Ural 6X6
Re: Ural 6X6
Tyypillinen aikansa tuote. Muistelen että olisin armeija-aikana jossain vaiheessa ollut tuollaisen lättänokkaisen kyydissä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Ural 6X6
Luulen igorrock, että muistelet tätä värkkiä. Uskoisin että istuit GAZ 66:n kyydissä. Ja se on 4x4 ja v8 bensamyllyllä.
- Attachments
-
- Unknown.jpeg
- (4.09 KiB) Downloaded 4044 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: Ural 6X6
Voi olla, tosin sodankylässä puhuivat URALista ja sanoivatpa että siinä on säädettävät rengaspaineetkin. Niitä oli vain 1 kpl.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Ural 6X6
Tässä vähän lisää tietoa "vikistä" poimittuna.
Rengaskokona oli 12.00-18, joka oli sama kuin ZIL-157:ssä.
Renkaiden ilmanpainetta kykeni säätämään ajon aikana.
Järjestelmän avulla renkaat sai tyhjiksi viidessä minuutissa, täyttäminen kesti 15–20 minuuttia. Soiden ylittämiseen suositeltiin 0,5–1,0 baarin painetta, hiekkaosuuksille 1,0–1,5 bar. Alhaisilla paineilla ajettaessa renkaiden kestoikä tosin laski jyrkästi; normaalipaineilla renkaiden ajomatkaksi ilmoitettiin 30 000 km ja 0,5 baarin paineilla vain 100 km.[1]
Polttoainetilavuus oli 210 litraa. Auton keulalla oli mekaanisesti toimiva vinssi, jonka suurin vetokyky oli 4,5 tonnia.
Nämä GAZit oli uusia laitteita Parolassa -73. Minulla oli "kuitattuna", kuin myös ZIL 157K. ZILin rekkari oli 900 mutta tuo pienemi oli 3452?
GAZssa oli V8 pensakone ja kulutus sen mukainen missä liikuttiin. Paras tais minulla olla maastoajossa talvikinoksissa pakkasella vähän yli 100 litraa per 100 kilometriä.
Rengaskokona oli 12.00-18, joka oli sama kuin ZIL-157:ssä.
Renkaiden ilmanpainetta kykeni säätämään ajon aikana.
Järjestelmän avulla renkaat sai tyhjiksi viidessä minuutissa, täyttäminen kesti 15–20 minuuttia. Soiden ylittämiseen suositeltiin 0,5–1,0 baarin painetta, hiekkaosuuksille 1,0–1,5 bar. Alhaisilla paineilla ajettaessa renkaiden kestoikä tosin laski jyrkästi; normaalipaineilla renkaiden ajomatkaksi ilmoitettiin 30 000 km ja 0,5 baarin paineilla vain 100 km.[1]
Polttoainetilavuus oli 210 litraa. Auton keulalla oli mekaanisesti toimiva vinssi, jonka suurin vetokyky oli 4,5 tonnia.
Nämä GAZit oli uusia laitteita Parolassa -73. Minulla oli "kuitattuna", kuin myös ZIL 157K. ZILin rekkari oli 900 mutta tuo pienemi oli 3452?
GAZssa oli V8 pensakone ja kulutus sen mukainen missä liikuttiin. Paras tais minulla olla maastoajossa talvikinoksissa pakkasella vähän yli 100 litraa per 100 kilometriä.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: Ural 6X6
Itselläni oli GAZ-66 kuitilla ajoneuvoleirillä Niinisalossa vuonna -95. Auto oli vuosimallia -73 ja mittarissa oli kilometrejä rapiat 400. Rekisteriotteesta löytyi jopa hankintahintakin 86 000 markkaa Auto oli linkkiajoneuvona, ja lavalla oli linkkikontti josta löytyi PL-70 linkkikalusto.
Autosta ja siihen liittyvistä asioista saisi vaikka kirjoitettua kirjan, mutta renkaanpaineita tuli aika moneen kertaan nostettu ja laskettua leirin aikana. Kyllähän se selkeästi auttoi ainakin pehmeässä hiekkaisessa maastossa eteenpäin pääsemistä. Pitkää matkaa ei renkaiden kulumisen vuoksi saanut ajaa, ja täyttäminen kesti melkoisen kauan.
Auto oli mielestäni aivan erinomainen maasto-ominaisuuksiltaan, kunhan vaan ajan kuluessa oppi sitä käsittelemään ja sielunelämää ymmärtämään. Alkuun homma tuntui täysin toivottomalta, kun ensimmäisessä käsittelyssä kukaan porukasta ei saanut edes vaihteita päälle. Myöhemmin tuli ajeltua Protoa, Masia ja Rasia, mutta mieluiten ottasin Gazin kaveriksi metsään.
Tuo polttoaineen kulutus oli luku sinänsä. Minulla "kuitilla" ollut kulutti satasella 130 litraa bensiiniä ja 13 litraa ölljyä. Nykyään noita näkee lähinnä siviilissä ja on niitä vielä ollu muutamia tarjolla tuolla Autovarikon huutokaupoissakin.
