Valopistoolin ostoon

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
leon
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: Valopistoolin ostoon

Post by leon »

Nyt kun joku kuitenkin sai kipinän siihen uudenvuoden yöhön,niin tässä vielä pari havaintoa kaliberi 4:n normi patruunoilla.
Jos asut taajamassa niin ÄLÄ missään nimessä ammu alle 45 asteen kulmassa=häviää horisonttiin palavana ja saatat sytyttää jonkun talon tms tuleen.. :shock:
-Jos on vähänkin riski että taloja tms on lähellä oikea kulma on 90 astetta.(Tietenkin otat huomioon myös tuulen..) 90 asteeella ammuttaessa palava "kekäle" ehtii sammua ennenkuin tulee maahan.

Wunderwaffen
erikmest
erikmest

Post by Wunderwaffen »

Noista valopistoolien kaliibereista olisi kysymys eli onko 25mm sama kuin 4 cal.? Jos on niin onko väliä kumman lupa-anomukseen laittaa? Tarkoituksena olisi hankkia joku vanha valopistooli toisen rähinän ajoilta. Onko noin vanhoissa yleensä kaliberiä edes merkitty mitenkään itse valopistooliin?
äly * voima = vakio

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Sama on. Itse olen laittanut varmuudeksi molemmat eikä kysyttävää ole tullut. Mutta luultavasti jonpikumpikin riittää.
Kokoja ei ainankaan omissani ole merkitty mitenkään itse aseeseen.
Image

Rensseli-setä

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

25mm jota myös pv käyttää nimikkeistössään, ei ole vaan kaliiperi 4 on 26,5mm, mutta se ja sama.
Kaupalliset patruunat mahtuvat kaikkiin yleisimpiin cal 4 valopistooleihin.
Ero syntyy sitten wanhoista patruunan kannanmuodosta, joka mm. briteillä oli paksumpi.

Vaan mistäs löytyy patruunoita 37mm W&S valopistooleihin?
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Mites on saako noita valopistooleita edelleenkin vain ja ainoastaan tuohon veneilyyn yms (ja kait keräilyyn). Jos ei ole keräilylupia eikä omaa muuta kuin soutuveneen jolla satunnaisesti käy uistelemassa niin luvan saanti on vähän heikkoa? Nimenomaan nuo historialliset vehkeet kiinnostaisivat, kun eivät hinnankiroissakaan näytä olevan.

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

Olen hakenut (ja myönnetty) hankkimisluvan myös perusteena satunnainen veneily- ja eräreissuilu. Merkinanto sekä valaisu hätä- ja opastamistapauksessa.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

High Power
res vänr
res vänr

Post by High Power »

TPTK wrote:Olen hakenut (ja myönnetty) hankkimisluvan myös perusteena satunnainen veneily- ja eräreissuilu. Merkinanto sekä valaisu hätä- ja opastamistapauksessa.
Samoin perustein itsellänikin luvitettu.
GOTT MIT UNS

J
luutn
luutn

Post by J »

Keräilyluvilla oon hankkinu mutta saa tietysti vesilläkin käyttää ja uutena vuotena :) Ammutaan vaikka niitä punaisia :-D
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Maaseudulla saa vissiin ampua punaisia mutta ei täällä rannikolla, olenko oikeassa/väärässä.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Jos olen oikein asian ymmärtänyt, niin hätäraketteja saa ampua VAIN hätätilanteessa avunpyyntötarkoituksessa ja erikseen järjestetyssä koulutustilaisuudessa viranomaisen luvalla.. Että ei siis ilotulituskäytössä..

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

Canet wrote:Jos olen oikein asian ymmärtänyt, niin hätäraketteja saa ampua VAIN hätätilanteessa avunpyyntötarkoituksessa ja erikseen järjestetyssä koulutustilaisuudessa viranomaisen luvalla.. Että ei siis ilotulituskäytössä..
Kyllä veli Canet on oikeassa.

Vaikkakin rannikon eläjät kokevat aavan merensä lumoissa, ettei mantereella ole kuin ..mannerta, niin sehän ei pidä paikkaansa. Sisä-Suomi on täynnänsä jokia, järviä, lampia yms. putrakkoja joihin arvaamaton saattaa upota ja ampua tärskäyttää hätäraketin tästä taivaalle merkiksi. Samoin sitä voi eksyä korpeen ja sama temppu avuksi.

Laki on sama niin rannikolla kuin täällä tundrallakin.

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

Hyvä niin, kun Hollannista on tulossa iso paketti eri värisiä ja punasia otin vain askin. Ruuvataan puolentuuman jenkaan (äänenvaimennin) ja paukkupatilla syttyy ja annetaan vauhtia. Valaisee kuulemma hyvin ?

Olof
res maj
res maj

Post by Olof »

Niin millä pyssyllä ja millaisia valoammuksia meinasit ampua? Normi 4cal jollain adapterilla?
Romumuurahainen

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

Onhan Sinulla luvat tuolle keksinnölle? Tuo kun vaikuttaa merkinantopistoolilta (valopistooli).

eklu
res vänr
res vänr

Post by eklu »

On, emäntä sanoi et mikäs siinä ku vaan huvilakauden päättäjäisissä käytät, no saahan kukavaan ruuvata änkkärin irti ja ladata paukkupatruunoilla aseensa. Eiko ole sama ampuuko valojuovan tai raketin, sama varovaisuus vaikkei valojuiova tahdo syttyä lyhyessä piipussa.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”