Ampuma-aselain 61 §:n (601/2001) mukaan ampuma-aseen hankkimislupa, yksityinen valmistamislupa, hallussapitolupa ja rinnakkaislupa oikeuttavat hankkimaan ja pitämään hallussa sellaisia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita, jotka soveltuvat käytettäviksi ampuma-aseessa, jonka lainaamiseen luvanhaltijalla on oikeus 87 §:n 1 momentin perusteella. Esimerkiksi kiväärin hallussapitoluvanhaltija voi ampuma-aselain lainaamista koskevien säännösten mukaan hankkia myös eri kaliiperin kiväärin tai haulikon patruunoita, mutta ei pistoolin tai revolverin patruunoita.smokeball wrote:Mitenkäs nuo pislarin paukut suhteutuu? Saako taskuaseluvalla, esim. 6,35, ostaa vaikkapa 50 S&W pateja?
tapahtui helsingissä
- Santisgrad
- kers
Re: tapahtui helsingissä
"Ersten rein und Letzten raus!"
Re: tapahtui helsingissä
Minä olen kantanut mukanani ERVA-lupaa,tuota A4 kokoista paperia kun joskus kävi samanlaisesti,ei kotikaupungissa mutta kuitenkin.Silloin päätin lyödä kauppiaiden silmien alle tuon paperin kun sattui kerran olemaan hyvinkin "ilkeäsilmäinen" mies myymässä.En tiedä vaaditaanko seuraavaksi pukupakkoa ja kiristintä,siis kravattia,mutta jossain päin suomea voi joskus tulla yllätys patruunakauppoja tehdessä ellei ole oikea lupa mukana.
Kyllä välillä on harmittanut toisessa kaupungissa kun ensin on palveltu mielin kielin oman seudun ostajaa ja kun on oma vuoro niin kiireellä laitetaan patruunakaappi kiinni vaikka ilmoittaakin patruunoita meinavan ostaa.Kyräillään paperia,katsotaan leimaaoikein lasit silmille laittaen ja välillä niiden yli ostajaa vilkaisten.
Lopuksi kysyi laiskasti mitä saisi olla ja minua jo siinä vaiheessa vi..utti niin niin ostin yhden rasian .22 shortteja.Ovat olleet kaapissa kauan muiden shorttien kanssa ja aina muistan myyjän ilmeilyn kun rasian näen.
Oli ainut kerta kun siellä asioin.Tarkoituksena oli ostaa 500 kpl 7,62x39 ja saman verran 9mm.
Kannattaa kauppiaiden lopettaa ilmeilynsä kun joku tekee kauppaa.
Kyllä välillä on harmittanut toisessa kaupungissa kun ensin on palveltu mielin kielin oman seudun ostajaa ja kun on oma vuoro niin kiireellä laitetaan patruunakaappi kiinni vaikka ilmoittaakin patruunoita meinavan ostaa.Kyräillään paperia,katsotaan leimaaoikein lasit silmille laittaen ja välillä niiden yli ostajaa vilkaisten.
Lopuksi kysyi laiskasti mitä saisi olla ja minua jo siinä vaiheessa vi..utti niin niin ostin yhden rasian .22 shortteja.Ovat olleet kaapissa kauan muiden shorttien kanssa ja aina muistan myyjän ilmeilyn kun rasian näen.
Oli ainut kerta kun siellä asioin.Tarkoituksena oli ostaa 500 kpl 7,62x39 ja saman verran 9mm.
Kannattaa kauppiaiden lopettaa ilmeilynsä kun joku tekee kauppaa.