Turvahuone / Turvatila

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Re: Turvahuone / Turvatila

Post by Polarfuchs »

eklu wrote:Itse en tarvitse vaan ajattelin keräilijöitä täällä on paljon ja varmasti kaikki ei asu omakotitalossa johon voidaan rakentaa asehuone. Ajatteli rivitalossa asuvaa niin keräilyn kannalta ei näytä hyvältä 6kpl Otso asekaappia, onhan ne sielä pölyltä suojassa ja erälehtikansiot mahtuu rekyylilehtikansioiden kanssa päälle mutta kerätäänko silloin jo kaappeja.
Silti paras suojaus on niinkuin meidän poliisilaitoksen asevastaava aikoinaan sanoi, asekokoelmasta ei pidä puhua ulkopuolisille, jos ei niistä tiedä, niin ei niitä myöskään tulla hakemaan. Tietenkin satunnaista murtautujaa, huumehörhöä tai etelästä tulevia risteilymatkustajia vastaan pitää suojautua, näillä on silti harvoin polttoleikkausvälineitä tms. raskaamman murtautumisen kalustoa mukana.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Kaasupillit ovat niin edullisia ja helposti mukana kuljetettavia muiden työstövälineiden ohessa että jos itse olisin gangsteri niin ne kuuluisivat ns. perusvarustukseen. Pienempiä, mukana kannettavia pullo-pillisettejä saa jo muutamilla sadoilla euroilla, ja niitä löytyy vähän joka paikasta, että jos ei "itä-euroopan putkimiehillä" omasta takaa ole, niin äkkiäkös sellaiset matkalta keikkaavat. 5mm teräs menee puhki kuin tyhjää vaan, kun pistää vähän tulta päälle, eikä siitä edes kuulu juuri mitään ääntä. Pillillä voi jopa sulattaa vaikka ihan tavanomaisenkin lukon paskaksi meteliä aiheuttamatta.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

No sulattakoon pari mun kaappia, kun sisällä on se lain sallima määrä ruutia ja/tai patruunoita.Sisältö saattaa hiukan kärsiä ja suljetussa tilassa voi jopa tapahtua pienimuotoinen"räjähdys".

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Mitä parista kaapista vaan mä meinasin keräilijää jolla on sanotaan ny vaikka 250kpl aseita niin jos ne pannaan kaapeihin niin onpas kaunista katseltavaa, omistajan silmissä ja luotetun kaverin silmissä. Tosi komeeta ja mä olen luullut että keräiliä niinkuin elää aseiden eikä kaappien keskellä, ilma aseiden (osa harvinaisia) ja dekot on todella komeita seinällä. Kait munkin pitää yksi kaappi ostaa äänenvaimentimille ja muutamalle luvitettavalle aseen osalle, hiukan jo tulee ahdasta mutta ah niin turvallista. Mitähän akka sanoo mun kaapista, tuskin komeaksi kehuu, luvat saanee olla kaapin päällä mapissa vai ?.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Post by wanhempimestari »

eklu wrote:Mitä parista kaapista vaan mä meinasin keräilijää jolla on sanotaan ny vaikka 250kpl aseita niin jos ne pannaan kaapeihin niin onpas kaunista katseltavaa, omistajan silmissä ja luotetun kaverin silmissä. Tosi komeeta ja mä olen luullut että keräiliä niinkuin elää aseiden eikä kaappien keskellä, ilma aseiden (osa harvinaisia) ja dekot on todella komeita seinällä. Kait munkin pitää yksi kaappi ostaa äänenvaimentimille ja muutamalle luvitettavalle aseen osalle, hiukan jo tulee ahdasta mutta ah niin turvallista. Mitähän akka sanoo mun kaapista, tuskin komeaksi kehuu, luvat saanee olla kaapin päällä mapissa vai ?.

Tunnen kaveri jolla on hyvinkin reilusti tuon varran keräilyaseita.
Rakensi huoneen joka on siten vuorattu ettei virkavallalla ollut mitään moitittavaa. Ei sijainnin kuin turvajärjestelyjenkään suhteen.

