En muista enään niin tarkkaan, mutta Riksussa taisi olla samoja dieseli Zilejä kuin meillä Parolassa vielä -73, jolloin siellä niitä ohjastin. Myös Suomenkasarmilla niitä oli tykin vetäjinä. Ziliit oli mallia 157K ja niihin oli Suomessa asennettu Perkinsin dieselit. En ole varma asensiko ne Konela vaiko "varikko". Zilit (Parolan ainakin) oli myös varustettu ohjaustehostimella. Lämmityslaite oli paksumpi vaatetus. Sillä lämmityslaiteenvipu mikä oli hytissä, säädettiin vain ääni joko jalkatilaan tai tuulilasille. Zileissä oli tuo paljon puhuttu ilmansäätö renkaille. Se oli ohjaamon lattialla ja siitä pystyi säätämään joka renkaalle erikseen paineet.
Zili oli mahdoton kulkija maastossa, vain uskallus oli kuskilla rajoittava tekijä. Ja sitä ei kaikilta puuttunut. Lommoja tuli. Polttoaineen kulutus, siis diiselin, ei ollut kovinkaan suurta. Diesel Zilien kohtalo oli "varikon" Raatteen tien pientareilla hiljainen romuutus kun tultiin 80-luvulle. Yhtään niistä ei myyty tietääkseni siviliin, se silloinen arkaluontoinen ulkopolittinen tilanne. Zili oli minulle mieluisa työkalu. Valmis aina lähteen kuin "melperi" sotaan.
Oliko noita meillä?
Re: Oliko noita meillä?
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
- Klpro
- vääp
- Posts: 239
- Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
- Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..
Re: Oliko noita meillä?
Kyllä. Mutta väitän kuulleeni SA-käytössä olleesta ajoneuvosta, itäperäisestä sellaisesta, jossa vaadittiin 2 hlön miehistöä kaupunkiajossa. Eli syynä heikko näkyvyys oikealle tai joku muu asia.TPTK wrote:Ase-, ampumatarvike- ja räjähtävä materiaali vaati, ja vaatii edelleen, kahden henkilön sa-kuljetuksen: toisen henkilöistä toimiessa aseellisena saattovartijana. -edelleenkin aivan loogista: esim. auton hajotessa (vaikkapa rengasrikko!) toinen jää vahtimaan kuormaa kun toinen suorittaa varaosanoutoa.*Klpro wrote:Mikäs vehje oli se, jossa SA-määrysten mukaan piti olla 2 hlön miehistö? ..
Muista Kollaa ja Raatteentie!
NRA of Finland
NRA of Finland
Re: Oliko noita meillä?
Saako näitä zilejä, gazeja, krazeja ja uraleja kilpiin suomessa? Työkoneiksi? Uazin 469:n saa kilpiin pienellä lisävarustuksella mutta mikä oli se vuosimalli mistä eteen päin ei saa? -87 vai -92 ? no kuitenkin 80-90 luvun vaihteen tienoilla.
Jep.
Re: Oliko noita meillä?
Ei kai konela sentään pv:n kalustoon kajonnu, luulisin kaikkien dieselöintien tapahtuneen varikoilla. Kyllä kuorma-autojakin saa kilpiin, vaatii vaan aika kasan vastaavuustodistuksia yms. mutta onhan niitä leimattuina joista saa apuja. Työkoneeksi katsastus vaatii sen työn, ajopäiväkirjan ja nopeus rajoituskin taitaa tulla. Vuosimallia -95 vanhempia stw uazeja luulis saavan leimattua, uudemmissa ainakin pakokaasut voi tökkästä. En ole kyllä varma tuostakaan vuodesta.. olisko offiipalstalla oikeaa tietoa?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: Oliko noita meillä?
Asiantuntijoita saattaisi löytyä ladakerhon foorumilta kysymällä. Porukasta löytyy myös kuorma-autoihin perehtyneitä. http://www.ladakerho.fi/