Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
eklu
res vänr
res vänr
Posts: 806
Joined: Sun Nov 12, 2006 19:20
Location: Vaasa

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by eklu »

Kuinkahan mun kävis kun on yli 70 ilma asetta joista osa on näköiskopioita, sitten starttareita, jalkajousia, sotilasritsoja ja hemmetin pitkä herrastuspohja ja toki jokin ruutipelikin. Jos sanoisin että kerään ensin oikeat näköiskopiot ja sitten tarkennan, ihan mielenkiintoista kuulla raadin mielipide asiasta ja ne jotka on mun jorinoita jaksanut lukea ovat saaneet musta jonkinlaisen kuvan. Mun vaarallisuus ei nousisi yhtään, säilytystilan pitäisi vähän ehostaa vaikka on nyt parempi kuin monella tuntemallani keräilijällä. Yksi kohta seinällä nielis kymmenkunta kivääriä, toinen kerros ja ontelolaattaa ja ovessa tuplalukko ja hälytin. Eikä sovi unohtaa mun vartiopäällikköä eli en laita lukkoon ovia kun menen kauppaan mutta kaikki liike tallentuu webbikameraan ja google arkistoi että koneiden tuhoaminen ei poista dataa. Nimestäni ja muista heikkouksistani johtuen olen heikkona vipulukkoisiin aseisiin vaikka hevoset on siskolla kun käsittääkseni vipulukko kehitettiin ratsastaville joukoilla, kehtaisko anoa lupaa näillä perusteilla ja ilma ase radalta löytyy mun nimi myös usein.

HarriKK
stm
stm
Posts: 26
Joined: Sun Oct 16, 2011 21:35

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by HarriKK »

eklu wrote:Kuinkahan mun kävis kun on yli 70 ilma asetta joista osa on näköiskopioita, sitten starttareita, jalkajousia, sotilasritsoja ja hemmetin pitkä herrastuspohja ja toki jokin ruutipelikin. Jos sanoisin että kerään ensin oikeat näköiskopiot ja sitten tarkennan, ihan mielenkiintoista kuulla raadin mielipide asiasta ja ne jotka on mun jorinoita jaksanut lukea ovat saaneet musta jonkinlaisen kuvan. Mun vaarallisuus ei nousisi yhtään, säilytystilan pitäisi vähän ehostaa vaikka on nyt parempi kuin monella tuntemallani keräilijällä. Yksi kohta seinällä nielis kymmenkunta kivääriä, toinen kerros ja ontelolaattaa ja ovessa tuplalukko ja hälytin. Eikä sovi unohtaa mun vartiopäällikköä eli en laita lukkoon ovia kun menen kauppaan mutta kaikki liike tallentuu webbikameraan ja google arkistoi että koneiden tuhoaminen ei poista dataa. Nimestäni ja muista heikkouksistani johtuen olen heikkona vipulukkoisiin aseisiin vaikka hevoset on siskolla kun käsittääkseni vipulukko kehitettiin ratsastaville joukoilla, kehtaisko anoa lupaa näillä perusteilla ja ilma ase radalta löytyy mun nimi myös usein.
En ikäväkseni teikäläisen jorinoita ole lukenut, niin en osaa sitä kautta aiheeseen sanoa mitään. Mutta noin yleisesti ottaen "korkeammalla käsitetasolla" keräily on historian tai siihen liittyvän kehityksen tjsp. tallentamista. Karkeasti jos asiaa lähestyy rinnastaen museoiden toimintaan, on jo suhteellisen "varmoilla vesillä"..tässä nyt on siis sellainenkin ulottuvuus että kokoelman kartuttaminen ei siis ole periaatteessa "vain itselleni" hankkimista (..vaikka käytännössä se sitä on), vaan suunnitelman täyttämistä joka pohjaa siihen "historian/tjsp tallentamiseen".

Ilma-aseet, "näköiskopiot", sotilasritsat, jalkajouset, yms... en nyt äkkiseltään saa kiinni mikä olisi se suunnitelman punainen lanka;aikakausi, rajoitteet, historian kiinnitykset, kokoelmallinen viitekehys, yms. En usko että näköiskopiot ja ilma-aseet itsessään edusta kovinkaan suurta painoarvoa siitä, että tavallaan sinulla olisi jo kokoelmaa karttunut ennen virallista hyväksyntää.
Olen melko varma että jos esimerkkinä hankkii airsoftinä kaikki HK:n tekeleet G3:sta ämpäreihin ja G36:iin, niin se ei käy yksin "osoituksena" sellaiselle keräilysuunnitelmalle, jossa haettaisiin vastaaville oikeille HK:n aseille keräilyhyväksyntää.

