Oliko noita meillä?

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Oliko noita meillä?

Post by Psjääkäri »

En muista enään niin tarkkaan, mutta Riksussa taisi olla samoja dieseli Zilejä kuin meillä Parolassa vielä -73, jolloin siellä niitä ohjastin. Myös Suomenkasarmilla niitä oli tykin vetäjinä. Ziliit oli mallia 157K ja niihin oli Suomessa asennettu Perkinsin dieselit. En ole varma asensiko ne Konela vaiko "varikko". Zilit (Parolan ainakin) oli myös varustettu ohjaustehostimella. Lämmityslaite oli paksumpi vaatetus. Sillä lämmityslaiteenvipu mikä oli hytissä, säädettiin vain ääni joko jalkatilaan tai tuulilasille. Zileissä oli tuo paljon puhuttu ilmansäätö renkaille. Se oli ohjaamon lattialla ja siitä pystyi säätämään joka renkaalle erikseen paineet.
Zili oli mahdoton kulkija maastossa, vain uskallus oli kuskilla rajoittava tekijä. Ja sitä ei kaikilta puuttunut. Lommoja tuli. Polttoaineen kulutus, siis diiselin, ei ollut kovinkaan suurta. Diesel Zilien kohtalo oli "varikon" Raatteen tien pientareilla hiljainen romuutus kun tultiin 80-luvulle. Yhtään niistä ei myyty tietääkseni siviliin, se silloinen arkaluontoinen ulkopolittinen tilanne. Zili oli minulle mieluisa työkalu. Valmis aina lähteen kuin "melperi" sotaan.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Re: Oliko noita meillä?

Post by Klpro »

TPTK wrote:
Klpro wrote:Mikäs vehje oli se, jossa SA-määrysten mukaan piti olla 2 hlön miehistö? ..
Ase-, ampumatarvike- ja räjähtävä materiaali vaati, ja vaatii edelleen, kahden henkilön sa-kuljetuksen: toisen henkilöistä toimiessa aseellisena saattovartijana. -edelleenkin aivan loogista: esim. auton hajotessa (vaikkapa rengasrikko!) toinen jää vahtimaan kuormaa kun toinen suorittaa varaosanoutoa.*
Kyllä. Mutta väitän kuulleeni SA-käytössä olleesta ajoneuvosta, itäperäisestä sellaisesta, jossa vaadittiin 2 hlön miehistöä kaupunkiajossa. Eli syynä heikko näkyvyys oikealle tai joku muu asia.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
76253r
sotvm1
sotvm1
Posts: 713
Joined: Fri Jul 13, 2007 17:28
Location: P-P

Re: Oliko noita meillä?

Post by 76253r »

Saako näitä zilejä, gazeja, krazeja ja uraleja kilpiin suomessa? Työkoneiksi? Uazin 469:n saa kilpiin pienellä lisävarustuksella mutta mikä oli se vuosimalli mistä eteen päin ei saa? -87 vai -92 ? no kuitenkin 80-90 luvun vaihteen tienoilla.
Jep.

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 599
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: Oliko noita meillä?

Post by jylhä »

Ei kai konela sentään pv:n kalustoon kajonnu, luulisin kaikkien dieselöintien tapahtuneen varikoilla. Kyllä kuorma-autojakin saa kilpiin, vaatii vaan aika kasan vastaavuustodistuksia yms. mutta onhan niitä leimattuina joista saa apuja. Työkoneeksi katsastus vaatii sen työn, ajopäiväkirjan ja nopeus rajoituskin taitaa tulla. Vuosimallia -95 vanhempia stw uazeja luulis saavan leimattua, uudemmissa ainakin pakokaasut voi tökkästä. En ole kyllä varma tuostakaan vuodesta.. olisko offiipalstalla oikeaa tietoa?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Oliko noita meillä?

Post by smokeball »

Asiantuntijoita saattaisi löytyä ladakerhon foorumilta kysymällä. Porukasta löytyy myös kuorma-autoihin perehtyneitä. http://www.ladakerho.fi/
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”