m39+rautavaippa?

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
ukkopekka
stm
stm

m39+rautavaippa?

Post by ukkopekka »

Moi..Ostin semmosen 1700kpl erän 11,8grm fmjbt luotia kal. 7,62x54r latailuihin luoti on..(toden näköisesti venäläistä)
luodin halkaisia on 7,88-7,90mm välillä ja pituus 33,30mm..ydin sisus on lyijyä ja vaippa kuullema tompakkipinnoitettua pehmyt(melto)rauta vaippaa...aika pehmyttä oli kun yhden rauta sahalla katkaisin kokeeksi...magneetti nappaa kyllä kiinni joten on rautapitoisuutta...
rupesin vaan miettiin pilaako ne mun m39 piipun?vai laskenko surutta satsin pikkuhiljaa läpi piipun suurempaa pelkäämättä...oon lukenut metsästäjä netistä ym...viestejä aiheesta ja tuntuu olevan kahta koulukuntaa asiasta...ajattelin kysästä täältä kun täällä on just näitten vanhojen pyssyjen guruja jotka varmaan jotain asiasta tietää..olen ampunut niitä "rauta"kuulia jonku 100kpl ja hyviä osumia tulee että sen puolesta ok.kamaa...ja niin m39:ni piipussa on se d-kirjain ja ase on vkt-1944 valmistama..vastauksista kiitollinen.. :miettii:
kahta en vaiha eli m39:siä ja paikkakuntaa....

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3

Re: m39+rautavaippa?

Post by John Moses »

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä....omasta puolestani vastaan että itse en ampuisi, enkä ala asiaa muuten sen kummemmin perustelemaan kuin sanomalla että olen nähnyt yhden kotimaisen (siviili)aseen piipun ammuttavan pilalle rautavaippaluodeilla (kun niitä halvalla sai) enkä ainakaan itse ota moista riskiä. Seuraavaksi löytyy sitten kymmenen muuta veikkoa, jotka ovat ampuneet surutta vaikka mitä materiaalia piippujensa lävitse ilman mitään ongelmia, joten yours choice...
Image

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

Ja sitten kun lisää keskusteluun kovakromauksen, niin...

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä joskus joku testi aiheesta.

Jos joku hankkii kaksi uutta asetta, ja 10.000 patruunaa, niin kupari kuin rautavaipalla, voin uhrautua koeampujaksi. :D Veikkaampa että moni muukin.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Itse olen jättänyt noi rautavaipat lähinnä itäkalustolle,mutta eiköhän m39.kin noita aika kauan kestä.Muissa pystykorvissa en noita käyttäisi niiden erilaisen piipunhalkaisian takia.

G3
sotvm6
sotvm6

Post by G3 »

ukkopekka wrote:Moi..Ostin semmosen 1700kpl erän 11,8grm fmjbt luotia kal. 7,62x54r latailuihin luoti on..(toden näköisesti venäläistä)
luodin halkaisia on 7,88-7,90mm välillä ja pituus 33,30mm..ydin sisus on lyijyä ja vaippa kuullema tompakkipinnoitettua pehmyt(melto)rauta vaippaa...aika pehmyttä oli kun yhden rauta sahalla katkaisin kokeeksi...magneetti nappaa kyllä kiinni joten on rautapitoisuutta...
rupesin vaan miettiin pilaako ne mun m39 piipun?vai laskenko surutta satsin pikkuhiljaa läpi piipun suurempaa pelkäämättä...oon lukenut metsästäjä netistä ym...viestejä aiheesta ja tuntuu olevan kahta koulukuntaa asiasta...ajattelin kysästä täältä kun täällä on just näitten vanhojen pyssyjen guruja jotka varmaan jotain asiasta tietää..olen ampunut niitä "rauta"kuulia jonku 100kpl ja hyviä osumia tulee että sen puolesta ok.kamaa...ja niin m39:ni piipussa on se d-kirjain ja ase on vkt-1944 valmistama..vastauksista kiitollinen.. :miettii:
Mietippä montako piippua sillä hinnan erotuksella saa, joskus aikoinani armeijan jälkeen kun sekosin Sakon M92 kivääriin niin ainoa syy miksi käytin suomalaista oli se kun "viisaammat" pelottelivat että menee piippu pilalle, mutta jälkeenpäin laskeskelin että jos olisin ostanut sitä 90 pennin paukkua 2 markan paukun sijaan, niin se uusi piippu olisi tienattu aika nopeasti!

Se että jos tosissaan haluaa ampua pitkälle tarkasti niin silloin patruunoiden laadussa säästäminen on väärä liike!
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

ukkopekka
stm
stm

Post by ukkopekka »

Kiitos vastanneille..no ammunpa menemään nuo "rauta"luotini sitten...varsinkin kun m39 on "varikkoraiskattu"cip leimoineen ja leijonanpäineen....eli ei kai ole mitään keräilyarvoa siltä osin..ase on kyllä ihan timmissä kunnossa ja kun sain/hain sen hämeenlinnan pv:ltä 4/07 sanoi romu että on 0-piippunen ja ostin sen lähinnä kyllä ammuntaan...mutta on nuo luodit niin sika hinnoissa että kun sain 4 cent./kipale niin niitä raskii ampua...ja kun luotikin on ihan laatu kamaa tasaiset painot ja pituudet ja veneperäiset aika paljon lapuan sceinerin mallinen...oli ollut puulaatikossa ruskeaan rasvapeperiin käärittynä aikoinaan pv:lle tulleita joten kai tarkoitettu armeijan omiin latauksiin..tiedä häntä sitten...sainkin uusia jyviä joten voin etsiä sopivan jyvän jolloin matkaasetin+jyvä+lataus on 1/1... :-D
kahta en vaiha eli m39:siä ja paikkakuntaa....

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Ammuttavaksi hankitulla asella noiden paukuttaminen ei kyllä kirpaise.Eiköhän noihin vielä saa piippujakin sitten kun tuhansien ja tuhansien laakien jälkeen tarkkuus alkaa huonontua!

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”