Aselaiva Graftonin aseet?

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
caporal
kenrmaj
kenrmaj

Re: Aselaiva Graftonin aseet?

Post by caporal »

Webley Green numerot 18082-20345, eikä vissiin eroiteltu mikä on linnunpää/suoralla kahvalla.Olen tavannut Webley Green revolvereita jotka ei sovi numero haarukkaan,mutta omistavansa mukaan 100%:sti Grafton-ase.
Attachments
Webley Green.jpg
(77.4 KiB) Downloaded 1779 times

caporal
kenrmaj
kenrmaj

Post by caporal »

Jos ja kun tällainen Weblet Mark I on valmistettu 1887 niin mielestäni minkäänlaista aselupaa ei tarvita kunhan aseella ei ammuta ? Siis Grafton ase.
Attachments
220px-Webley_MkI_P0.jpg
(10.33 KiB) Downloaded 1728 times

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

maiske wrote:
caporal wrote:Aselehti 96/3 :Webley IV 118000-122000 ja Webley Green 18082-20345.Myös näitä sarjanumeroita lähellä olevat aseet tulevat kysymykseen.Vetterli-kiväärien numeroinneista ei taida olla mitään hajua.Valmistajia :SIG Neuhausen ,Eidgenossische Montier Werkstätte,Cordier & Cie W.von Steiger, Oberrschweizerische ,Rychner &Keller, V.Sauerbrey ja Zeughaus.

:roll: Onko kellään tietoa mistä voisi löytyä Webley Green Army Modelin valmistusvuotta tuossa ylhäällä olevien valmistusnumeroiden
perusteella?

Siinähän se samassa Ase-lehdessä/3/96 sanottiin.
Webley Green revolverit 18082-20345 tuotettiin syyskuusta 1901 heinäkuuhun 1905.

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

caporal wrote:Webley Green numerot 18082-20345, eikä vissiin eroiteltu mikä on linnunpää/suoralla kahvalla.Olen tavannut Webley Green revolvereita jotka ei sovi numero haarukkaan,mutta omistavansa mukaan 100%:sti Grafton-ase.

Jotkut aikaisemmat voisivat sopiakin mutta John Grafton laiva oli Kemin edustalla Möylynkarilla 3.9.1905. Auttamatta myöhässä sen jälkeen valmistetut aseet.

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

MAT wrote:Tämä kaverini joka tällaista metsästää kertoi että nämä ovat vielä luvanvaraisia koska .45 patruunat sopii... Oli kuulemma jostain viranomaisilta asian oikein tarkastanut.

Ei ei ja vielä kerran ei.

Eli tuolla tulkinnalla vaikkapa vuonna 1878 valmistunut Colt SAA vaatii luvan kun siihen menee .45 patruunat???? Voi voi...
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

niinpä... Näin se kaveri kuitenkin sanoi oman paikkakuntansa viranomaisen sanoneen.. Hän ei ole vielä kuitenkaan löytänyt sopivaa joten saas nähdä kuinka käy kun sellaisen kanssa aikanaan laitokselle menee.
"Emme ole puolalaisia. Sellaista ei voisi tapahtua täällä"
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

1st Sergeant wrote:
MAT wrote:Tämä kaverini joka tällaista metsästää kertoi että nämä ovat vielä luvanvaraisia koska .45 patruunat sopii... Oli kuulemma jostain viranomaisilta asian oikein tarkastanut.

Ei ei ja vielä kerran ei.

Eli tuolla tulkinnalla vaikkapa vuonna 1878 valmistunut Colt SAA vaatii luvan kun siihen menee .45 patruunat???? Voi voi...

Oletko nyt ihan varma. Minun käsittääkseni ennen vuotta 1891 valmistetut aseet ovat lupavapaita kun niillä ei ammuta. Ihan niinkuin minun Graftonini vaikka siihen on valmistettu patruunoita tuon maagisen vuosiluvun jälkeenkin. Tuo vuosiluku lienee valittu kaikkien Mosinien sulkemiseksi pois lupavapaudesta.

