Taskupistoolin hankkiminen muistoesineperusteella

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Taskupistoolin hankkiminen muistoesineperusteella

Post by Ukko-Pekka »

Eräs sukulaiseni tuli tuossa jonkun aikaa sitten kertomaan että hänen isänsä oli löytänyt oman isänsä jäämistöistä luvattoman FN Babyn. Suku ei tahdo pitää luvatonta asetta, deaktivoida sitä ei kannata, ja koska heillä ei aseita ennestään ole eivät he sitä oikein kai luvittaakkaan voi. He tahtovat joko luovuttaa sen poliisille, tai jos joltain kiinnostusta löytyy, niin antaa eteenpäin laillisia teitä. Sukulaiseni tiesi harrastuksestani ja tarjoutui käytännössä antamaan sen minulle jos vain saan luvat. En aseen alkuperäisestä omistajasta tiedä sen enempää kuin että hän palveli jatkosodassa käsittääkseni kapteenina, ja sai siitä jonkunlaista mitalliakin, ja kirjoitti aiheesta vielä kirjan, en tiedä kysesestä herrasta paljoa koska hän kuoli ennen syntymääni, ja olemme sukua vähän mutkan kautta, henkilön jolla ase on nykyisin hallussaan tunnen hyvinkin. Ase oli kapteenilla kuulemma ns. back uppina mukana, lupia sille ei koskaan ole hankittu, ja siitä sen löytymistä ennen ole muuta kuin kuultu.

Harrastan itse perinneammuntaa viidettä vuotta, kuulun seuraan pidän ampumapäiväkirjaa yms, ennestään löytyy pitkiä ja lyhyitä aseita. Onko minun kannattavaa/mahdollista yrittää hakea aseelle lupia muistoesineperusteella? Perinneammuntaanhan taskuaseita ei saa, joten muistoesineperuste taitaa olla ainut keino pitää kyseinen ase perhepiirissä.

Toisekseen, jos lupaa haetaan niin miten asian suhteen tulisi menetellä, viedäänkö ase samantien poliisiasemalle, kuinka kauan sitä voidaan siellä säilyttää samalla kun itse haen lupaa, vai pitäisikö ase viedä säilytettäväksi aseliikkeeseen?

TPTK
maj
maj

Re: Taskupistoolin hankkiminen muistoesineperusteella

Post by TPTK »

Poliisin kautta. Aseliikkeeseen ei kannata laittomia aseita viedä tarjolle.

Uskoisin, että saat aseen luvillesi, tosin ampumakielto-lupaehdolla.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

Minä en oikein usko että muistoesine peruste menisi tuossa tapauksessa läpi. Käsittääkseni sillä pitäisi olla hakijalle enemmän tunnearvoa. Eli läheisempi suhde hakijan ja omistajan välillä. Ja yleensä sen kai pitää olla luvallinen ase eikä luvaton. Muutenhan "ukko mustalainenkin " saisi luvan isänsä tai isoisänsä luvattomaan aseeseen. Sillä kun olisi enemmän tunnearvoa kun olisi käytetty suvun verikostojen hoitamisessa. Anteeksi vaan.
Joku keräilijä saisi pitää hallussaan osia joita hänen luvallisessa vastaavassa aseessa on.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

TAK85 wrote:Minä en oikein usko että muistoesine peruste menisi tuossa tapauksessa läpi. Käsittääkseni sillä pitäisi olla hakijalle enemmän tunnearvoa. Eli läheisempi suhde hakijan ja omistajan välillä. Ja yleensä sen kai pitää olla luvallinen ase eikä luvaton. Muutenhan "ukko mustalainenkin " saisi luvan isänsä tai isoisänsä luvattomaan aseeseen. Sillä kun olisi enemmän tunnearvoa kun olisi käytetty suvun verikostojen hoitamisessa. Anteeksi vaan.
Joku keräilijä saisi pitää hallussaan osia joita hänen luvallisessa vastaavassa aseessa on.
Näin myös minä olen mieltä, muistoesine ei kyllä tässä tapauksessa täyty, veikkaan että valitettavasti dekoaminen on ainoa keino saada ase pidettyä poissa sulatosta.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Pitää katsoa miten asiassa lähtee etenemään, dekottaminen kun menee jo nykyisellään samaan kastiin kuin sulatto. Poliisille suku sitä on näillä näkymin jokatapauksessa viemässä, 70 euroa siinä huonoimmassa tapauksessa menettää jos lupa ei läpi mene. Mitä olen tähän asti kuullut niin taitaa se vehje nyt sitten poliisin huomiin jäädä, mutta ei se paljoa maksa jos yrittää :) Pienen ihmeen tuo saattaa vaatia kyllä :D

Kiitos jokatapauksessa kaikille keskusteluun osallistujille, tietää mihin varautua sitten jos rupean kokeilemaan tuota luvan saantia. :)

TAK85
sotvm3
sotvm3

Post by TAK85 »

Jos siitä eroon pitää päästä niin lahjoittakaa varaosiksi jollekin asekeräilijälle jolla vastaava kapine on. Minulla ei valitettavasti ole Baby vaan tavallinen 6,35 m. 1906. Ainahan sitä varapiippua lipasta yms tarttis.

v a l m e t
kers
kers

Post by v a l m e t »

äkkiä voisin kuvitella, että joku aseliike voisi tuon ottaa / ostaa. Luvittaminen ei mun mielestä ole
mikään juttu, mikäli ase oikeesti on luvaton ullakkolöytö. Sittenhän se on hankalaa jos löytyy
järjestelmästä jonkun nimellä ja se joku ei ole enään ajassa. Yhdyn kanssa tuohon ajatukseen,
että muistoesineenä ei mene läpi.
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”