Aseiden hankinta vaikeaa.

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
jaska
maj
maj

Post by jaska »

Jossainpäin kuulemma keräilyperusteisille aseille tulee järjestään ampumakiellotkin vaikka olisivat sitten piekkareita.Aika lailla tämä harrastuksen jatkuvuus mietityttää ja sääliksi käy niitä jotka nyt yrittävät päästä harrastamisen alkuun.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Itselleni tuli nyt ensimmäinen lupa ehdolla "saadaan ampua vain teknillisen toiminnan tarkastamiseksi". Itseasiassa kun tuota miettii,niin ehto ei rajoita aseen käyttöä millään tavalla. Jos joku tulee radalla kysymään mitä puuhaan,niin teknillistä toimintaahan siinä tarkastelen :D vaikka sitten 7 päivää viikossa...

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Sako; Näin asia on, kukas sitä kertoo millä asialla olet...oli juuri itselläni "taistelu" samasta asiasta...kai minä sitten voitin kun ei tullut kieltoa..tai tahikka tuotakaan lausetta.
Mutta Jaska taas kiteyttää ajatuksen keräilyn lopettamisesta....ehkäpä se onkin viranomaisten tarkoitus. Antakaa periksi kun lupien hankinta on NIIN hankalaa. Tuolla keinoin saa ihmiset(lue keräiljät/aseharrastajat) luovuttamaan ihan itsestään, eikä tarvitse edes kieltoa laittaa...pitäkää kiinni oikeuksistanne , sanon minä, lukekaa laki ja tulkinnat...eihän meitä voi hyppyyttää ihan miten vaan!
Si vis pacem, parabellum...
Image

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Möin tuossa taannoin itselataavan peinoiskiväärin pitkän linjan aseharrastajalle. Kaveri sai luvan vasta käytyään haastattelussa.
Hankkimislupaan merkittiin sanatarkasti ehto : Aseeseen ei valmistaja ole saanut valmistaa yli 10 patr.lippaita.

Soitin luvan myöntäneeseen piiriin ja kysyin perustuiko tämä lakiin. Ei perustu, vaan "saamiimme uusiin ohjeisiin". Ja viranomaisen harkintaan.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Kyllä noissa 'harkinnoissa' on jo paniikkihäiriön piirteitä. :evil:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

äkkiä ajateltuna,miten tuo lausunto vaikuttaa mihin? eihän siinä kielletä omistamasta yli kymmenen patruunan lipasta,todetaan vain ettei joku ole saanut valmistaa jotakin. :miettii:
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Sepä se. Onko tarkoitus hallinnon sisäisessä kontrollissa osoittaa, että linjaa on kovennettu ?

Kerroin muuten soittaessani että lippaita tehdään myös esim. yksityisissä verstaissa, niin sepä oli kanslistin mielestä kovasti ihmeellinen asia.
Ai jaa.. Eikö niitä sitten tehdä niissä ase tehtaissa.. ?

NRA of Finland

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

tämä on sarjassamme "lausuntoja joilla ei ole mitään merkitystä". onhan lippaita ym.osia tehty maailman sivu kaikenlaisissa pajoissa.ja jos ei erikseen kielletä sellaista omistamasta,niin miksi yleensä kirjata se lupaan? ei mahdu ainakaan meikäläisen ajukoppaan.eikä täällä ole pitkien lippaiden omistamiskieltoa ,en tajua millään mihin tuo voisi perustua ja mitä hyötyä siitä voi olla linjan koventamisen kannalta.ihan sama kuin jos lupaan kirjataan että tähän asemalliin on/ei ole saatavana kumikahvoja. ei helvetinkään merkitystä tai järkeä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Klpro wrote:Möin tuossa taannoin itselataavan peinoiskiväärin pitkän linjan aseharrastajalle. Kaveri sai luvan vasta käytyään haastattelussa.
Hankkimislupaan merkittiin sanatarkasti ehto : Aseeseen ei valmistaja ole saanut valmistaa yli 10 patr.lippaita.

Soitin luvan myöntäneeseen piiriin ja kysyin perustuiko tämä lakiin. Ei perustu, vaan "saamiimme uusiin ohjeisiin". Ja viranomaisen harkintaan.
Jos lupaa on haettu "metsästys" tarkoituksessa puhutaan tuossa uudessa 16.10.2007 yhteistämis ohjeessa lipaskapasiteesta max. 10... ks. esim sivu 57 toinen kappale !!! miten näitä sitten tulkinnee...

"Huomioiden itselataavien kertatulityyppisten metsästystarkoitukseen käytettävien kiväärien ja haulikoiden lipaskapasiteettia rajoittavat ehdottomat metsästyslainsäädännön rajoitukset lupa voidaan lähtökohtaisesti antaa vain sellaisiin aseisiin, joiden lipaskapasiteetti on rakenteellisesti tai lippaaseen asennetun hyväksyttävän rajoittimen johdosta enintään 3 patruunaa. Lupaa ei myönnetä sellaisiin kiväärityypin aseisiin, joihin sen valmistaja on valmistanut lipaskapasiteetiltaan yli 10 patruunan lippaita."

missään oikeastaan muualla ei suoranaisesti puututa tuohon kapasiteettiin... kuin

"Suuren lipaskapasiteetin omaavaa asetta pidetään hallintooikeuksien päätöksissä tulivoimaisempana kuin pienen lipaskapasiteetin asetta."

ks. ohje:

http://www.intermin.fi/intermin/hankkee ... eineen.pdf
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Nyt jos oikein tarkkaan lukee noita ohjeita, kun ajatus oli ostaa SVT-40 mutta empä taida saadakkaan ostaa, sot. kiväärit olen aiemmin perustellut perinneammunnalla ja muut SRA, ainoastaan lappuja näyttelemällä...