En ole kyllä sananmuotoa mistään laista tarkastanut. Ja onhan minullakin patruunoita tuohon Graftoniin olemassa mutta ei ole tarkoitustakaan ampua.

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

Minä en ole henkilökhtaisesti asiaa viranomaisilta kysynyt mutta kaverini on aktiivinen keräilijä jolta löytyy "kaikki" ja näin hän minulle sanoi. Taidanpa soittaa hänelle uudelleen...
- kenraali M. Gamelin saadessaan v 1940 varoituksen siitä että saksalaiset voisivat käyttää ranskalaisia vastaan Puolassa soveltamaansa blitzkrieg-taktiikkaa...

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

MAT wrote:Minä en ole henkilökhtaisesti asiaa viranomaisilta kysynyt mutta kaverini on aktiivinen keräilijä jolta löytyy "kaikki" ja näin hän minulle sanoi. Taidanpa soittaa hänelle uudelleen...
Eipä niitä juuri kannata viranomaisilta kysellä. Parempi kun itse tarkastaa lakipykälistä. Tulkintoja viranomaiselta saattaa saada suuntaan jos toiseenkin. Minä ainakin tulin tuohon tulokseen aikanaan. Ja lakituvassa on tullut istuttua tälläkin viikolla - siellä paremmalla puolella.

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

TAK85 wrote:
MAT wrote:Minä en ole henkilökhtaisesti asiaa viranomaisilta kysynyt mutta kaverini on aktiivinen keräilijä jolta löytyy "kaikki" ja näin hän minulle sanoi. Taidanpa soittaa hänelle uudelleen...
Eipä niitä juuri kannata viranomaisilta kysellä. Parempi kun itse tarkastaa lakipykälistä. Tulkintoja viranomaiselta saattaa saada suuntaan jos toiseenkin. Minä ainakin tulin tuohon tulokseen aikanaan. Ja lakituvassa on tullut istuttua tälläkin viikolla - siellä paremmalla puolella.
Taidat olla aivan oikeassa!

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

No ihan oikeasti hei! Ei tätä asiaa tarvi mistään tarkistella.

Ampuma-aselaki 19§ on aivan yksiselitteinen:

"Ennen vuotta 1890 valmistettujen mustaruutiaseiden kuljettaminen ja säilyttäminen ei ole luvanvaraista. Luvanvaraista ei myöskään ole tällaisten mustaruutiaseiden pitäminen museossa tai kokoelmassa, ellei aseilla ammuta. Ampuma-aseasioita käsittelevä ministeriö voi antaa säännöksiä muidenkin asehistoriallisesti arvokkaiden vanhojen ampuma-aseiden vapauttamisesta luvanvaraisuudesta tässä momentissa tarkoitetuin edellytyksin."

Kyllä mielestäni tälläisten asioiden tietäminen on sitä asekeräilijän ja pidemmälle edenneen aseharrastajan aivan ydinosaamisaluetta!
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

1st Sergeant wrote:No ihan oikeasti hei!

Kyllä mielestäni tälläisten asioiden tietäminen on sitä asekeräilijän ja pidemmälle edenneen aseharrastajan aivan ydinosaamisaluetta!
Tismalleen samaa mieltä!
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

TPTK wrote:
1st Sergeant wrote:No ihan oikeasti hei!

Tismalleen samaa mieltä!
No jos se noin selkeästi sanotaan niin olen täysin samaa mieltä!

caporal
kenrmaj
kenrmaj

Post by caporal »

Siis Suamen kiälellä jos Grafton-revolveri on valmistettu ennen vuotta 1891 niin : lupavapaako ? Koska aseiden tilaus ja valmistus ei kulje käsikädessä tänäkään päivänä.Tuskin ne sieltä "Pakkatuorreita" aseita ostivat kuten Vetterlikiväärit olivat jo vanhentunutta mallia .

MAT
sotvm1
sotvm1

Post by MAT »

...kuis pitkään niitä Graftonin Webleyta valmistettiin..?

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”