Kaikki minun tietämäni valittajat (toistakymmentä kappaletta) ovat saaneet uudet, toistaiseksi voimassa olevat muovikortit poliisilaitoksiltaan ihan automaattisesti, eikä yksikään poliisilaitos ole valittanut uudelleenkäsittelypäätöksistä. Homma on pelkkä läpihuutojuttu, tosin eihän tuota enää edes poliisilaitoksilla noudateta, vanhoille luvanhaltijoille on jo syyskuusta lähtien tullut luvat "toistaiseksi" ihan automaattisesti monissa poliisipiireissä, ilmeisesti uusien ohjeiden jälkeen jo joka paikassa - ilman lekurintodistusta.
Mitä taas tulee tuohon rajamiehen sakotusjuttuun, niin kyseessä on tyypillinen, lakia tuntemattoman ja pätemisen tarpeessa olevan pikkuvirkamiehen kommentti, taitaa olla peräti virkavirhe jos menee sakon ko. tapauksessa kirjoittamaan. Vähimmäisvaatimus olisi, että metsästys- ja aselakia valvovat viranomaiset edes tuntisivat lakitekstin sisällön...nykylain mukaan homma menee niin, että .22 Hornetin luvalla voi kantaa metsällä kaverilta lainattua .500 Nitro Express-tuplakivääriä, eikä siihen ole kellään nokan koputtamista.
Luvat
Re: Luvat
Olisko niin, että RVL on antanut (taas?) omia tulkintaohjeitaan - vastaavaa on tapahtunut aikaisemmin esim. veneiden sammuttimien kanssa.
Tässä taitaa olla ns. hyvä esimerkki huonosta esimerkistä - laki on (lähes aina) tulkinnan varainen ja nyt ei ole yhteistä tulkintaa. "Hallintoalamaista" kohtaan se on sama kuin mielivalta..
Etsin Finlexistä lain perusteluja ja löysin hallituksen esstyksen, siinä tämän lainauspykälän perustelut menivät näin:
87 §. Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen. Ilmaisulla "lainaaminen" olisi ehdotetussa pykälässä yleiskielen mukainen sisältö. Mahdollisuus ampuma-aseen lainaamiseen on erittäin tärkeää monien aseharrastuksen lajien käytännön toiminnan järjestämiseksi. Vaikka aseen ja aseen osan lainaaminen onkin mahdollistettava, ei sääntely saa johtaa hankkimista ja hallussapitoa koskevien säännösten kiertämiseen.
Ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetun asetuksen 26 §:n 2 momentin nojalla ampuma-aseen saa lähtökohtaisesti lainata toiselle, jos tällä on lupa aseen hallussapitoon. Taskuaseen tai kaasuaseen saa kuitenkin lainata vain sille, jolla on oikeus vastaavan aseen hallussapitoon. Momentin nojalla saa esimerkiksi konekiväärin lainata pienoiskiväärin hallussapitoon oikeutetulle henkilölle. Tätä ei voida pitää aseisiin liittyvän lupajärjestelmän tavoitteiden kannalta hyväksyttävänä. Jos aseiden ja aseen osien lainaaminen mahdollistetaan, lainaamista koskevien säännösten on oltava riittävän yksityiskohtaiset, jottei lupajärjestelmän perustarkoitusta päästäisi kiertämään. Lähtökohtana tulisi olla, että lupaviranomainen arvioi tapauskohtaisesti sekä luvan hakijan sopivuuden että ampuma-aseen soveltuvuuden juuri aiottuun käyttötarkoitukseen.
1 mom. Ehdotuksen mukaan ampuma-aseen saisi pääsääntöisesti lainata toiselle aseen hallussapitoon oikeuttavan luvan haltijalle. Lainaksisaajalle ei kuitenkaan saisi lainata kuin vastaavanlaisen tai sitä vaarattomamman ampuma-aseen kuin hänellä itsellään on oikeus pitää hallussa. Momentin säännöksissä käytettäisiin hyväksi lakiehdotuksen mukaisia ampuma-aseiden tyyppi- ja toimintatapaluokituksia sekä taskuaseen, erityisen vaarallisen ampuma-aseen ja kaasusumuttimen käsitteitä.