Autosta ja siihen liittyvistä asioista saisi vaikka kirjoitettua kirjan, mutta renkaanpaineita tuli aika moneen kertaan nostettu ja laskettua leirin aikana. Kyllähän se selkeästi auttoi ainakin pehmeässä hiekkaisessa maastossa eteenpäin pääsemistä. Pitkää matkaa ei renkaiden kulumisen vuoksi saanut ajaa, ja täyttäminen kesti melkoisen kauan.
Auto oli mielestäni aivan erinomainen maasto-ominaisuuksiltaan, kunhan vaan ajan kuluessa oppi sitä käsittelemään ja sielunelämää ymmärtämään. Alkuun homma tuntui täysin toivottomalta, kun ensimmäisessä käsittelyssä kukaan porukasta ei saanut edes vaihteita päälle. Myöhemmin tuli ajeltua Protoa, Masia ja Rasia, mutta mieluiten ottasin Gazin kaveriksi metsään.
Tuo polttoaineen kulutus oli luku sinänsä. Minulla "kuitilla" ollut kulutti satasella 130 litraa bensiiniä ja 13 litraa ölljyä. Nykyään noita näkee lähinnä siviilissä ja on niitä vielä ollu muutamia tarjolla tuolla Autovarikon huutokaupoissakin.
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Ural 6X6
High Power wrote:Hauska esittelyvideo naapurin kuorma-autosta:
http://www.youtube.com/watch?v=ztrgPO0wcgI
Mahtaako armeijan Sisut selvitä noista testeistä ?
Saako niitä edes käyntiin maastossa jos on -45 astetta ?
Näin maallikon mielestä niissä taitaa olla liikaa liian hienoa tekniikkaa.
Kuka niitä esim. maastossa pystyy korjaamaan ?
Re: Ural 6X6
Melkein sanoisin noihin molempiin Wanhhemmanmestarin kysymyksiin Ei. Eihän niitä uusia Sisuja ole saatu edes kesällä käyntiin kun ovat seisseet muutaman päivän Tästä paljon porua aiheuttaneesta asiasta saatiin ihan mustaakin valkoisella sisu-auton vastineen myötä.
Mielestäni se ei ole kovin hyvä asia että autosta pitää poistaa akut ja ladata täyteen jos auto esim. seisoo viikon. Ainakaan tuossa tapauksessa mihin niitä käytetään. Taisi siinä olla muitakin toimenpiteitä. Reklamaatio ja sisun vastine löytyy koneelta, mutta en jaksa juuri nyt alkaa niitä hakemaan.
Mielestäni se ei ole kovin hyvä asia että autosta pitää poistaa akut ja ladata täyteen jos auto esim. seisoo viikon. Ainakaan tuossa tapauksessa mihin niitä käytetään. Taisi siinä olla muitakin toimenpiteitä. Reklamaatio ja sisun vastine löytyy koneelta, mutta en jaksa juuri nyt alkaa niitä hakemaan.
Re: Ural 6X6
Ainakin Masit ja Rasit hyytyy -38`C ellei kone ole käytännössä koko ajan tyhjäkäynnillä ja vaikka koneen saa käyntiin, on sitten kaikki muu jäässä (vaihteet, renkaat, voimansiirto).wanhempimestari wrote:Mahtaako armeijan Sisut selvitä noista testeistä ?
Saako niitä edes käyntiin maastossa jos on -45 astetta ?
..nykyvehkeistä puhumattakaan! Tietokoneet ei oikein sovellu raakaan pakkaskeliin.wanhempimestari wrote:Näin maallikon mielestä niissä taitaa olla liikaa liian hienoa tekniikkaa.
Kuka niitä esim. maastossa pystyy korjaamaan ?
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Re: Ural 6X6
No ei tuo toiminta kovin lupaavalta näytä.
http://www.youtube.com/watch?v=gMAfrXUq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=4trzaswFxXQ
http://www.youtube.com/watch?v=gMAfrXUq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=4trzaswFxXQ
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: Ural 6X6
Töhö wrote:No ei tuo toiminta kovin lupaavalta näytä.
http://www.youtube.com/watch?v=gMAfrXUq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=4trzaswFxXQ
Miten noi kriisitalvena käynnistetään ? Onkohan sitä kukaan edes ajatellu ?
Sotaväellä täytyisi kaiken järjen mukaan olla hieman toisenlaista käyttövarmuutta ja yksinkertaisuutta kulkupeleissä. Luulisin
Re: Ural 6X6
Kyllä se oli ennen toista. Tämä tapahtui 70-luvulla. Zilit, dieselöidyt tahto pakkasella jonkun verran jumppautta. No joku neropatti, niitä riittää, keksi kovana pakkasaamuna, että laitetaan akkuja sen verran nippuun, että sähkössä löytyy. Niin tehtiin ja valittiin uhriksi sellainen Zili. joka oli jonossa toisena ja se käynttin. Idea oli, kun se käy, työnnetään se ekana ollut sitten tulille. Homma toimi ja minukin käytössä ollut Zili paukahti aikoinaan savuamaan. Oli muuten kokemus olla ohjaamassa tönkköä Ziliä ilman jarruja yms pikkujuttuja kun väkivahva "silestoni" tuuppaa perästä vauhtia. Ja sitä oli kun sai kaveria kiusata. Niin ja tie oli pikkukirjaimilla tie, luminen, mutkainen ja kapea.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa