Aseiden hankinta vaikeaa.

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
76253r
sotvm1
sotvm1

Aseiden hankinta vaikeaa.

Post by 76253r »

Omistan tällä hetkellä 3 asetta, yhden piekkarin sekä kaksi sotilaskivääriä. Noh viime maanantaina yritän hakea lupaa 7,62x39 arsenalille, hakemuksen annoin sihteerille---> sihteeri antoi minulle lapun. Ihmettelin että mikäs tämä tällainen on, en ole ennen nähnyt. Lappu oli lisäselvitys lappu johon piti laittaa suosittelijoiden tiedot, ampuma/metsästys seuran tiedot, voisiko ammuntaa harrastaa pienempi kaliberisella aseella, onko minulla ennestään ollut pistoolia ymm. sontaa.

Kerroin että olen res-seuran jäsen, omistan ennestään kolme asetta ja käyn noin kerran viikossa (vähintään kerran pari kuussa)ampumassa lähimmillä ampumaradoilla henkilöiden kanssa jotka eivät omia aseita omista.. Ja lappuun pitäisi laittaa henkilöitä joilla on aseita ja joiden kanssa olen käynyt radalla, heitä toki on mutta omien aseiden hankinnan jälkeen olen käynyt omilla aseilla ampumassa.

Res-seuraan kuulun mutta heidän käyttämä rata on noin 26 km päässä ja lähin meiltä noin 6-7km joten luonnollisesti käytän sitä. Seuralla on 2 päivää viikossa rata käytössä ja kumpikaan päivä ei minulle sovi muiden harrastusten takia joita en halua lopettaa. Seuran "yhteyshenkilö" sanoi että pieni osa kerkiää käydä seuran ajalla radalla, joten he käyvät lähimmillä radoilla silloin kun se heille sopii.

Miten siis voin näyttää poliiseille että harrastan ammuntaa? vaikealta se näyttää, enhän periaatteessa voi reserviläisammuntaa harrastaa kun ei ole harrastusvälineitä :) Tällaista tällä erää.
Jep.

greendevil
sotvm1
sotvm1

näin

Post by greendevil »

Ota mukaasi radalle todistaja ja pidä ampumapäiväkirjaa. Selvitä miksi käytät ko rataa, etkä seuran vuoroja niin pitäisi mennä jakeluun.

Tai sittne pyydä mukanasi ollutta laatimaan todistus siitä, että on sinun nähnyt ammuntaa harrastamassa.

Käy kilpailuissa tai vastaavissa tapahtumissa.

Lisälappu = vähän niinkuin henkilökohtainen haastattelu, mutta nopeampi ja helpompi poliisin kannalta, ei sen ihmeellisempi, vastaa totuuden mukaisesti ja siinä se.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

Tuo on aika kinkkistä varsinkin aloittelevalle harrastelijalle. Esim. itse ammun sen minkä ammun omalla tontilla olevassa soramontun tapaisessa. kuulun kyllä kahteenkin eri seuraan, mutta toinen on nykyään kaukana (100km) ja toinen ei oikein järjestä ammuntaa. Jos itse joutisin nyt moisen todistuksen raapimaan,niin ei se kovin helppoa olis, vaikka ammuntaa olenkin liki 17vuotta harrastellu, veisin varmaan vasullisen hylsyjä todisteeks...
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

Nuo aikaisemmat luvat eivät olleet ongelma, ensimmäinen lupa(22lr) hakemukseen kirjoitin vaan että alan harrastamaan ammuntaa, en omista aseita, aiemmin ampunut kavereiden ja isän aseilla sekä armeijassa(en ollut minkään seuran jäsen, ei metsästyskorttia). Toisen aseen eli ensimmäisen sotilaskiväärin lupaa hakiessa laitoin liitteeksi kaverin ja isän suosittelut. Soitin sitten kylläkin poliisipäällikölle ja kerroin mitä aion aseella tehdä.

