Page 1 of 2
White puolitela.
Posted: Fri Jun 22, 2007 10:56
by Sotka
Morjenttes!
Etsin White puolitelavaunuja ja niiden osia. Kaiken kuntoiset huomioidaan, myös salaojakoneiksi muutetut. Erityisen tervetullutta tavaraa olisivat hyväkuntoiset telapyörät ja "kabiinin" osat.
Posted: Fri Jun 22, 2007 12:04
by sako92s
Uusimmassa Suomen Sotilaassa on koeajo/juttu White puolitela-autoista. kannataa lukea.
Posted: Fri Jun 22, 2007 12:50
by Wittmann
Jos herr Sotka pääsee lukemaan Suomen Sotilaan jutun, niin olisi kiva kuulla asiantuntija kommentti jutusta. Mä suhtaudun vähän skepitsesti siihen koeajoon...
Posted: Fri Jun 22, 2007 20:01
by Sotka
Joo, olen lukenut sen suomen sotilaan jutun. Mikon Whiteä kävinkin mittailemassa ja kuvailemassa omaa projektiani varten. Mukava ja varsin persoonallinen kaveri.
Wittman, mainitsit skeptisyydestä koeajoa kohtaan. Kerroppa tarkemmin, niin vertaillaan näkemyksiä. Oma koneeni ei ole vielä ajokunnossa, joten en voi sanoa vielä omaavani juurikaan käyttökokemusta Whitestä, mutta olen vuosien varrella kyllä kolunnut läpikotaisin suomalaiset ja muutaman ulkomaisen puolitelan sekä perehtynyt niiden ominaisuuksiin ja entisöintiin.
Posted: Sat Jun 23, 2007 17:20
by Wittmann
Mulla jäi luettuani sen koeajojutun pxxkan maku suuhun. Mulla on senverran kokemusta raskaankaluston puolelta ja jotain on kertynyt telenkin päältä, niin tollasen "koeajon" vois kertoo melkein kuvaa katsomalla.
Posted: Sat Jun 23, 2007 19:29
by Sotka
Olihan se artikkeli ehkä hieman suppea, mutta nämä museoajoneuvojen ja vanhojen vaunujen koeajot ovat yleensä käytännön syistä varsin pintapuolisia raapaisuja. Tämä siksi, että koneet ovat hyvinkin entisöityinä kuitenkin vuosikymmenien ikäisiä eivätkä siksi ole enää parhaassa terässä, joten luonnollisesti kaikkea ei voida ottaa koneesta irti. Myöskään laitteen omistaja, joka on epäilemättä uhrannut entisöintiin paljon aikaa ja vaivaa, ei varmasti halua riskeerata silmäteräänsä ylettömällä rässimisellä yhden lehtijutun takia. Tunnen Jaakko Puuperän, ja olen häntä avustanut muutaman kerran, lähinnä museovaunujen koeajoissa, ja voin vakuuttaa että hän kyllä paneutuu aiheeseensa täysillä ja ammattitaidolla. On vain niin, että on täysin eri asia koeajaa Leopard tai AMV kuin esimerkiksi Sturmi.
Posted: Sat Jun 23, 2007 23:20
by Wittmann
Juu tiedän. Se on ihan sama, kun tulee ajopäivänä museolle ja kirjoittaa koeajojutun silloin.
Onko museolla muuten enään ajopäiviä??? Joskus muinoin oli, että ihmiset sai ihmetellä, kun museoväki hurruutteli vaunuilla. Pääsi kuulemma tenavat komsomoletsinkin kyytiin. No siitä on aikaa.
Whiten historia ja suomi juttu oli ok, mutta suomen sotilas ei ole mikään tekniikanmaailma. Jättäis noi kojeajo jutun sinne.
