekyylijousi(?) mistä puhuin?

Entä tarvitaanko asesepän tutkimuksia jos parabellumin yläkerran (ilman lukkoa siis, en ole ihan varma termistä mutta englanniksi kuuluu barrel-receiver assembly?) vaihtaa toiseen, eri kaliberiseen paraan? Pitäisikö mennä sellaisenaan toiseen aseeseen. Entä tuo rekyylijousi(?) mistä puhuin?
Kyllä pitää, koska Barrel-Receiver on pippu ja "kehys-luisti-runko" tai miksi sitä pellumissa kutsuisi, ei takaa varmasti että itse lukko "sulkee" patruunan patruunapesään oikein ?
Periaatteessa pellumissa saattaa olla sulkuväli ok jo pelkällä piipun sovittamisella runkoon, mutta varma en olisi... mutta mielestäni tuo piippu pitäisi sovittaa samaan runkoon, jos etenkin näillä pitää olla erilainen sulkuväli ?
Ainakaan yhtään sellaista pellumia en ole nähnyt myynnissä, jossa olisi kaksi piippua omilla rungoilla ? ( mihin minä olen törmännyt ovat olleet irtopiipuilla ) mutta joku viksumpi voi tietää faktaa tästäkin ?
- j o n i -
Periaatteessa pellumissa saattaa olla sulkuväli ok jo pelkällä piipun sovittamisella runkoon, mutta varma en olisi... mutta mielestäni tuo piippu pitäisi sovittaa samaan runkoon, jos etenkin näillä pitää olla erilainen sulkuväli ?
Ainakaan yhtään sellaista pellumia en ole nähnyt myynnissä, jossa olisi kaksi piippua omilla rungoilla ? ( mihin minä olen törmännyt ovat olleet irtopiipuilla ) mutta joku viksumpi voi tietää faktaa tästäkin ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- greendevil
- sotvm1
pellumin piippuja on siis 765 ja 9
kun sovitetaan sulkuväli on molempien piippujen annettava aseen lukolla sopiva sulkuväli molemmilla piipuilla, jotta käyttö olisi turvallista
pieni sulkuväli = hylsyrikko, rojut naamalle
iso sulkuväli = patruuna karkaa, laukeamaton tai huono osunta ja painevuodot yms
kun sovitetaan sulkuväli on molempien piippujen annettava aseen lukolla sopiva sulkuväli molemmilla piipuilla, jotta käyttö olisi turvallista
pieni sulkuväli = hylsyrikko, rojut naamalle
iso sulkuväli = patruuna karkaa, laukeamaton tai huono osunta ja painevuodot yms
Niin tai ehkä näin:
Liian pieni sulkuväli ==> sulku ei mene kiinni tai jos menee, niin pakottamalla, ammuttu hylsy saattaa jumittua pesään, ylipainemerkkejä, pahimmassa tapauksessa ase hajoaa (esim. bellumin polvinivel lähtee maatakiertävälle radalle....)
Liian iso sukuväli ==> laukemattomia, hylsyrikkoja kantavahvikkeen juuresta, kaasuvuotoa ja pahimmassa tapauksessa hylsynkappaleita ja ruudin palojätteitä ampujan silmille.
- Esa -
Liian pieni sulkuväli ==> sulku ei mene kiinni tai jos menee, niin pakottamalla, ammuttu hylsy saattaa jumittua pesään, ylipainemerkkejä, pahimmassa tapauksessa ase hajoaa (esim. bellumin polvinivel lähtee maatakiertävälle radalle....)
Liian iso sukuväli ==> laukemattomia, hylsyrikkoja kantavahvikkeen juuresta, kaasuvuotoa ja pahimmassa tapauksessa hylsynkappaleita ja ruudin palojätteitä ampujan silmille.
- Esa -
Pellumissa sulkuväliä ei voi muuttaa.Se on mikä se on.Muuten etutähtäin on vinossa ja ulosvetimen ura sivussa paikaltaan.Jos on IHAN pakko muuttaa sulkuväliä,niin piippua on kierrettävä TÄYSI kierros ja kalvettava patruunapesä uudelleen. Tuskin siihen on saatavissa erimittaista lukon sulkuosaa.Tarkoitan liian isoa sulkuväliä.Tietenkin liian pientä voi kalvaa pitemmäksi.
Yleisin käytettävä rekyylijousi 9 milliseen pellumiin on 22 kierteinen ja 1,4mm paksuinen jousilanka. Ja yleisin 7,65 jousi 18 kierteinen ja sama paksuus. Mutta poikkeuksiakin on. Mutta pääsääntöisesti 9mm on jäykempi jousi koska käytettävä luoti on painavampi.
Esimerkiksi.9mm FN:n sulkuväli on 19,07 meno ja 19,6 hylky.
Yleisin käytettävä rekyylijousi 9 milliseen pellumiin on 22 kierteinen ja 1,4mm paksuinen jousilanka. Ja yleisin 7,65 jousi 18 kierteinen ja sama paksuus. Mutta poikkeuksiakin on. Mutta pääsääntöisesti 9mm on jäykempi jousi koska käytettävä luoti on painavampi.
Esimerkiksi.9mm FN:n sulkuväli on 19,07 meno ja 19,6 hylky.