Page 1 of 3

Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 13:08
by Spieß
Tänne voipi laittaa omia toteutuneita aselain (hankinta-hallussapito) käytäntäntöjä eri Suomen kunnista.
Aloitan omalla; pistooli kal. .22, hankkimislupa haettu keräilyluvalla, viranomainen myönsi luvan, mutta asetti ampumakiellon. Tämä siis Kouvolassa.
Näin ei kuulemma toimita kaikkialla?

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 13:33
by TPTK
Pohjois-Karjalan Pl asettaa ampumakiellon VAIN TT4 sarjatuliaseille, taskuaseet ym. asekeräilyperusteella haetut luvat eivät sisällä ampumakielto -lupaehtoa.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 17:54
by John Moses
Niinpä, Jojensuun seutuvilla (ja toki on muitakin paikkakuntia) toimitaankin voimassa olevan lain hengen ja kirjaimen mukaisesti...toisin on täällä meillä, missä oikeudenmukaista kohtelua saadakseen pitää kääntää kivet ja kannot ja mennä sitten usein vielä HaO:n kautta...

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 20:35
by J
Pohjois-Karjalan laitokselle kyllä voi kehuja antaa, laki tunnetaan hyvin ja järkeä käytetään.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 21:06
by Sapööri
Pitäsköhän muuttaa takaisin Joensuuhun...

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Mon Nov 14, 2011 21:16
by Spieß
No joo, kerrotaanpa nyt niitä kysyttyjä asioita.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Tue Nov 15, 2011 22:24
by Schmarden
Tämä esimerkki myös Kouvolasta:

Tuttavani on 50-vuotias, harrastaa metsästystä ja ensimmäiset aseenkantoluvat ovat 70-luvulta. Hänelle tarjottiin vanhaa rinnakkaispiippuista haulikkoa ja vaikkei kaveri mikään keräilijä olekaan, niin ei voinut vastustaa tarjousta, kun hinta tuntui olemaan kohdallaan ja ase oli hänen mukaansa todella hyväkuntoinen. Lupaa hän haki metsästysperusteella.

Kaveri joutui käymään ns. koko rumban läpi haastatteluineen ja "pällitesteineen". Perustelut tälle menettelylle olivat kuulemma, ettei kyseinen henkilö ollut viimeiseen 3-vuoteen hakenut uusia aseenkantolupia. Eli, jos edellisestä uudesta aseenkantoluvasta olisi ollut alle 3 vuotta, niin tätä uutta menettelyä ei olisi tarvinnut läpi käydä.

Näinkö sen kuuluu nykyään mennä vai onko tämä taas näitä Kouvolan tulkintoja?

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Wed Nov 16, 2011 7:17
by riude
Lain mukaanhan tuo menee.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Wed Nov 16, 2011 12:23
by Santisgrad
Niin se vaan menee, muistaakseni AAK.n "koulutuksessa oli juttua, jotta testi koskee vain käsiaseeseen hankkimislupaa" hakevaa, mutta lakia kun katsoo siinä ei ole mainittu, että ei koskisi muita aseita.

Elikkä nyt alkaa aikaa olla sen verran että erikäytännöt eri puolilla alkaa tulemaan esiin, alla lainaukset laista ja ei ole mainintaa mille ryhmälle testi tehdään käsiasetta vai kivääriä hakevalle. Ilmeisesti laitokset tekee omat päätökset ja jos aikaa on ;) niitä järjestää jokaiselle hakijalle :miettii:

No mitäs tälle voidaan. Aikaahan vaan menee hakijalta ja laitokselta.

