KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by Tvälläri »

Oletteko lukeneet uusinta ase-lehteä? siinä on juttu asekeräilyyn liittyen erittäin tervetulleesta KHO:n päätöksestä. Ensi kertaa otetaan kantaa kunnolla siihen että kategoriset ja kaavamaiset päätökset lupaehdoille esim. ampumakiellot on laittomia, ja että viranomaisen on oikeasti perusteltava erikseen joka aseen kohdalla lupaehtojen tarpeellisuus. Enää ei riitä YJT ja joku HAO:n diaarinumero, saatikka jos statukseen on kirjotettu voidaan asettaa ampumakielto, niin sen tekstin lainaaminen ei ole perustelu. :moshaa

Nyt vaan oikaisuvaatimuksia tehtailemaan. Nehän voi jälkikäteenkin tehdä vaikka parivuotta taaksepäin.
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by greendevil »

Juu tuo on nyt testattu ja oikein vedottu kyseiseen KHO 2016:78 24.5.2016 päätökseen lisäselvityksessä.

Lopputulos kymenlaaksossa: 7.62 kiväärille ampumakielto.
Terveisin komisario Tommi H*******

Että mitäs kokemuksia muilla aiheesta
Last edited by greendevil on Wed Mar 22, 2017 21:49, edited 1 time in total.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by Rokka »

Pyydä perustelu, siinä on, että pitää olla perustelu miksi ampumakielto asetetaan.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by greendevil »

Herra jätti huomioimatta tuon KHO 2016:78 päätöksen, koska ei päätöksessään vedonnut lain 107 pykälään eli yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen.

Tuntuu olevan periaate "koska minä voin"

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by John Moses »

Kuten tuossa KHO:n päätöksessä todetaan, ampumakielto pitää olla perusteltu asekohtaisesti jollakin asiasyyllä, perusteluksi ei siis riitä aselain pykälä, jossa sanotaan, että lupaviranomainen voi asettaa ehdon, joka kieltää aseella ampumisen. Asiasyy tarkoittaa siis sitä perustelua, jolla viranomainen katsoo ampumakiellon asettamisen olevan tarpeellinen tai perusteltu. Valitettavasti perusteeksi voi kelvata esim. se, että hakijalla on ennestään useita samankaltaisia aseita, joten juuri tuolla yksilöllä tapahtuvalle ampumiselle ei siten välttämättä ole perusteita. Sinällään Kymenlaakson poliisilaitoksen linja asettaa kategorisesti kaikille keräilyaseille ampumakielto on ampuma-aselain hengen ja kirjaimen vastainen, ja asia kannattaisi koeponnistaa Hallinto-oikeudessa HYVIN laaditulla valituksella aiheettomasta ampumakiellosta ja valituksessa tulisi viitata nimenomaan eräisiin tuossa KHO:n päätöksessä esille tuotuihin yksityiskohtiin. Olen sitä mieltä, että huolellisella valituksella tuollainen "koska mä voin"-ampumakielto pitäisi saada kumotuksi, koska periaatteessa hallinto-oikeuksien on päätettävä valitusasia samankaltaisessa asiassa korkeamman oikeusasteen ennakkopäätöksen mukaisesti. Jos asia kiinnostaa sinua enemmänkin, laita yv, niin voin valaista asiaa enemmän.
Image

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: KHO ennakkopäätös: Kategotriset ampumakiellot laittomia

Post by greendevil »

Periaatteen miehenä: asia ei jää tähän, jos jäisi se kolahtaisi myös muiden nilkkaan.

:moshaa

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”