Momentin 6 kohdan nojalla saisi suhteellisen vaarattomana pidettävän kaasuaseen lainata vain sille, jolla on oikeus kaasuaseen hallussapitoon. Vastaavasti niin ikään kohtuullisen vaarattomana pidettävän kaasusumuttimen saisi momentin 11 kohdan nojalla lainata vain sille, jolla on viranomaisen antama lupa kaasusumuttimen hallussapitoon. Tältä osin ehdotus perustuisi siihen, että peruste luvan saamiselle näiden yksinomaan itsepuolustuksessa käytettäviksi suunniteltujen välineiden hallussapidolle poikkeaa olennaisesti niistä perusteista, joiden nojalla lupa ampuma-aseen hallussapitoon tavanomaisesti annetaan. Koska myös merkinantopistoolin osalta lupaperusteet poikkeavat muista ampuma-aseista, merkinantopistoolin saisi lainata momentin 7 kohdan nojalla vain sille, jolla on oikeus merkinantopistoolin hallussapitoon. Momentin 8 kohdan mukaan lakiehdotuksen 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitetun muun ampuma-aseen, kuten esimerkiksi tavanomaista lyhyemmän haulikon, saisi lainata vain rakenteeltaan, mitoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaavan ampuma-aseen hallussapitoon oikeutetulle. Edellä kuvattu ase ei siten olisi määritelmän mukainen haulikko, vaan sitä olisi pidettävä muuna ampuma-aseena.
2 mom. On tarkoituksenmukaista, että ampuma-aseen lainaamisen yhteydessä saadaan luovuttaa myös aseessa käytettäviksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita. Muussa tapauksessa aseen lainaaminen ei mahdollistaisi aseella ampumista. Ehdotetun momentin säännös vastaisi nykyistä käytäntöä.
3 mom. Lakiehdotuksen mukaan myös keräilykokoelmaan kuuluvan ampuma-aseen saisi lainata. Keräilykokoelmaan kuuluvan aseen lainaamisen mahdollistaminen olisi välttämätön edellytys esimerkiksi erilaisten asekeräilyyn liittyvien näyttelyiden järjestämiseksi. Keräilykokoelmaan kuuluvaa ampuma-asetta koskevaan hallussapitolupaan voitaisiin lain 53 §:n 2 momentin nojalla sisällyttää ehto, jonka mukaan aseella ei saada ampua. Käytännössä mainittu ehto olisi yleensä tarkoituksenmukaista sisällyttää erityisesti sarjatuliaseita koskeviin lupiin. Olisi epätarkoituksenmukaista, jos ehtoa voitaisiin kiertää lainaamalla ase toiselle. Tämän vuoksi lainaksiantajan olisi ilmoitettava ampumisen kieltävästä ehdosta lainansaajalle. Viimeksi mainitun olisi puolestaan noudatettava hänelle ilmoitettua ehtoa. Momentin vastaisesta menettelystä voisi olla seurauksena ainakin varoitus tai luvan ja asekeräilijälle annetun hyväksynnän peruuttaminen.
4 mom. Ampuma-aseiden luvanvaraisuutta koskeva sääntely olisi esityksen mukaan ulotettu koskemaan myös aseen osia. Tämän vuoksi olisi tarpeellista mahdollistaa myös aseen osien lainaaminen. On johdonmukaista, että sille, jolle pykälän 1 momentin nojalla saisi lainata ampuma-aseen, saisi lainata myös kyseisen aseen osan. Aseen osan saisi momentin nojalla lainata lisäksi sille, jolla muuten on oikeus kyseisen aseen osan hallussapitoon. Tällä tarkoitettaisiin aseen osan hallussapitoon annettua hallussapitolupaa.
