Aseiden luvanvaraiset osat
- Ukko-Pekka
- erikmest
Aseiden luvanvaraiset osat
Mitkä osat aseissa luokitellaan luvanvaraisiksi (piippu ja lukko tietysti)? Ovatko esim revolverin rulla tai SVT-40 luisti luvanvaraisia? Miten täytyy menetellä jos esim tahtoo luvanvaraisen osan, jos oletetaan että ase johon se kuuluu on jo omassa omistuksessa?
Re: Aseiden luvanvaraiset osat
Piippu ja sulkukappale/lukko. Ostat vaan ja käyt näyttämässä poliisilaitoksella, näin minulle sanottiin. Myyjä myy koska sinulla on näyttää lupakortti.Ukko-Pekka wrote:Mitkä osat aseissa luokitellaan luvanvaraisiksi (piippu ja lukko tietysti)? Ovatko esim revolverin rulla tai SVT-40 luisti luvanvaraisia? Miten täytyy menetellä jos esim tahtoo luvanvaraisen osan, jos oletetaan että ase johon se kuuluu on jo omassa omistuksessa?
Jep.
- Ukko-Pekka
- erikmest
Hmmm...
Voisi varalle ostaa mosiniin yhden sulkukappaleen
Sitten täytyy vain marssia poliisiasemalle osan kanssa ja poliisi tekee jonkinlaisen merkinnän rekisteriin että sillä ja sillä kaverilla on aseeseensa yksi vara sulkukappale, siitä ei minulle tule mitään paperia?
Voisi varalle ostaa mosiniin yhden sulkukappaleen

Sitten täytyy vain marssia poliisiasemalle osan kanssa ja poliisi tekee jonkinlaisen merkinnän rekisteriin että sillä ja sillä kaverilla on aseeseensa yksi vara sulkukappale, siitä ei minulle tule mitään paperia?
Jää sinulle leimattuna http://www.poliisi.fi/intermin/lomakeha ... 9C002A6302 ja kuitti 18 euron maksusta..
3 §
Aseen osa
Aseen osalla tarkoitetaan ampuma-aseesta irrallisena olevaa patruunapesää ja sitä vastaavaa osaa, piippua ja putkea sekä sulkulaitetta.
Aseen osa
Aseen osalla tarkoitetaan ampuma-aseesta irrallisena olevaa patruunapesää ja sitä vastaavaa osaa, piippua ja putkea sekä sulkulaitetta.
Si vis pacem, parabellum...

Muistaen että piippu/putki ilman pesää on lupavapaa.Spiess wrote:3 §
Aseen osa
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- Ukko-Pekka
- erikmest
Eli käytännössä reukun rullaa varten tarvitsee luvat, mutta esim rynkyn luistiin ei. Kuulostaa ok:lta kuvittelin että tarvitsisi ihan jotain lomakkeita täytellä ja hakea erikseen hankkimislupaa aseen osaanSpiess wrote:3 §
Aseen osa

Edit: Hetkinen, eli jos minulla on luvat M/39:n voisin periaatteessa hankkia kokonaan uuden aseen osina ilman lupaprosessia jos ostan erikseen piipun+patruunapesän liipaisinkoneistoineen ja sitten vielä sulkukappaleen erikseen. Tämän jälkeen täytyisi vain ostaa tukki, makasiini + lukon muut osat ja minulla olisi valmis kivääri? Ymmärsinkö oikein?

Näin se menee. Laillista se ei (yllättäen) ole.Ukko-Pekka wrote:
Edit: Hetkinen, eli jos minulla on luvat M/39:n voisin periaatteessa hankkia kokonaan uuden aseen osina ilman lupaprosessia jos ostan erikseen piipun+patruunapesän liipaisinkoneistoineen ja sitten vielä sulkukappaleen erikseen. Tämän jälkeen täytyisi vain ostaa tukki, makasiini + lukon muut osat ja minulla olisi valmis kivääri? Ymmärsinkö oikein?
- Ukko-Pekka
- erikmest
Juu en ole kokonaisia aseita osina lähdössä ostelemaan älkää sitä pelätkö
Tuli vain pienenä yllätyksenä tämä mahdollisuus kun asioita lähdin ajattelemaan.
Luovuttaneen henkilön tiedot tuossa paperissa varmaan tarkoittavat sitä että myyjältä täytyy oston yhteydessä ottaa kyseiset tiedot ylös?

Tuli vain pienenä yllätyksenä tämä mahdollisuus kun asioita lähdin ajattelemaan.

