Aseiden luvanvaraiset osat

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Aseiden luvanvaraiset osat

Post by Ukko-Pekka »

Mitkä osat aseissa luokitellaan luvanvaraisiksi (piippu ja lukko tietysti)? Ovatko esim revolverin rulla tai SVT-40 luisti luvanvaraisia? Miten täytyy menetellä jos esim tahtoo luvanvaraisen osan, jos oletetaan että ase johon se kuuluu on jo omassa omistuksessa?

76253r
sotvm1
sotvm1

Re: Aseiden luvanvaraiset osat

Post by 76253r »

Ukko-Pekka wrote:Mitkä osat aseissa luokitellaan luvanvaraisiksi (piippu ja lukko tietysti)? Ovatko esim revolverin rulla tai SVT-40 luisti luvanvaraisia? Miten täytyy menetellä jos esim tahtoo luvanvaraisen osan, jos oletetaan että ase johon se kuuluu on jo omassa omistuksessa?
Piippu ja sulkukappale/lukko. Ostat vaan ja käyt näyttämässä poliisilaitoksella, näin minulle sanottiin. Myyjä myy koska sinulla on näyttää lupakortti.
Jep.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Hmmm...
Voisi varalle ostaa mosiniin yhden sulkukappaleen :miettii:
Sitten täytyy vain marssia poliisiasemalle osan kanssa ja poliisi tekee jonkinlaisen merkinnän rekisteriin että sillä ja sillä kaverilla on aseeseensa yksi vara sulkukappale, siitä ei minulle tule mitään paperia?

Boreas
kers
kers

Post by Boreas »

Jää sinulle leimattuna http://www.poliisi.fi/intermin/lomakeha ... 9C002A6302 ja kuitti 18 euron maksusta..

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

3 §
Aseen osa
Aseen osalla tarkoitetaan ampuma-aseesta irrallisena olevaa patruunapesää ja sitä vastaavaa osaa, piippua ja putkea sekä sulkulaitetta.
Si vis pacem, parabellum...
Image

J
luutn
luutn

Post by J »

Spiess wrote:3 §
Aseen osa
Aseen osalla tarkoitetaan ampuma-aseesta irrallisena olevaa patruunapesää ja sitä vastaavaa osaa, piippua ja putkea sekä sulkulaitetta.
Muistaen että piippu/putki ilman pesää on lupavapaa.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Spiess wrote:3 §
Aseen osa
Eli käytännössä reukun rullaa varten tarvitsee luvat, mutta esim rynkyn luistiin ei. Kuulostaa ok:lta kuvittelin että tarvitsisi ihan jotain lomakkeita täytellä ja hakea erikseen hankkimislupaa aseen osaan :D

Edit: Hetkinen, eli jos minulla on luvat M/39:n voisin periaatteessa hankkia kokonaan uuden aseen osina ilman lupaprosessia jos ostan erikseen piipun+patruunapesän liipaisinkoneistoineen ja sitten vielä sulkukappaleen erikseen. Tämän jälkeen täytyisi vain ostaa tukki, makasiini + lukon muut osat ja minulla olisi valmis kivääri? Ymmärsinkö oikein? :shock:

Boreas
kers
kers

Post by Boreas »

Ukko-Pekka wrote:
Edit: Hetkinen, eli jos minulla on luvat M/39:n voisin periaatteessa hankkia kokonaan uuden aseen osina ilman lupaprosessia jos ostan erikseen piipun+patruunapesän liipaisinkoneistoineen ja sitten vielä sulkukappaleen erikseen. Tämän jälkeen täytyisi vain ostaa tukki, makasiini + lukon muut osat ja minulla olisi valmis kivääri? Ymmärsinkö oikein? :shock:
Näin se menee. Laillista se ei (yllättäen) ole.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Juu en ole kokonaisia aseita osina lähdössä ostelemaan älkää sitä pelätkö :D
Tuli vain pienenä yllätyksenä tämä mahdollisuus kun asioita lähdin ajattelemaan. :roll:

Luovuttaneen henkilön tiedot tuossa paperissa varmaan tarkoittavat sitä että myyjältä täytyy oston yhteydessä ottaa kyseiset tiedot ylös?