Posted: Sun Jun 24, 2007 7:25
by Sotka
Tämän kesän ainoa yleisötapahtuma on perhepäivä 14.7. Ajonäytöksiä on ollut viimevuosina joka kesä 2-3 kpl. Tänä vuonna ajonäytöksissä pidetään välivuosi kiinteistön korjuksien vuoksi ja näytösten itseään toistavan luonteen takia. Ajonäytöksiä järjestävän tahon on vaikea ylläpitää ajopäivien näyttävyyttä ja yleisön mielenkiintoa, kun joka näytökseen on museon johdon taholta tarjolla vain T-26, komsomolets ja ATS-59. Ajopäiviä pyritäänkin tulevaisuudessa viemään enemmän paraatityyliseen marssitapahtumaan, jolloin olisi mahdollista käyttää myös raskaampaa kalustoa. Suunitelmissa on myös kutsua ajopäiviin "vierailevia tähtiä", eli alan harrastajia koneineen.
NIIN, JA EDELLEENKIN SAA LÄHETTÄÄ VIHJEITÄ WHITEN OSISTA, KIITOS.
Posted: Sun Jun 24, 2007 14:10
by Sturmmann
Oletko kysellyt Wiking-Divisioonan Kuuselalta? Karilla varmasti on tietoa mistä teloja saat. Itseasiassa tästä asiasta hänen kanssaan keskustelin vuosi sitten, kun heillä oli se sotilasajoneuvo kokoontuminen Oittaalla. Että miten Whitellä kestää ajella päälysteillä yms. Sanoiko hän teloja löytyneen Ranskasta, jollei niitä siellä jopa valmisteta? Kumminkin hän tietää.
Posted: Sun Jun 24, 2007 15:21
by Sotka
Joo, Kuuselalta ja kumppaneilta olen kysellyt. Olen ulkomailta tilaillut osia ja varusteita, teloja varten täytyy vähän säästellä, ovat aika hintavia. Whiteen saa kyllä NOS osaa euroopasta ja jenkeistä hyvin, mutta yritän etsiä suomesta sen mitä löytyy, kaikkea ei viitsi tilata ulkomailta, jos kotimaastakin löytyy. Olavi Salliselta olen hommannut jonkin verran uutta moottorin osaa.
Posted: Mon Nov 05, 2007 21:41
by Sotka
Tämän vuoden suurin ponnistukseni Whiten entisöinnissä: Runko on hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu
!
Laitan lisää kuvia sitten kun saan kabiinin ja muita hilavitkuttimia maalattua ja kiinnitettyä.
Posted: Mon Mar 10, 2008 8:55
by Sotka
Joo, palaan hetkeksi alkuperäiseen aiheeseen. Saan kevään myötä jenkeistä trukkilavallisen Whiten osia, laitan sitten kuvia jos joukossa on kaltaisiani romudiggareita, jotka saa kiksejä ruosteisesta raudasta
.
Hyväkuntoiset (= kumit ehjinä) telapyörät kiinnostaa edelleen.
Posted: Fri Mar 21, 2008 21:38
by Sotka
Kiitokset herra Masalle White vinkistä, täytyypä ottaa selvää onko se vielä jossain tallella.
Panssarimuseon White on edelleen tallella varikolla odottamassa parempia päiviä. Se toinen härpäkkä josta mainitsit, oli varmaankin Famo puolitelavaunu.
Herra Masan pyynnöstä muutama kuva.
Runko sellaisena kuin sen sain.
Varaosarunko.
Lisää varaosia.
Tämmöisiä ei voi olla kuin pahimmissa painajaisissa... ja minun takapihalla.
Tämä tuli hommattua Ruotsista viime syksynä. Kävi tuuri, harvoin löytyy näin hyväkuntoista entisöimätöntä.
Re: White puolitela.
Posted: Sun Mar 02, 2014 16:07
by caporal
White puolitelavaunun moottori . Olen käsittänyt että V-8 GMC ? "Esson"-baarissa vanhempi herrasmies kertoi kyseistä ajoneuvoa ajaneensa armeijassa 50-luvulla . Väitti moottorin olleen Gadillac V-8 , pensaa kulutti vietävästi ?
Re: White puolitela.
Posted: Sun Mar 02, 2014 17:05
by igorrock
Eikös Cadillac ole yksi General Motorsin ala-merkeistä ?