Saattaa olla järkevämpi ratkaisu kuin vaikka parikymmentä kaappia.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

jaska wrote:No sulattakoon pari mun kaappia, kun sisällä on se lain sallima määrä ruutia ja/tai patruunoita.Sisältö saattaa hiukan kärsiä ja suljetussa tilassa voi jopa tapahtua pienimuotoinen"räjähdys".
Ammuksia ja pyroteknisiä tuotteita ei juurikaan em. syistä tulisi säilyttää tiloissa tai kaapeissa joissa on mahdollisuus merkittävälle paineenkasvulle. 20 000 isokokoista patruunaa, 2kg ruutia, 1000 large rifle - primeriä ja 15kg pyroteknisiä tuotteita kassakaapissa keskellä tulipaloa saavuttaessaan itsesyttymislämpötilan voi saada ns. jänniä hetkiä aikaan palomiehillä. :comcrash

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Kaasupullot tallissa vaatii varoitusmerkin kaasupulloja, miten keräilijällä tai innokkaalla itselataajalla joilla on purkki poikineen. Onko ne asekaapin päällä 1000:n ladatun patruunan kanssa ettei rautaa lennä silmille vai puulaatikossa mistä vaan säleet lentää. Tietääkö palomiehet että nyt palaa asekeräilijän huone tai naapuri. Yhden tiedän että ruutia,nalleja ja ladattuja on paljo. Kuinka kauas lentää räjähtävän hirvikivaarin luoto tulipalossa.22LR pauku just poksahtaa nuotiossa ku on kokeiltu tosin parilla kappaleella ja pari kekälettä lensi pihalle, oliko tuuria eli lentivät turvalliseen suuntaa vai poksahtaato ne vaan ja kevyempi hylsu lentää. Asia kiinnostaa noi periaatteessa.

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

eklu wrote:..Kuinka kauas lentää räjähtävän hirvikivaarin luoti tulipalossa.22LR pauku just poksahtaa nuotiossa ku on kokeiltu tosin parilla kappaleella ja pari kekälettä lensi pihalle, oliko tuuria eli lentivät turvalliseen suuntaa vai poksahtaato ne vaan ja kevyempi hylsu lentää. Asia kiinnostaa noi periaatteessa.
Ei sieltä mitään luoteja lentele kuten elokuvissa. Patruunat poksahtelevat ja sirpaleita lennähtää lähinnä hylsymateriaalin pettäessä, tietysti voi sieltä luotikin singahtaa, mutta ei se lähde samalla lähtönopeudella kuin ammuttaessa aseen piipusta.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Eli hylsyn sirpaleet kevyitä ja palomiehen varusteista ei mene läpi läheltäkään ja kun olen ollut töissä firmassa mikä teki kaasunaamareita (Kemira Safety nykyään joku Scot) niin tiedän ettei siittä muovista ihan helpolla tulla läpi. Toki palomien menee kauemmaksi jos kilon ruutipöntöt posahtelee ja tuhat rynsterin paukkua joihin nallirasioiden poksahtelu antaa lisäväriä. Entäs valmiiksi lipastetut vaikka niin ei varmaan säilytetä mutta tunnen tapauksen joka osti Natokamaa ja paljon, parisataa lipasta valmiiksi lipastettuna. Taas ihan mielenkiintoa joka ei koske mua eikä mun naapureita. Yhdessä rivitalossa samassa yhtiössä on armeijasta elääkkeellä oleva jolla on pistoo eli minä olen ainut joka kantaa epämääräisiä etupäässä pitkiä koteloita mökkireissuilla ja ei hetätä naapureissa kauhua vaan kiinnostusta ja pari lopetuspyyntöä häirikkölinnuista on annett ja se kissa sielä loukussa huutamassa, eli asiat on hyvin.