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Mites sitten jos omistaa 7,65mm parabellumin, voiko siihen ostaa 9mm yläkerran 7,65:n luvalla? Sehän menee käsittääkseni ihan sellaisenaan 7,65:n paikalle jäykempi jousi kait pitäisi vain ostaa?

Vuppe
kers
kers

Post by Vuppe »

Ukko-Pekka wrote:Mites sitten jos omistaa 7,65mm parabellumin, voiko siihen ostaa 9mm yläkerran 7,65:n luvalla? Sehän menee käsittääkseni ihan sellaisenaan 7,65:n paikalle jäykempi jousi kait pitäisi vain ostaa?

Ei, jos kaliberi muuttuu.

riude
sotvm5
sotvm5

Post by riude »

Tuossa alkusyksystä tuli kysely laitokselta miksi en ole tehnyt "ilmoituksia aseenosista" jotka olin tilannut jenkeistä.
Jollain oli ollut aikaa penkoa vanhoja tullauslistoja ja aserekisteriä rinnakkain?!?!?
Eli kyseessä pari haulikon lisäpiippua.
No ei mitä, sovittiin että käyn laitoksella ne näyttämässä kun ehdin, ja hoidetaan asia pois.
Kun menin näytille, pitikin maksaa 18€ käsittelymaksu/osa ja niille tulee sitten omat muovikortit...mielenkiintoista.
Samalla otin kyllä lapun vielä yhdelle suomesta ostetulle zetorin piipulle joka myös makasi "harmaana" kaapissa ettei kukaan pääse niihin takertumaan.
Minulla siis tietenkin oli luvat aseisiin joihin nämä ovat lisäpiippuja, joita vastaan myyjä/tulli ne luovutti.
Prkl käypi kalliiksi ostajalle jos myyn joskus tuon Browningin haulikon, siinä kun on nyt 3 lisäpiippua a´18€+normaali ostolupa.

Vuppe
kers
kers

Post by Vuppe »

Samalla otin kyllä lapun vielä yhdelle suomesta ostetulle zetorin piipulle joka myös makasi "harmaana" kaapissa ettei kukaan pääse niihin takertumaan.
Mulla oli sama homma zetorin piipun kanssa, tein ilmoituksen ja seuraavalla viikolla jo soiteltiin että tiesinkö että se pitää käydä myös näyttämässä. Sanoin että tiedän kyllä mutta oletin että se kuukausi olisi aikaa, täällä kun tarkastus on vain kerran viikossa. Näytöstä ei kyllä jäänyt mulle mitään prosyyriä eikä mistään muovikortista ollut puhetta, luulin että luvanvaraiset osat vaan kirjataan rekisteriin.

Onkos mulle tulossa sitten muovilappu pelkästä piipusta?

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Hailikoissa taitaa mennä niin ,että monesti piiput luetaan aseeksi mutta lupa pistoolin piipulle?Eikö siitä tosiaan pitäisi tulla vain merkintä aserekisteriin?No omakohtaista kokemusta ei ole,kun olen yksillä piipuilla pärjännyt.

riude
sotvm5
sotvm5

Post by riude »

Sivulta http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
löytyy "ilmoitus aseenosasta", 18€. Tästä sain myös kuitin ja pyysin vielä täyttämästäni planketista kopion.
Muovilappuja ei ole vieläkään tullut, ainakaan eivät ole ilmoittaneet niiden saapumisesta, vaikka aikaa on mennyt jo pari kk.

Täältä taas, http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument, löytyy tietoa aseenosa määritelmästä.
Tuolla, eikä lakitekstissäkään eritellä haulikoita, pistooleja tms. Poislukien taskuaseet ja kai ervatkin.

Itse tosiaan "luvitin" zetorin piipunkin josta ei kyselty mitään, ettei vaan pääse käymään niin, että se jossain muussa yhteydessä ilmestyy viranomaisen "valttikortiksi".

Vituttaahan se maksella tälläisiä, mutta viimeaikaisten tapahtumien valossa voisi ajatella sen olevan helpompi tie taata harrastuksen jatko.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”