Aseiden hankinta vaikeaa.

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

jyri.h wrote:PV:n henkilökunta lienee oikeutettuja saamaan omaan tarpeeseen noita JVA-leimattuja.
Ainakin joskus muinoin niitä sai vuosittain x-kappaletta omaan treeniin.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

J
luutn
luutn

Post by J »

monni wrote:
jyri.h wrote:PV:n henkilökunta lienee oikeutettuja saamaan omaan tarpeeseen noita JVA-leimattuja.

Ostinhan minäkin viime tamarms messuilta yhden kappaleen venäläistä 12,7 itk patruunaa. Sitä olenkin jälkeenpäin miettinyt että vaikea kuvitella että sen reitti vapaille markkinoille ja etenkään eksoottisemmille kalibereille on tullut jotakin laillista kanavaa pitkin. Tavallista .50 bmg patruunaa taitaa löytyä ainakin isoimmista aseliikkeistä ihan hyllytavarana.
Asepaja Helenius on tehnyt useita kivääreitä myös 12.7 x 108 kaliberissa, heillä on ollut patruunoitakin joita eivät ole itse ladanneet. Mistähän ovat ostaneet?
Hylsyihin jälleenlatausta varten siellä sai sellaisen kierrettävän nalliadapterin joka mahdollistaa bmg:n nallien käytön.
[/quote]

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Kuinka tuo yhtenäistämisohje on vaikuttanut palstalaisten harrastukseen?Ampumakieltoihin kuuluu törmätyn monessa paikassa onneksi itse olen velä välttynyt mosilta.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Mites tuo jossain päin Suomea käytössä oleva "kymmenen aseen rajoitus" lasketaanko siihen yleensä/jossain myös rinnakkaisluvilla olevat aseet eli jos minulla olisi esim 4 asetta omalla luvalla ja 4 rinnakkaisluvalla niin voisinko ostaa vielä 6 tussaria, vai ainoastaan 2?

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Jos kotipaikkasi on samoilla nurkilla kun mulla, niin ei ole 10 aseen sääntöä.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

En tiedä kuuluuko tähän keskusteluun mutta kirjoitanpa nyt kuitenkin.

Onko kenellekkään teistä pistetty ns "Normaali" aselupiin joitain erikoisia rajoituksia? Itselläni lukee m/39 kiväärin luvan takapuolella "Vain urheiluammunnan harrastamiseen", eli jostain syystä metsästys on rajattu kiväärini käyttötarkoitusten ulkopuolelle -.- Miksiköhän?

AkuK
erikmest
erikmest

Post by AkuK »

Voisko olla siitä syystä että lupaa on haettu perusteella urheilu/harrastus?

Osaattekos muuten viisaammat sanoa voiko hakemukseen laittaa useamman rastin kohtaan peruste.
Esim jos hakee lupaa m39:lle ja aikoo sekä metsästää että ampua perinnekivääriä niin voiko / kannattaako laittaa sekä (01) metsästys että (02) urheilu / harrastus?

jyri.h
vääp
vääp

Post by jyri.h »

Mulla oli sama juttu ekan Ukkopekan kanssa, sitten rakensin uusista osista vastaavan johon samainen vallesmanni ei laittanut mitään rajoituksia. Mietiskelin syytä tuohon ja päädyin että olen varmaan laittanut ekan m39 hakemukseen tarkempia tietoja aseesta ja vallesmannihan on keksinyt että jumalauta, tuohan on supervaarallinen sotilasase jonka käyttö pitää rajoittaa :lol:

Nykyisessä m28-57 taas ei ole mitään rajoituksia käytön suhteen.

Valmet M76 luvassa on maininta "Vain urheiluammunnan harrastamiseen"
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3

Post by John Moses »

Rastin voi laittaa kahteen käyttötarkoitusta selventävään kohtaan (tai kai sen voi laittaa useampaankin, mutta vain kaksi otetaan huomioon). Mitä taas tulee noihin omituisiin reunaehtoihin "vain urheiluammunnan harrastamiseen" tms. niin niillä ei ole minkäänlaista merkitystä. Mikäli asetta ei ole asetettu luvassa ampumakieltoon, niin sitä voi käyttää kaikkiin laillisiin käyttötarkoituksiin, joita ko. asetyypille on olemassa. Voit siis ampua Kolmeysilläsi hirvikokeen, voit metsästää, ampuilla ihan vaan mielen virkistykseksi tai osallistua perinneammuntakisoihin. Poliisi ei voi asettaa ehoja, jotka menevät metsästys- tai ampuma-aselain yläpuolelle, etkä riko mitään lakia, vaikka metsästätkin kiväärillä jonka luvassa lukee jotain omasta päästä keksittyjä lisäehtoja - kategorinen ampumakielto on sitten asia erikseen, mutta se ei kuulu tähän...
Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

...niin on aseen hankinta vaikeaa... meinaan luvan saaminen ainakin Lappeenrannan laitokselta pois, ruuhkat ovat käsittämättömiä ja olleet koko kesän !!!