45 § (11.2.2011/124)
Hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset luonnolliselle henkilölle

Hankkimislupa voidaan antaa sellaiselle 18 vuotta täyttäneelle henkilölle, jota terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella on pidettävä sopivana pitämään hallussaan ampuma-aseita ja aseen osia. Lupaviranomaisella on oikeus saada hakijasta lääketieteellinen arvio, kun saatujen tietojen tai haastattelun perusteella lupaviranomaisella on syytä epäillä luvanhakijan henkilökohtaista sopivuutta ampuma-aseen hallussapitoon. Lupaviranomaisella on oikeus salassapitovelvollisuuden estämättä saada lääketieteellisessä arviossa luvanhakijasta sellaiset terveystiedot, jotka ovat välttämättömiä lupaviranomaisen arvioidessa hakijan sopivuutta ampuma-aseen hallussapitoon. Asevelvollisen on esitettävä selvitys suoritetusta varusmies- tai siviilipalveluksesta. Jos palvelusta ei ole suoritettu, asevelvollisen on esitettävä määräys aloittaa palvelus taikka päätös palveluksesta vapauttamisesta, palvelusajankohdan siirrosta tai palveluksen keskeyttämisestä syineen. Hankkimislupa pistoolia, pienoispistoolia, revolveria tai pienoisrevolveria taikka niiden osaa varten voidaan antaa vain 20 vuotta täyttäneelle henkilölle. Hankkimislupa ampumaurheilussa ja -harrastuksessa käytettävää 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten voidaan antaa luonnolliselle henkilölle vain, jos tämä esittää yhdistyslain (503/1989) 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen yhdistyksen ampuma-asekouluttajan antaman todistuksen harrastuksestaan, jonka on oltava jatkunut aktiivisesti vähintään kaksi vuotta. Aktiivisen harrastuksen jatkumista koskevaan kahden vuoden ajanjaksoon lasketaan puolet aseellisessa palvelussa asevelvollisena suoritetusta palvelusta tai puolet naisten vapaaehtoisessa asepalvelussa suoritetusta palvelusta. Hankkimislupa ampumaurheilussa ja harrastuksessa käytettävään tämän lain 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettuun ampuma-aseeseen voidaan myöntää myös, jos henkilö esittää luotettavan selvityksen harrastuksestaan ja työnantajanaan toimivan valtion viranomaisen todistuksen siitä, että hän virkaansa kuuluvissa tehtävissä kantaa 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta.

Haettaessa lupaa:

1) metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan luotettava selvitys ja, jos hakemus koskee lupaa 6 §:n 2 momentin 5 tai 7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten, lisäksi riistanhoitoyhdistyksen antama todistus aktiivisesta harrastuksestaan;

2) ampumaurheilua ja -harrastusta varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan luotettava selvitys;

3) työtä varten hakijan on esitettävä selvitys siitä, että hän on koulutuksessaan tai muuten riittävästi perehtynyt ampuma-aseen turvalliseen käsittelemiseen ja että hänellä on hyväksyttävä peruste ampuma-aseen kantamiseen työssään.

Lupa museossa tai kokoelmassa pitämiseen voidaan antaa vain asekeräilijälle, jolla on Poliisihallituksen hyväksyntä ampuma-aseiden tai aseen osien keräilyyn ja jonka ampuma-aseiden ja aseen osien säilytystilat säilytystilojen sijaintipaikan poliisilaitos on hyväksynyt. Lupa 43 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella voidaan antaa, kun huollettava henkilö on jättänyt rinnakkaislupaa koskevan lupahakemuksensa ja lupaviranomainen on tutkinut, että rinnakkaisluvan antamiseen on 54 §:ssä säädetyt edellytykset.

Edellä 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua harrastusta voidaan pitää aktiivisena, jos eläinten ampuminen 6 §:n 2 momentin 5 tai 7 kohdassa tarkoitetulla ampuma-aseella on metsästyskausittain säännönmukaisesti jatkuvaa pyyntiä, johon muu kuin mainitussa lainkohdissa tarkoitettu ampuma-ase ei hyvin sovellu. Eläinten ampumisella tarkoitetaan luolassa, loukussa tai muutoin vastaavissa olosuhteissa olevan eläimen metsästykseen liittyvää lopettamista. Ampumaurheilu ja harrastus on aktiivista, jos kyseessä on jonkin ampumaurheilulajin harjoittelu, kilpaileminen, kilpailun toimihenkilönä toimiminen, valmentaminen tai kouluttaminen ampuma-aseen käyttöön.