Luovuttaneen henkilön tiedot tuossa paperissa varmaan tarkoittavat sitä että myyjältä täytyy oston yhteydessä ottaa kyseiset tiedot ylös?
- Ukko-Pekka
- erikmest
Mites sitten jos omistaa 7,65mm parabellumin, voiko siihen ostaa 9mm yläkerran 7,65:n luvalla? Sehän menee käsittääkseni ihan sellaisenaan 7,65:n paikalle jäykempi jousi kait pitäisi vain ostaa?
Ukko-Pekka wrote:Mites sitten jos omistaa 7,65mm parabellumin, voiko siihen ostaa 9mm yläkerran 7,65:n luvalla? Sehän menee käsittääkseni ihan sellaisenaan 7,65:n paikalle jäykempi jousi kait pitäisi vain ostaa?
Ei, jos kaliberi muuttuu.
Tuossa alkusyksystä tuli kysely laitokselta miksi en ole tehnyt "ilmoituksia aseenosista" jotka olin tilannut jenkeistä.
Jollain oli ollut aikaa penkoa vanhoja tullauslistoja ja aserekisteriä rinnakkain?!?!?
Eli kyseessä pari haulikon lisäpiippua.
No ei mitä, sovittiin että käyn laitoksella ne näyttämässä kun ehdin, ja hoidetaan asia pois.
Kun menin näytille, pitikin maksaa 18€ käsittelymaksu/osa ja niille tulee sitten omat muovikortit...mielenkiintoista.
Samalla otin kyllä lapun vielä yhdelle suomesta ostetulle zetorin piipulle joka myös makasi "harmaana" kaapissa ettei kukaan pääse niihin takertumaan.
Minulla siis tietenkin oli luvat aseisiin joihin nämä ovat lisäpiippuja, joita vastaan myyjä/tulli ne luovutti.
Prkl käypi kalliiksi ostajalle jos myyn joskus tuon Browningin haulikon, siinä kun on nyt 3 lisäpiippua a´18€+normaali ostolupa.
Jollain oli ollut aikaa penkoa vanhoja tullauslistoja ja aserekisteriä rinnakkain?!?!?
Eli kyseessä pari haulikon lisäpiippua.
No ei mitä, sovittiin että käyn laitoksella ne näyttämässä kun ehdin, ja hoidetaan asia pois.
Kun menin näytille, pitikin maksaa 18€ käsittelymaksu/osa ja niille tulee sitten omat muovikortit...mielenkiintoista.
Samalla otin kyllä lapun vielä yhdelle suomesta ostetulle zetorin piipulle joka myös makasi "harmaana" kaapissa ettei kukaan pääse niihin takertumaan.
Minulla siis tietenkin oli luvat aseisiin joihin nämä ovat lisäpiippuja, joita vastaan myyjä/tulli ne luovutti.
Prkl käypi kalliiksi ostajalle jos myyn joskus tuon Browningin haulikon, siinä kun on nyt 3 lisäpiippua a´18€+normaali ostolupa.
Mulla oli sama homma zetorin piipun kanssa, tein ilmoituksen ja seuraavalla viikolla jo soiteltiin että tiesinkö että se pitää käydä myös näyttämässä. Sanoin että tiedän kyllä mutta oletin että se kuukausi olisi aikaa, täällä kun tarkastus on vain kerran viikossa. Näytöstä ei kyllä jäänyt mulle mitään prosyyriä eikä mistään muovikortista ollut puhetta, luulin että luvanvaraiset osat vaan kirjataan rekisteriin.Samalla otin kyllä lapun vielä yhdelle suomesta ostetulle zetorin piipulle joka myös makasi "harmaana" kaapissa ettei kukaan pääse niihin takertumaan.
Onkos mulle tulossa sitten muovilappu pelkästä piipusta?
Hailikoissa taitaa mennä niin ,että monesti piiput luetaan aseeksi mutta lupa pistoolin piipulle?Eikö siitä tosiaan pitäisi tulla vain merkintä aserekisteriin?No omakohtaista kokemusta ei ole,kun olen yksillä piipuilla pärjännyt.
Sivulta http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
löytyy "ilmoitus aseenosasta", 18€. Tästä sain myös kuitin ja pyysin vielä täyttämästäni planketista kopion.
Muovilappuja ei ole vieläkään tullut, ainakaan eivät ole ilmoittaneet niiden saapumisesta, vaikka aikaa on mennyt jo pari kk.
Täältä taas, http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument, löytyy tietoa aseenosa määritelmästä.
Tuolla, eikä lakitekstissäkään eritellä haulikoita, pistooleja tms. Poislukien taskuaseet ja kai ervatkin.
Itse tosiaan "luvitin" zetorin piipunkin josta ei kyselty mitään, ettei vaan pääse käymään niin, että se jossain muussa yhteydessä ilmestyy viranomaisen "valttikortiksi".
Vituttaahan se maksella tälläisiä, mutta viimeaikaisten tapahtumien valossa voisi ajatella sen olevan helpompi tie taata harrastuksen jatko.
löytyy "ilmoitus aseenosasta", 18€. Tästä sain myös kuitin ja pyysin vielä täyttämästäni planketista kopion.
Muovilappuja ei ole vieläkään tullut, ainakaan eivät ole ilmoittaneet niiden saapumisesta, vaikka aikaa on mennyt jo pari kk.
Täältä taas, http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument, löytyy tietoa aseenosa määritelmästä.
Tuolla, eikä lakitekstissäkään eritellä haulikoita, pistooleja tms. Poislukien taskuaseet ja kai ervatkin.
Itse tosiaan "luvitin" zetorin piipunkin josta ei kyselty mitään, ettei vaan pääse käymään niin, että se jossain muussa yhteydessä ilmestyy viranomaisen "valttikortiksi".
Vituttaahan se maksella tälläisiä, mutta viimeaikaisten tapahtumien valossa voisi ajatella sen olevan helpompi tie taata harrastuksen jatko.