Deaktivointi

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Mikki
erikmest
erikmest

Deaktivointi

Post by Mikki »

Nyt näyttää siltä, että on ikään kuin perintönä tulossa muutama ase, joita en todellakaan halua luvittaa. Ei siis mitään erikoista tai historiallista.

Kysymys kuuluu, että voiko aseen deaktivoinnin suorittaa itse edellyttäen tietenkin, että se on hyväksyttävästi suoritettu?

Vai pitääkö siinäkin olla sertifioitu aseseppä?

Wittmann
pskapt
pskapt

Re: Deaktivointi

Post by Wittmann »

Ei tarvii olla sertifioitu, mut pitää tietää mitä tekee, kun konstaapeli haluu kuitenkin nähdä dekouksen.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by leon »

Voi suorittaa itse, ja kun homma on tehty sopii laitoksen kanssa näytön ja jos asia on siellä ok poistaavat luvilta.

Jotkut asesepät ovat sitä mieltä että he vain voivat deaktivoinnin suorittaa,mutta oikeasti kyllä oman tavaran saa pilata kun tekee sen asetusten mukaan.

Mikki
erikmest
erikmest

Post by Mikki »

leon wrote:Voi suorittaa itse, ja kun homma on tehty sopii laitoksen kanssa näytön ja jos asia on siellä ok poistaavat luvilta.

Jotkut asesepät ovat sitä mieltä että he vain voivat deaktivoinnin suorittaa,mutta oikeasti kyllä oman tavaran saa pilata kun tekee sen asetusten mukaan.
Juurikin näin tätä olen ajatellutkin. Jossain vaan on ollut ristiriitaisia tietoja tarjolla, kun olen katsonut.

Lienee tärkein, että asia hoidetaan niin että myös poliisiviranomainen on tyytyväinen.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Periaatteessa pieni ongelma tulee, esim. siinä että perit taskuaseen, eikä sinulla ole taskuaselupaa, et voi periaatteessa asetta kuljettaa pesästä pois deaktivoidaksesi sen ja periaatteessa ase on ase niin kauan kuin se on luvilla, vaikka olisit sen dekonnut, periaatteessa vain pesänhoitajalla on oikeus kantaa ja säilyttää ase.

Dekoamisohje
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ton muodollisuuden saa neuvoteltua virkamiesten kanssa. Ainakin meilläpäin onnistui ihan pikku palaverilla.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Ja 16 euroa per ase maksaa, todistus sentään kuuluu hintaan. :)
Si vis pacem, parabellum...
Image

väärtti
erikmest
erikmest

Post by väärtti »

Mikki wrote:Nyt näyttää siltä, että on ikään kuin perintönä tulossa muutama ase, joita en todellakaan halua luvittaa. Ei siis mitään erikoista tai historiallista.

Kysymys kuuluu, että voiko aseen deaktivoinnin suorittaa itse edellyttäen tietenkin, että se on hyväksyttävästi suoritettu?

Vai pitääkö siinäkin olla sertifioitu aseseppä?

Voi tehdä itse,jos ei ole varma miten pitää menetellä, kannattaa käydä kysymässä neuvoa
paikalliselta Poliisin asevastaavalta että tekee asian oikein.

popo99
tkm
tkm

Post by popo99 »

Muutostoimenpiteet voisi käytännössä suorittaa myös aseen omistaja itsekin.
Asealan elinkeinoluvan omaavan asesepän antamaa todistusta suoritetuista
teknisistä muutostoimenpiteistä ja siitä, onko kyseessä olevaa ampuma-asetta
tai aseen osaa pidettävä ampuma-aseasetuksen 2 ja 3 §:n mukaisina, voitaisiin
yleensä pitää deaktivoinnin ja toimintakunnottomaksi tekemisen asianmukaista
suorittamista tukevana selvityksenä.
Varsinaisesti muutostoimenpiteiden asianmukaisuuden voivat kuitenkin todeta
sisäasiainministeriön arpajais- ja asehallintoyksikön lisäksi vain poliisin
rikostutkimuskeskukset sekä puolustusvoimien asetoimialan asevarikot. Näiden
antamaa todistusta voidaan pitää yksistään riittävänä selvityksenä deaktivoinnin
ja toimintakelvottomaksi tekemisen suorittamisesta ampuma-aseasetuksen 2 ja
3 §:n mukaisesti. Tällöinkin ampuma-ase tai aseen osa on ampuma-aselain 112
§:n mukaan esitettävä kotikunnan poliisilaitokselle ja 112 a §:n mukaan
esitettävä poliisilaitokselle. Lopullisen hyväksynnän suorittaa kuitenkin siis aina poliisilaitos.
Poliisilaitokset voivat myös paikallisesti sopia mahdollisesta
menettelystä ampuma-aseen ja aseen osan tarkastuttamiseksi edellä
mainittujen kolmen tahon kanssa niissä tapauksissa, joissa poliisilaitoksen oma
asiantuntemus ei riitä suoritettujen muutostoimenpiteiden asianmukaisuuden
toteamiseen.

Tästä tuli tänään keskusteltua laitoksella tovi, miten tätä kohtaa nyt pitäisi tulkita :?: eli voiko vaiko eikö :miettii:
Sotiemme Veteraanit
KIITOS 1939-1945

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Teksti on uuden lakiesityksen perusteluista, itse lakiteksti(ehdotus) kuitenkin sanoo: 112 b §: "Ampuma-aseen SAA tehdä pysyvästi ampumakelvottomaksi VAIN ase-elinkeinonharjoittaja". Eli jos laki tällaisenaan tulee niin ei siinä paljon paikallispoliisin kanssa neuvotella. Vaihtoehtoja ei anneta.
Itse olen dekonnut lukuisia aseitani ja paikallispoliisi on lähinnä kiitellyt siistiä ja hyvää deaktivointia. :D

Niin, tiedän että monet ovat sitä mieltä ettei aseita ylipäätään pidä dekota mutta minkäs teet kun haluat jostain eroon eikä luvallisen ostajia löydy. :cry:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Mikki
erikmest
erikmest

Post by Mikki »

On vaikeaa, on... Onko tuossa nyt sitten tulkinnan varaa vai ei. :miettii:

"Joo, nää tulee muuttumaan, nää säädökset... Pitäis olla aseseppä tehnyt... Hei Erkki, tules säkin nyt kattoon, et miten tää nyt oikeen on... Ollaan oltu just koulutuksessa..."

Tässä oli katkelmia käydystä verbaalisesta kädenväännöstä, vaikka heillä on sama paperi, missä lukee selkeästi, että aseen voi deaktivoida myös sen omistaja.

Voi perkele mitä toimintaa tuolla omalla laitoksella. Kyllä tällä hetkellä mennään vielä samoilla säänöillä, kun ennekin.
Last edited by Mikki on Fri Oct 02, 2009 18:46, edited 2 times in total.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Niin, vielä; ennenkuin uusi laki tulee voimaan voi itsekukin dekota omia aseitaan - ei toiselle.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”