45 c § (11.2.2011/124)
Soveltuvuustesti

Hankkimislupaa koskevan hakemuksen käsittelyn edellytyksenä on, että luvanhakija suorittaa lupaviranomaisen järjestämän hänen henkilökohtaista sopivuuttaan ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten hallussapitoon selvittävän soveltuvuustestin. Testin tulosta ei voida yksinään käyttää kielteisen lupapäätöksen perusteena. Testin tulosta saadaan käyttää vain luvanhakijan henkilökohtaista sopivuutta koskevassa arvioinnissa.

Sen lisäksi, mitä testin salassapidosta säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 29 kohdassa, muulla asianosaisella kuin testin suorittajalla ei ole oikeutta saada tietoja testistä. Testin suorittaneella on tarkastusoikeus vain testin tulokseen. Tulosta koskeva tieto on hävitettävä, kun hakemukseen, johon testin suorittaminen liittyy, annettu päätös on lainvoimainen.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin testin sisällöstä sekä soveltuvuustestin suorittamisvelvollisuutta koskevista poikkeuksista tapauksissa, joissa testin suorittaminen ei ole tarpeen aiemmasta testistä kuluneen lyhyen ajan vuoksi tai joissa luvanhakijan henkilökohtainen soveltuvuus on muulla tavoin tullut luotettavasti selvitetyksi.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Wed Nov 16, 2011 21:20
by HL/A
Mitä lakiesityksen perusteluissa mahdetaan sanoa näiden pykälien kohdalla? Niistä selviää lainlaatijan yksityiskohtaisempi tarkoitus jota sovelletaan sitten tulkintaongelmia oikeudessa ratkaistaessa.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Thu Nov 24, 2011 13:10
by M-39
No meinasin tänään jättää taas muutaman hakemuksen mut viimekerrast taas jotain uutta vaaditaanko muual näitä selvityksiä vai vain meillä Kouvostoliitos
Image

Uploaded with ImageShack.us

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Thu Nov 24, 2011 13:16
by TPTK
1. ja 2. Liittää joka hakemukseen oikein p***leellisen nivaskan paperia ja aina sen kopion keräilysuunnitelmastaan.

3. Tuossa sitä järkeä nyt sitten on! Toimittaa sitten sen vaaditun ak-todistuksen ja lisänä listauksen niistä luvistaan, joilla ei ole ampumakieltoa/patruunoidenhankkimiskieltoa. Lisänä soppaan patruunakeräily/erva-patruunaluvan kopio.

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Thu Nov 24, 2011 13:48
by TAK85
A vot, luottamus hyvä mutta kontrolli parempi. Missäpäin tuo ohjeistettu Mervi vaikuttaa...
Ja sieltä kamariltahan se paras asiantuntemus löytyy siitä mikä versio kuuluu keräilysuunnitelmaan ja mikä ei. :D

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Thu Nov 24, 2011 14:05
by M-39
Mervi vain kanslisti jonka on tämän ohjeen saanut esimiehiltään ja paikkakunta on Kouvostoliitto (Kouvola)

Re: Aselain käytännön toteutuminen eri puolilla Suomea

Posted: Thu Nov 24, 2011 17:26
by FN_1899
Täällä pohjolassa me osattiin pelätä tuollaisia vaateita jo silloin 1998, kun ensimmäiset keräilysuunnitelmat tehtiin. Lääninhallitus myönsi kaikki statukset, joissa oli järkevä linja, eikä puuttunut vaikka se kauttarantain tarkoitti kaikkea mikä paukkuu, kunhan vaan oli järkevästi kirjoitettu.

Itse otin huomioon suunnitelmassani vielä senkin, jos joskus kaikki patruunakäyttöiset aseet menevät luvalle. Laitoin suunnitelman aseet 1850-luvulta alkaen listaan koskemaan kaikki mallit ja eri leimaukset. Ainakin sarjanumero on eri ellei muuta. No, täällä poliisin aseasioissa käytetään muutenkin vielä järkeä. Se mihin puututaan on yleensä sen arvoistakin, että pitääkin puuttua.