Noin esimerkkinä voisi kuvailla yhden keräilytoimen että on kiinnostunut 91:stä kivääreistä ja on jo hankkinut vaikkapa 1-3 kpl niitä metsästys ja/tai urheiluammunta perusteella. Samaan yhteyteen omaa muuta oheiskrääsää, sekä pystyy formaalisesti osoittamaan ko.aseen historiaa ja kehitystä, historian kiinnitykset eri kapinoihin, joukkoyksiköt, varaatiot, yms. yms. Tämän pohjalta ensimmäisen keräilysuunnitelman teko on suhteellisen vahvalla pohjalla ja sen pohjalta voi POHA myöntää paperin, jolla jatkossa saa hankkia ko. kivääreitä kokoelma perusteella, eikä paikallinen vallesmanni enään kysele: "miksi ostat uutta kun sinulla näitä on näin paljon?" tai "miten tämä nyt soveltuu siihen osoittamaasi tarkkuusammuntaan?".

Mutta tosiaan en osaa sanoa tarkemmin kohdallasi asiaa. Kannattaa/täytyy mennä sille paikalliselle viranomaisen pakeille joka on nuo mainitsemasi aiemmat tuliaseet myöntänyt. Hänen näkemys on painavassa roolissa ensimmäisen keräilysuunnitelman kohdalla, hän myös ohjeistaa säilytyksen suhteen, siitä on ohjeet olemassa.

EDIT.Ainiin, se asekeräilyä toteuttavan yhdistyksen rooli on tärkeä. Kannattaa ensitoikseen liittyä ko.yhdistykseen, sieltä usein saa neuvoa ja puntarointia asiaan. Myös se viranomainen näkee suurena painoarvona tuollaiseen yhteisöön kuulumisen.

User avatar
jiipee76
sotvm5
sotvm5
Posts: 465
Joined: Thu Oct 27, 2011 22:06

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by jiipee76 »

Eikös nyt kuitenkin pidä olla jäsenenä jossakin asehistoriallisessa seurassa ensimmäiseksi ennen kuin alkaa mitään keräilysuunnitelmaa laatimaan?

Olen myös miettinyt tuota asehistoriallisen seuran kautta liikkeelle lähtemistä,mutta kun minua ei varsinaisesti aseet kiinnosta keräilymielessä.Onhan niitäkin jonkun verran kertynyt,mutta ei mitenkään keräily mielessä vaan ainoastaan ressu,IPSC jne lajeihin.

Lähinnä ammuskeräily on se mikä kiinnostaa.Asehistorian seuroissa tuntuu kaikissa olevan jonkinlainen pääsykoe koskien asehistorian tuntemusta,vai onko näin? Tässä maassa ei taida pelkkää ammuskeräily järjestöä/seuraa olla?

eklu
res vänr
res vänr
Posts: 806
Joined: Sun Nov 12, 2006 19:20
Location: Vaasa

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by eklu »

Ammuskeräilyn aloittaminen ei pitäisi olla mikään probleema kun sulla jo lupia joilla saa ostaa melkoisen määrän. Asemalle juttelemaan ennen luvan jättämistä.

Schmarden
ylik
ylik
Posts: 183
Joined: Mon Jul 06, 2009 22:50
Location: Kouvola

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by Schmarden »

jiipee76 wrote:Lähinnä ammuskeräily on se mikä kiinnostaa.Asehistorian seuroissa tuntuu kaikissa olevan jonkinlainen pääsykoe koskien asehistorian tuntemusta,vai onko näin?
Enpä tiedä mikä käytäntö yleensä näissä seuroissa on kun en ole liittynyt kuin yhteen ja ainakaan vielä ei ole kukaan tullut mitään tenttimään ja tuskin tuleekaan. Minulla on ainakin riittänyt kun on anonut jäsenyyttä ja maksanut liittymismaksun ja vuotuiset jäsenmaksut.
Viha vienyt ei meitä kamppailuun,
Vei entismuistojen mahti.
Vei nuijamiehet ja vänrikki Stool,
Vei Jääkäri-marssin tahti.

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuinka ryhtyä asekeräilijäksi ?

Post by TPTK »

Aikaa, rahaa ja kärsivällisyyttä.

Luonnostele kokoelmarunko paperille ja perustele jokaisen asemallin kohdalla miksi sen haluat.

Laaja pohjatyö kannattaa jo hankkimislupia hakiessa: poliisi katsoo löytyykö ase tekemästäsi keräilysuunnitelmastasi ja näin ollen joka aseelle ei tarvitse runoilla uusia hankkimisperusteita.

Huomioi mahdolliset elämäntilanteesi muutokset (opiskelu, parisuhde, lapset, muutot) aikataulua hahmotellessasi.

Siitä se lähtee.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”