J
luutn
luutn

Post by J »

Bushmaster wrote:Kaasupillit ovat niin edullisia ja helposti mukana kuljetettavia muiden työstövälineiden ohessa että jos itse olisin gangsteri niin ne kuuluisivat ns. perusvarustukseen. Pienempiä, mukana kannettavia pullo-pillisettejä saa jo muutamilla sadoilla euroilla, ja niitä löytyy vähän joka paikasta, että jos ei "itä-euroopan putkimiehillä" omasta takaa ole, niin äkkiäkös sellaiset matkalta keikkaavat. 5mm teräs menee puhki kuin tyhjää vaan, kun pistää vähän tulta päälle, eikä siitä edes kuulu juuri mitään ääntä. Pillillä voi jopa sulattaa vaikka ihan tavanomaisenkin lukon paskaksi meteliä aiheuttamatta.
Panssarialumiinia kaapinpintaan, niin ei mennä noilla konsteilla läpi. Pilli ei muuten ole läheskään äänetön, plasmasta puhumattakaan. Huomattiin että kantaa melkein yhtäkauas kuin pora.
Kumpainenki tapa laukaisee monessa talossa palohälytyksen ja se kun saattaapi monella olla suoraan hälyn kanssa laitetettu soittamaan hätäkeskukseen. Sitten monessa kaapissa alkaa olla jo seosteräs ovet, mites sen pillin kanssa sitte?
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

J wrote:
Bushmaster wrote:Kaasupillit ovat niin edullisia ja helposti mukana kuljetettavia muiden työstövälineiden ohessa että jos itse olisin gangsteri niin ne kuuluisivat ns. perusvarustukseen. Pienempiä, mukana kannettavia pullo-pillisettejä saa jo muutamilla sadoilla euroilla, ja niitä löytyy vähän joka paikasta, että jos ei "itä-euroopan putkimiehillä" omasta takaa ole, niin äkkiäkös sellaiset matkalta keikkaavat. 5mm teräs menee puhki kuin tyhjää vaan, kun pistää vähän tulta päälle, eikä siitä edes kuulu juuri mitään ääntä. Pillillä voi jopa sulattaa vaikka ihan tavanomaisenkin lukon paskaksi meteliä aiheuttamatta.
Panssarialumiinia kaapinpintaan, niin ei mennä noilla konsteilla läpi. Pilli ei muuten ole läheskään äänetön, plasmasta puhumattakaan. Huomattiin että kantaa melkein yhtäkauas kuin pora.
Kumpainenki tapa laukaisee monessa talossa palohälytyksen ja se kun saattaapi monella olla suoraan hälyn kanssa laitetettu soittamaan hätäkeskukseen. Sitten monessa kaapissa alkaa olla jo seosteräs ovet, mites sen pillin kanssa sitte?

Tärkeintä onkin olla "huutelematta" miten on asiat järjestäny.
Ihmeen ketterästi tieto leviää. Myös asiattomille :miettii:

J
luutn
luutn

Post by J »

Niihän se on, hiljaa pitää olla. Tosin tuhma asekeräilijä olis saattanu olla laittanu yllätyksiä oveen jos sitä yritettään lämmittää :mrgreen:
VRV - J

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Olishan se hienoa, jos aktiiviset turvalaitteet sallittaisiin, mutta ainoat mistä ei pääse käräjille lienee savun/sumunheittimet. Olen lukenut, että moisia on saatavissa ja esim. jotkut arvotavarakaupat ovat moisia hankkineet.Pippurikaasu sekaan tekis terää, mut taitais aiheuttaa jo käräjäkeikan!

J
luutn
luutn

Post by J »

Taitaa olla muuten nii jotta jos perjantaipullon jälkeen uppercutilla murtomiestä silittäis nii sakoilla selviä :miettii: Selvinpäin olis koko suku linnassa ja aseet kuritushuoneella.
VRV - J

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

J wrote:Taitaa olla muuten nii jotta jos perjantaipullon jälkeen uppercutilla murtomiestä silittäis nii sakoilla selviä :miettii: Selvinpäin olis koko suku linnassa ja aseet kuritushuoneella.
Täytyy myös muistaa jos pesäpallomailaa.... niin räpylä olis hyvä löytyä,
harrastuksen uskottavuuden vuoksi..... :roll:

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”