Sotilaskaliperit

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Sotilaskaliperit

Post by Rokka »

Hep,

pitäisi pitää 24.4. ampumakoulutusta ja esitelmä sotilaskäsiaseista (pitäydytään nyt kiväärityyppisissä aseissa) ! mutta empä edes tiedä kaikkia nykyisin käytössä olevia kalibereita ! voisin myös olla kiitollinen jos saisi hankittua muutamia patruunoita (kustannuksellani)

keskustelua asian tiimiolla ?

5.56 x 45 mm NATO (elikkäs eikös tämä ole aikalailla .223 REM)
7x57 Mauser (ei aktiivinen)
.303 British (eihän kukaan käytä)
30-06 Springfield (ei aktiivinen)
7.62x39
7.62x51 NATO (onko enää käytössä)
7.62x53R ja 54R (ei enää aktiivikäytössä)
.338LM
.50BMG

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Koskeeko esitelmä koko maailmaa? Vai Suomea?

Jos puhutaan maailmanlaajuisesti, niin urakkasi on oleva kova :lol: Tietysti aiheen rajaat tällöin yleisesti käytössä oleviin. Luulisin.

Mutta aluksi voisi tuota listaa tarkentaa siten, että 7,62x51 NATO (308 Win) on erittäin yleisessä käytössä kk-kaliiperina. Sitähän on esim. tullut Leopardien mukana Suomeenkin.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Jees, esitelmää en ole ihan vielä alkanut puurtamaan, mutta varmaan pyrin pitäytymään käytössä olevissa naapurimaissamme aseissa, eli pääsääntöisesti NATO ja Venäjä, kait ruotsinkin voisi mainita, esitelmän pituus pitää katsoa vielä ! näytille ajattelin ottaa mahdollisimman paljon patruunoita ! niin ja tietysti Suomi :)

itseltä taitaa löytyy ainoastaa

7.62x39, 7,62x53R ja 54R, .50BMG joten haalimaankin joutuu !

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Image

Patruunoita ja pölyä !

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Sotilaskaliperit

Post by Rokka »

Hammer wrote::?
Ei millään pahalla mutta jotenkin tökkää silmään samassa yhteydessä nuo lauseet ja kysymykset...
Kannattaiskohan kuitenkin perehtyä aiheeseen ensin kunnolla ja rauhassa ja miettiä sitten esitelmää ja koulutusta.
:miettii:
No, ainakin olen rehellinen, kun sanon että en ole kaikkeen perehtinyt, vielä ! en minä meinannutkaan mennä mihinkään ballistiikkaan ja hienouksiin, jos ryhmä kenelle asiasta puhutaan, on osana ampunut joskus armeijassa ja ei osaa hahmottaa patruunan kokoeroa... EN TODELLAKAAN OLE TEKEMÄSSÄ MITÄÄN SOTATEKNISTÄ ESITYSTÄ :-D
TOTTAKAI ASIAAN PEREHDYTÄÄN, jos huomaat kerroin 24.4. tarvitsevani tietoa, tietoa yleensä saa kerättyä lukemalla ja KYSYMÄLLÄ :evil: aina löytyy joukkoon saivartelijoita, itse olen kuitenkin monessakin asiassa laajemman linjan kulkija...

et niin se etenee
- j o n i -
Last edited by Rokka on Thu Mar 01, 2007 20:18, edited 1 time in total.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Lisättäköön vielä, kyllä, tämähän on asehistoriallinen sivusto, itsekin olen kiinnostuntu aseista ja voin sanoa harrastavani niitä, mutta historiassa suurempi mielenkiintoni painottuu kokonaisuuksiin, aseilla on ratkaistu kokonaisuuksia, mutta ehken siksi tiedä kaikkia mahdollisia kalibereita, kun se tieto ei ole kaikkein akuutein tieto kokonaisuuden hahmottamiseen ! Kaikki kunnia aseille, niiden suunnitelijoille ja myös niitä viisaasti käyttäville...

...voinhan mennä kirjastoonkin asiasta lukemaan, jos kysyä ei saa, mutta eikös tämä foorumi ole juuri sitä varten ! vakavasti en ymmärrä tätä nyky informaatioyhteiskuntaa, kun menee johonkin foorumiin kysäkseen asiaa, josta tietää edes jotain, niin aina löytyy ihminen tai ryhmä, joka haluaa vain lyödä sekin tieto mitä omaa, kaikki eivät varmasti tiedä kaikkea kaikesta, siksi asioita opiskellaankin... ja miksei tietoa voisi jakaakkin.

- j o n i -

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Elkääs nyt riehaantuko 8)

Lisätään listaan Venäjän hernepyssykaliiperi 5,45x39

Itänaapurissa käytetään vielä myös 53R:ää (Dragunov & kk:t).

Hammer

Post by Hammer »

Ja sitä tietoa voit alkaa etsimään vaikka tutustumalla ensialkuun kaikkiin Anthony G Williamsin kirjoittamiin artikkeleihin alkaen esim. tästä: http://www.quarry.nildram.co.uk/Assault.htm
;)

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hammer wrote:No ei nyt tartte koko hernepeltoa tempaista hengityselimiin... :shock:
...eihän tässä nyt herneitä... no pieni riisipelto :-D

Siis ampumakoulutusta johon kuuluu, vanhat Nagan pohjaiset, lisäksi TAK85 ja RK yrityksissä vielä saada PU 8,6 TKIV 2000. Siitä nyt on vaan hyvä hieman sitten tehdä vertailupohjaa esitelmään...

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

338 LM kannattaa pitää mölyt mahassa. Siintä ei ole edes meillä ressuilla paljoo käytännön kokemusta. Hyvä paukku, mutta vaatii tutustumista.

Mulla on itsellä 338WM ja sillä on joskus Hätilässä ammuttu ilmapallo puhki 820m päästä.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Kyllä jantterit kaatuu vaikka .223:lla, mutta sotilaskäytössä pitää olla tehoa muuhunkin kuin pahvin puhkontaan. Joten 338:n etuna 53R:ään on mm. juuri tuo suurempi teho sekä laakeampi lentorata. Miinuspuolelle menee aseen suurempi paino, lisääntynyt ääni ja pölly jne.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ei se paino haittaa omassa tehtävässä. Tarkka-ampujat tunnetusti ei paljoa rynnäköi :lol:

7.62x53/54 on hyvä paukku 300m matkalla kivääristä laukastuna. Vaunusta olen ampunut aluemaaliin 1200m.

Mä en pysty vertaan 338LM oikeestaan ollenkaan. 338WM kokemuksia on enemmän, mutta tossa LM:ssä on paukkua vielä enemmän.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5

Post by RSHA »

Onneksi meillä täällä on myös ressuilla kokemuksia TAK 2000 kivääristä ja .338 LM patruunasta (kiitos valmiusyhtymän).
Jos en väärin muista, niin kaveri, joka oli kehittämässä TAK 2000:sta, sanoi siinä olevan 32 muunnosta siviiliversioon verrattuna. Voi olla, että muistan väärin, mutta ko. kaveri on Afganistanissa eikä vastaa puhelimeen, joten en voi vahvistaa asiaa ennen elokuuta. :smile:
Viime kesänä tuhlattiin n.600 kpl .338 paukkua, joista osan hävittivät Sturmman ja FTR vaihtelevalla menestyksellä. :roll:
... Bis zum Bitteren Ende...

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Vai oliko tuo muutosten määrä Sakon ensimmäiseen versioon? En minäkään muista. Mutta Sturmannilla on hyvä muisti, hän varmaan aamulla herätessään meitä informoi.

Piti oikein etsiä se syksyinen taulu. Noh, ei se 500m läjä nyt niin pieni ollutkaan :oops: En ehkä osannut ottaa käyttöön aseen koko potentiaalia :smile:

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Ei kannata Afganistaniin soitella. Armeijan kehittelyn Sako hyödynsi ihan täydelliseti. Eli ensimmäiseen TRG:hen nähden on ne 30-40 muutosta. Hutikutin siviili-TRG oli taannoin havaintovälineenä ja aseenkehittäjä (yksi heistä) oli esitelmöimässä ja totesi aseen olevan 1:1 PV:n vastaavaan. Et silleen. Jopa hiekan pakokanavat löytyivät lipaskotelosta yms... :smile:

TRG:stä vielä, huomasitteko kuinka ase oli esillä Tshetsenien koulukaappauksessa. Ette vai? Omonin snipereillä oli TRG:t käsissä, joten ei kai ihan p-eestä ase sitten ole.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”