White puolitela.

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

White puolitela.

Post by Sotka »

Morjenttes!

Etsin White puolitelavaunuja ja niiden osia. Kaiken kuntoiset huomioidaan, myös salaojakoneiksi muutetut. Erityisen tervetullutta tavaraa olisivat hyväkuntoiset telapyörät ja "kabiinin" osat.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Uusimmassa Suomen Sotilaassa on koeajo/juttu White puolitela-autoista. kannataa lukea.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Jos herr Sotka pääsee lukemaan Suomen Sotilaan jutun, niin olisi kiva kuulla asiantuntija kommentti jutusta. Mä suhtaudun vähän skepitsesti siihen koeajoon...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Joo, olen lukenut sen suomen sotilaan jutun. Mikon Whiteä kävinkin mittailemassa ja kuvailemassa omaa projektiani varten. Mukava ja varsin persoonallinen kaveri.
Wittman, mainitsit skeptisyydestä koeajoa kohtaan. Kerroppa tarkemmin, niin vertaillaan näkemyksiä. Oma koneeni ei ole vielä ajokunnossa, joten en voi sanoa vielä omaavani juurikaan käyttökokemusta Whitestä, mutta olen vuosien varrella kyllä kolunnut läpikotaisin suomalaiset ja muutaman ulkomaisen puolitelan sekä perehtynyt niiden ominaisuuksiin ja entisöintiin.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Mulla jäi luettuani sen koeajojutun pxxkan maku suuhun. Mulla on senverran kokemusta raskaankaluston puolelta ja jotain on kertynyt telenkin päältä, niin tollasen "koeajon" vois kertoo melkein kuvaa katsomalla.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Olihan se artikkeli ehkä hieman suppea, mutta nämä museoajoneuvojen ja vanhojen vaunujen koeajot ovat yleensä käytännön syistä varsin pintapuolisia raapaisuja. Tämä siksi, että koneet ovat hyvinkin entisöityinä kuitenkin vuosikymmenien ikäisiä eivätkä siksi ole enää parhaassa terässä, joten luonnollisesti kaikkea ei voida ottaa koneesta irti. Myöskään laitteen omistaja, joka on epäilemättä uhrannut entisöintiin paljon aikaa ja vaivaa, ei varmasti halua riskeerata silmäteräänsä ylettömällä rässimisellä yhden lehtijutun takia. Tunnen Jaakko Puuperän, ja olen häntä avustanut muutaman kerran, lähinnä museovaunujen koeajoissa, ja voin vakuuttaa että hän kyllä paneutuu aiheeseensa täysillä ja ammattitaidolla. On vain niin, että on täysin eri asia koeajaa Leopard tai AMV kuin esimerkiksi Sturmi.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Juu tiedän. Se on ihan sama, kun tulee ajopäivänä museolle ja kirjoittaa koeajojutun silloin.

Onko museolla muuten enään ajopäiviä??? Joskus muinoin oli, että ihmiset sai ihmetellä, kun museoväki hurruutteli vaunuilla. Pääsi kuulemma tenavat komsomoletsinkin kyytiin. No siitä on aikaa.

Whiten historia ja suomi juttu oli ok, mutta suomen sotilas ei ole mikään tekniikanmaailma. Jättäis noi kojeajo jutun sinne.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Tämän kesän ainoa yleisötapahtuma on perhepäivä 14.7. Ajonäytöksiä on ollut viimevuosina joka kesä 2-3 kpl. Tänä vuonna ajonäytöksissä pidetään välivuosi kiinteistön korjuksien vuoksi ja näytösten itseään toistavan luonteen takia. Ajonäytöksiä järjestävän tahon on vaikea ylläpitää ajopäivien näyttävyyttä ja yleisön mielenkiintoa, kun joka näytökseen on museon johdon taholta tarjolla vain T-26, komsomolets ja ATS-59. Ajopäiviä pyritäänkin tulevaisuudessa viemään enemmän paraatityyliseen marssitapahtumaan, jolloin olisi mahdollista käyttää myös raskaampaa kalustoa. Suunitelmissa on myös kutsua ajopäiviin "vierailevia tähtiä", eli alan harrastajia koneineen.

NIIN, JA EDELLEENKIN SAA LÄHETTÄÄ VIHJEITÄ WHITEN OSISTA, KIITOS.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Oletko kysellyt Wiking-Divisioonan Kuuselalta? Karilla varmasti on tietoa mistä teloja saat. Itseasiassa tästä asiasta hänen kanssaan keskustelin vuosi sitten, kun heillä oli se sotilasajoneuvo kokoontuminen Oittaalla. Että miten Whitellä kestää ajella päälysteillä yms. Sanoiko hän teloja löytyneen Ranskasta, jollei niitä siellä jopa valmisteta? Kumminkin hän tietää.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Joo, Kuuselalta ja kumppaneilta olen kysellyt. Olen ulkomailta tilaillut osia ja varusteita, teloja varten täytyy vähän säästellä, ovat aika hintavia. Whiteen saa kyllä NOS osaa euroopasta ja jenkeistä hyvin, mutta yritän etsiä suomesta sen mitä löytyy, kaikkea ei viitsi tilata ulkomailta, jos kotimaastakin löytyy. Olavi Salliselta olen hommannut jonkin verran uutta moottorin osaa.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Tämän vuoden suurin ponnistukseni Whiten entisöinnissä: Runko on hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu :-D !
Image

Laitan lisää kuvia sitten kun saan kabiinin ja muita hilavitkuttimia maalattua ja kiinnitettyä.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Joo, palaan hetkeksi alkuperäiseen aiheeseen. Saan kevään myötä jenkeistä trukkilavallisen Whiten osia, laitan sitten kuvia jos joukossa on kaltaisiani romudiggareita, jotka saa kiksejä ruosteisesta raudasta :smile: .
Hyväkuntoiset (= kumit ehjinä) telapyörät kiinnostaa edelleen.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Kiitokset herra Masalle White vinkistä, täytyypä ottaa selvää onko se vielä jossain tallella.

Panssarimuseon White on edelleen tallella varikolla odottamassa parempia päiviä. Se toinen härpäkkä josta mainitsit, oli varmaankin Famo puolitelavaunu.

Herra Masan pyynnöstä muutama kuva.

Image
Runko sellaisena kuin sen sain.

Image
Varaosarunko.

Image
Lisää varaosia.

Image
Tämmöisiä ei voi olla kuin pahimmissa painajaisissa... ja minun takapihalla.

Image
Tämä tuli hommattua Ruotsista viime syksynä. Kävi tuuri, harvoin löytyy näin hyväkuntoista entisöimätöntä.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: White puolitela.

Post by caporal »

White puolitelavaunun moottori . Olen käsittänyt että V-8 GMC ? "Esson"-baarissa vanhempi herrasmies kertoi kyseistä ajoneuvoa ajaneensa armeijassa 50-luvulla . Väitti moottorin olleen Gadillac V-8 , pensaa kulutti vietävästi ?
Last edited by caporal on Sun Mar 02, 2014 17:25, edited 1 time in total.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: White puolitela.

Post by igorrock »

Eikös Cadillac ole yksi General Motorsin ala-merkeistä ? :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”