Tietysti nämä perustelutkin ovat tulinnanvaraisia..
Tässä taitaa olla ns. hyvä esimerkki huonosta esimerkistä - laki on (lähes aina) tulkinnan varainen ja nyt ei ole yhteistä tulkintaa. "Hallintoalamaista" kohtaan se on sama kuin mielivalta..
Etsin Finlexistä lain perusteluja ja löysin hallituksen esstyksen, siinä tämän lainauspykälän perustelut menivät näin:
87 §. Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen. Ilmaisulla "lainaaminen" olisi ehdotetussa pykälässä yleiskielen mukainen sisältö. Mahdollisuus ampuma-aseen lainaamiseen on erittäin tärkeää monien aseharrastuksen lajien käytännön toiminnan järjestämiseksi. Vaikka aseen ja aseen osan lainaaminen onkin mahdollistettava, ei sääntely saa johtaa hankkimista ja hallussapitoa koskevien säännösten kiertämiseen.
Ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetun asetuksen 26 §:n 2 momentin nojalla ampuma-aseen saa lähtökohtaisesti lainata toiselle, jos tällä on lupa aseen hallussapitoon. Taskuaseen tai kaasuaseen saa kuitenkin lainata vain sille, jolla on oikeus vastaavan aseen hallussapitoon. Momentin nojalla saa esimerkiksi konekiväärin lainata pienoiskiväärin hallussapitoon oikeutetulle henkilölle. Tätä ei voida pitää aseisiin liittyvän lupajärjestelmän tavoitteiden kannalta hyväksyttävänä. Jos aseiden ja aseen osien lainaaminen mahdollistetaan, lainaamista koskevien säännösten on oltava riittävän yksityiskohtaiset, jottei lupajärjestelmän perustarkoitusta päästäisi kiertämään. Lähtökohtana tulisi olla, että lupaviranomainen arvioi tapauskohtaisesti sekä luvan hakijan sopivuuden että ampuma-aseen soveltuvuuden juuri aiottuun käyttötarkoitukseen.
1 mom. Ehdotuksen mukaan ampuma-aseen saisi pääsääntöisesti lainata toiselle aseen hallussapitoon oikeuttavan luvan haltijalle. Lainaksisaajalle ei kuitenkaan saisi lainata kuin vastaavanlaisen tai sitä vaarattomamman ampuma-aseen kuin hänellä itsellään on oikeus pitää hallussa. Momentin säännöksissä käytettäisiin hyväksi lakiehdotuksen mukaisia ampuma-aseiden tyyppi- ja toimintatapaluokituksia sekä taskuaseen, erityisen vaarallisen ampuma-aseen ja kaasusumuttimen käsitteitä.
Momentin 6 kohdan nojalla saisi suhteellisen vaarattomana pidettävän kaasuaseen lainata vain sille, jolla on oikeus kaasuaseen hallussapitoon. Vastaavasti niin ikään kohtuullisen vaarattomana pidettävän kaasusumuttimen saisi momentin 11 kohdan nojalla lainata vain sille, jolla on viranomaisen antama lupa kaasusumuttimen hallussapitoon. Tältä osin ehdotus perustuisi siihen, että peruste luvan saamiselle näiden yksinomaan itsepuolustuksessa käytettäviksi suunniteltujen välineiden hallussapidolle poikkeaa olennaisesti niistä perusteista, joiden nojalla lupa ampuma-aseen hallussapitoon tavanomaisesti annetaan. Koska myös merkinantopistoolin osalta lupaperusteet poikkeavat muista ampuma-aseista, merkinantopistoolin saisi lainata momentin 7 kohdan nojalla vain sille, jolla on oikeus merkinantopistoolin hallussapitoon. Momentin 8 kohdan mukaan lakiehdotuksen 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitetun muun ampuma-aseen, kuten esimerkiksi tavanomaista lyhyemmän haulikon, saisi lainata vain rakenteeltaan, mitoiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaavan ampuma-aseen hallussapitoon oikeutetulle. Edellä kuvattu ase ei siten olisi määritelmän mukainen haulikko, vaan sitä olisi pidettävä muuna ampuma-aseena.