Mutta...mutta...nyt kun tuo ei oikein osukkaan mihinkään väliin, ei perinnekivääri, eikä SRA, tai muukaan... tarkka-ampuja kivääriksikään tuota ei saa, kun tuolla ohjeissa puhutaan että tarkka-ampuja aseen lipaskapasiteetista 5 patruunaa... eli onko vaihtoehdot aika vähissä ?

- j o n i -

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

eihän tuossakaan puututa kapasiteettiin,on vain kirjoitettu mitä joku ei ole saanut jossain valmistaa,eikä kielletä omistamasta/käyttämästä yli kymmenen patruunan lipasta.ei sovellu metsästykseen tuolla lippalla,totta,mutta ei silti voi kieltää lippaiden omistusta.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin, eihän tuo kielläkkään omistamasta, eikä kiellä antamasta aseenhankintalupaakaan, suuremmalle kapasiteetille kunhan kategoria löytyy, mutta tuo on ohje, jota kuitenkin paikallisviranomaisen tulisi "noudattaa" eli laki olematta laki jne... ja ainahan sen voi jokainen lukea, jättää lukematta ja tulkita miten tahtoo tai ymmärtää.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Rokka wrote:Nyt jos oikein tarkkaan lukee noita ohjeita, kun ajatus oli ostaa SVT-40 mutta empä taida saadakkaan ostaa, sot. kiväärit olen aiemmin perustellut perinneammunnalla ja muut SRA, ainoastaan lappuja näyttelemällä...

Mutta...mutta...nyt kun tuo ei oikein osukkaan mihinkään väliin, ei perinnekivääri, eikä SRA, tai muukaan... tarkka-ampuja kivääriksikään tuota ei saa, kun tuolla ohjeissa puhutaan että tarkka-ampuja aseen lipaskapasiteetista 5 patruunaa... eli onko vaihtoehdot aika vähissä ?

- j o n i -
Hmmm... Eikös SVT-40 voi harrastaa silti perinne-ammuntaa vaikkei sillä kait kilpailuihin pääse osallistumaan, eli vaikkei sille ole kilpailuissa omaa sarjaa? Itse en tiedä mutta tälläinen käsitys jossain pääkopan perukoilla on elänyt? Kun kait siluettiammuntaakin voi harrastaa vaikkei ase täyttäisikään siluetti-kilpailujen vaatimuksia -.- En siis yhtään tiedä mutta tälläinen käsitys minulla on, korjatkaa joku joka paremmin tietää :miettii:

Ajattelin vain kun itseäkin tuon kyseisen aseen hankinta kiinnostaisi :oops:

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Rokka wrote:
Klpro wrote:Möin tuossa taannoin itselataavan peinoiskiväärin pitkän linjan aseharrastajalle. Kaveri sai luvan vasta käytyään haastattelussa.

Jos lupaa on haettu "metsästys" tarkoituksessa puhutaan tuossa uudessa 16.10.2007 yhteistämis ohjeessa lipaskapasiteesta max. 10... ks. esim sivu 57 toinen kappale !!! miten näitä sitten tulkinnee...

Urheilu ja harrastusperusteella haettu lupa oli kysymyksessä.
Ja kannattaa muistaa jokaisen että nuo itsekeksityt rajoitukset eivät perustu lakiin.. Eli käsittääkseni virkamiehen pitää noudattaa lakia, toimiakseen hyvän hallinto menettylyn mukaisesti. Samaten suomen lain edessä pitäisi jokaisen kansalaisen olla tasa-arvoisessa asemassa.

Eduskunta ei ole käsittääkseni antanut poliisille määräystä vähentää hankkimis ja hallussapitolupien myöntämistä. Eikä määräystä lipaskapasiteetin alentamiseksi hankkimislupien myöntämisen yhteydessä.

Eli ne jotka juridiikasta tietävät : perustelkaa minulle miten "ohje" voi ohittaa lain?? Asetus käsittääkseni täsmentää lakia?

Ja eikös olisi vähäsen eduskuntakyselyn paikka..?

NRA of Finland

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Minä tässä huomasin, jos lupa-asioita pääsee hämmentämään kanslian virjailijat, niin heikoksi menee. Omassa lähipalvelupisteessä on kyllä pätevä ja fiksu nainen töissä, mutta pääkallopaikalla?
Esim aseiden näyttö pienessä sivukonttorissa ei tulekkaan enään kyseeseen, kun jokin kanslian vanhapiika näin on päättänyt. Eli heti kun jokin pätijä "nainen" pääsee puuttumaan näihin asioihin, niin vaikeutuu asiat kummasti.

No tämä oli vain aseiden näytöstä, mutta kuluttajaa ei tässäkään palvella.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”