Yllätyin, että lappujen kirjoittaminen kestää nykyään jo yli kaksi viikkoa... ennen kysyivät aina onko kiire, pitääkö kiirehtiä, muuten tuli 3-5 päivässä.... tänä aamuna täti oli niiiiiiin vihainen, kun kysyin voisiko ainakin yhden lapun kirjoittamista nopeuttaa ! niin ei... piste... hyvä ettei sanonut minulle hv... tuntui siltä !

Kansliassa on suunnaton ruuhka aamusta lähtien, en tiedä mitä on leikattu ja mistä vai mitä pitää tehdä enemmin, mutta...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Elite Argom wrote:Iipot ja maahanmuuttajat.....
Niitä tuntuu siellä olevan, onko asiassa tullut joku muutos, vai tuleeko maahamme kokoajan lisää maahanmuuttajia, kun aiemmin täällaista määrää en aiemmin ole havainnut...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Tiedä tulijoista,tänään kun vein lupahakemuksen laitokselle ja lähtiessä vaimo osoitti kahta penkin selkänojalla istuvaa nuorta miestä A4 paperi kourassa niitä katsellen ja toisilleen näytellen.Tiedä sitten mistä oli kysymys mutta joku paperissa ei näyttänyt miellyttävän.Eivät vaikuttaneet täkäläisiltä.

Niin ja pointtinahan olikin se kuinkahan kauan nyt kestää hankintaluvan saapuminen.

76253r
sotvm1
sotvm1

Re: Aseiden hankinta vaikeaa.

Post by 76253r »

Meillä päin laitoksella saattaa olla 1 henkilö samaan aikaan, joskus ei yhtään ja kerran oli joukko mann.. Mustal... Romaneja :) (tietenkin vetivät omaa showta ja isoon ääneen) :)

Edit. mulla taas ajan kohtainen tuo luvan hankkiminen, ti 16.9 vein hakemuksen ja ma 22.9 tuli lisäselvityspyyntö postitse. Hakemusta viedessä täytin taas sen saman lapun mistä kerroin tuolla alussa. Lisäksi ottivat kopion reserviläisliiton jäsenkortista ja reserviläisen ampumaturva vakuutus kortista. Lapussa(selvityspyyntö) lukee näin: "Mitä reserviläisammunnan lajia harrastatte" (ra7 ja kouluammunta, en harrasta, ei ole asetta mutta perinneammuntaa kyllä). . "Lisäksi teidän tulisi esittää järjestön antama todistus harrastuksesta"... eikös reserviläisliiton jäsenkortti jo jonkinlaisena todistuksena käy? Välillä tuntuu siltä että vois pistää rälläkällä nuo nykyisetkin tussarit palasiksi ja alkaa keräileen vaikka tulitikku laatikoita. :!:

Editoijjaanpas vielä: Lisäksi tahtoisin sanoa että olen ollut seuran pomon kanssa sähköpostitse yhteydessä ja kysellyt joitain asioita esim. Onko seuralla omia aseita joita voisi lainata: EI, seuran jäsenet ovat lainanneet toisille kun on ollut ammunnat (kerran vuodessa). Sanoin myöskin että niinä päivinä kun olen seuran radalla ollut, ei siellä silloin muita näkynyt: Porukka käy milloin passaa ja jotkut käy muilla radoilla.. Itse kävin viimeksi eilen eikä taaskaan ketään. :evil: Vaativat kuitenkin että harrastan tuota ammuntaa, miten voin kun ei ole mahdollisuutta ampua 3 toimintatavan aseella(kyseessä siis puolari rynkky kal. 7,62x39 jolle lupaa haen).
Jep.

Mikki
erikmest
erikmest

Post by Mikki »

Tuntuu jossain olevan hieman hankalaa välillä... :miettii: Paikkakuntakohtaisia eroja siis löytyy.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Radalle video mukaan sessio nauhalle ja sen tuuppaat youtubeen siitä se luvan myöntäjä voi omalta koneelta nähdä omin silmin että harrastusta on :miettii:
Image

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”