2 mom. On tarkoituksenmukaista, että ampuma-aseen lainaamisen yhteydessä saadaan luovuttaa myös aseessa käytettäviksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita. Muussa tapauksessa aseen lainaaminen ei mahdollistaisi aseella ampumista. Ehdotetun momentin säännös vastaisi nykyistä käytäntöä.
3 mom. Lakiehdotuksen mukaan myös keräilykokoelmaan kuuluvan ampuma-aseen saisi lainata. Keräilykokoelmaan kuuluvan aseen lainaamisen mahdollistaminen olisi välttämätön edellytys esimerkiksi erilaisten asekeräilyyn liittyvien näyttelyiden järjestämiseksi. Keräilykokoelmaan kuuluvaa ampuma-asetta koskevaan hallussapitolupaan voitaisiin lain 53 §:n 2 momentin nojalla sisällyttää ehto, jonka mukaan aseella ei saada ampua. Käytännössä mainittu ehto olisi yleensä tarkoituksenmukaista sisällyttää erityisesti sarjatuliaseita koskeviin lupiin. Olisi epätarkoituksenmukaista, jos ehtoa voitaisiin kiertää lainaamalla ase toiselle. Tämän vuoksi lainaksiantajan olisi ilmoitettava ampumisen kieltävästä ehdosta lainansaajalle. Viimeksi mainitun olisi puolestaan noudatettava hänelle ilmoitettua ehtoa. Momentin vastaisesta menettelystä voisi olla seurauksena ainakin varoitus tai luvan ja asekeräilijälle annetun hyväksynnän peruuttaminen.
4 mom. Ampuma-aseiden luvanvaraisuutta koskeva sääntely olisi esityksen mukaan ulotettu koskemaan myös aseen osia. Tämän vuoksi olisi tarpeellista mahdollistaa myös aseen osien lainaaminen. On johdonmukaista, että sille, jolle pykälän 1 momentin nojalla saisi lainata ampuma-aseen, saisi lainata myös kyseisen aseen osan. Aseen osan saisi momentin nojalla lainata lisäksi sille, jolla muuten on oikeus kyseisen aseen osan hallussapitoon. Tällä tarkoitettaisiin aseen osan hallussapitoon annettua hallussapitolupaa.
Tietysti nämä perustelutkin ovat tulinnanvaraisia..
Re: Luvat
Näin meistä pidetään huolta,
tilanne on vaan hankala syksyllä kun nuori kaveri on mettällä ja voima tulee, sakottaa ja ehkä peruu aukkopohjolan luvat, ja takavarikoi syksyn ainuan havulinnun
ei siinä kaikilla ole rohkeutta kyseenalaista oikeuksiaan ja ala siinä etsimään esimiestä, ei siellä rajan pinnassa mitään vartiopaikkoja enää ole. Siinä se muutaman päivän lupa-aika hupenee, kun ajelee eestaas.
Tosin tuttu rajamies sanoi heti miten se laki/asetus menee, joten SE ON KORKEEMMAN KÄRES !!!
tilanne on vaan hankala syksyllä kun nuori kaveri on mettällä ja voima tulee, sakottaa ja ehkä peruu aukkopohjolan luvat, ja takavarikoi syksyn ainuan havulinnun

ei siinä kaikilla ole rohkeutta kyseenalaista oikeuksiaan ja ala siinä etsimään esimiestä, ei siellä rajan pinnassa mitään vartiopaikkoja enää ole. Siinä se muutaman päivän lupa-aika hupenee, kun ajelee eestaas.
Tosin tuttu rajamies sanoi heti miten se laki/asetus menee, joten SE ON KORKEEMMAN KÄRES !!!
6.D; primus inter pares.