Sanoin hankintaperusteeksi perinneammunta ja että aion liittyä res-seuraan, ei päällikön mielestä ollut mitään epäselvää:).
kolmannen kanssa no problemo.
Jep.

76253r
sotvm1
sotvm1

Re: hylsyt

Post by 76253r »

greendevil wrote:hylsyt ainakin viittaavat siihen, että on tullut radalla käytyä, ainakin "marjoja" poimimassa
Itse ammun radalla käydessä noin 10-50 kpl(sitten jonku kymmentä piekkarilla). tuleehan tuolle hintaa kun rangea ja traineria ampuu, enkä lataa itse... :oops:
Jep.

greendevil
sotvm1
sotvm1

totta

Post by greendevil »

Totta perin kallista nuo patruunat nykyisin. En lataa itsekkään, mutta otan hylsyjä talteen myöhempää käyttöä varten.

Ja tuntuvat hinnat vain kasvavan

76253r
sotvm1
sotvm1

Re: totta

Post by 76253r »

greendevil wrote:Totta perin kallista nuo patruunat nykyisin. En lataa itsekkään, mutta otan hylsyjä talteen myöhempää käyttöä varten.

Ja tuntuvat hinnat vain kasvavan
Eräällä patruunalla oli 2007 hinta 20€ 20 kpl tänä vuonna 27€ :shock:
Jep.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Soon halpaa kun saippua, niinkauan kun rahalla selviää :shock:

Tosin muistan ajan kun 9mm makso n20p/ls
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Ja palkka oli 500mk/kk.

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Kohtahan näkee etelän meininginkin, kun laitan hakemuksen wanhan ajan kivääristä. Pitääkö viedä riisillinen kisatuloksia ja ämpärillinen hylsyjä vai uskovatko suosiolla, että lailliseen tarpeeseen tulee. Tähän asti on lupia kyllä tullut aina kun on haettu, mutta aina se vähän jännittää...
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Idän ihme lännen kauhu wrote:Ja palkka oli 500mk/kk.
Oli mulla ainakin huomattavasti parempi korvaus menetetystä vapaa-ajasta siihen aikaan.

Toi on tosi huono juttu alottelevia ampujia kohtaan.

Mitä onkaan 20-40v päästä, jolloin oma jälkikasvu yrittää saada lupia isin metallikaapin sisältöön???
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

greendevil
sotvm1
sotvm1

heikkoa

Post by greendevil »

varmaankin aika hekkoa, etenkin jos on ERVA pyssyjä. Pitää säätiöittää koko kokoelma niin onnistuu. TAI sitten museoida.

J
luutn
luutn

Re: heikkoa

Post by J »

greendevil wrote:varmaankin aika hekkoa, etenkin jos on ERVA pyssyjä. Pitää säätiöittää koko kokoelma niin onnistuu. TAI sitten museoida.
Mitä tuo säätiö homma tarkoittaa? Olisinhan se kiva jos jälkikasvu saisi edes osan aseista omaksi.

greendevil
sotvm1
sotvm1

odotas

Post by greendevil »

Siis vähän niinkuin museoiminen, esimerkiksi Lauri Törni säätiö, taltio ko henkilön historiaa.

Sama tyyli siis museoida, en tarkkaan itsekkään säätiöittämisestä tiedä, mutta "googlettakaa" niin löytyy varmaan. Samalla tavoin on useita asehistoriallisille seuroille lahjoitettuja kamppeita saatu talteen.

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Tuo lupakäytäntö on mennyt joillakin paikkakunnilla järjettömäksi. Eli perustelua perustelun perään, vaikka olisit harrastanut aktiivisesti vuosikymmeniä. Ja lipasrajoituksia yms. kivaa, mitkä eivät perustu lakiin.

Ikävää, mutta minkäs teet? Viranomaisia on kehoitettu käyttämään harkintavaltaa ja myös sitä käytetään.

Ymmärrän täysin tiukan kontrollin ekaa lupaa hakevalta, mutta en enää sitten jos on aukottomasti osoitettavissa harrastustaustaa usean vuoden ajalta!
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”