Page 1 of 1
Ajoneuvoja Lapin sodan ajoilta
Posted: Sat Apr 26, 2008 15:41
by Taistelupioneeri
Posted: Sun Apr 27, 2008 14:34
by sako92s
Keskimmäinen voisi olla Mossekin,tosin en osaa erottaa sitä Opelista ainakaan näin "valmiin" yksilön kyseessä ollen
Posted: Sun Apr 27, 2008 16:09
by Wittmann
Toi missä on SF-tunnus ollut on tod.näk mosse
Posted: Mon Apr 28, 2008 4:30
by sako92s
Koetin ajankuluksi selvittää minkämerkkinen auto on ensimmäisessä kuvassa. Chevrolet vm.1937,pienellä vaivalla ajoon
Vertailkaa itse...
Posted: Mon Apr 28, 2008 10:38
by smokeball
Toinen kärry on kaiketi Opelin malli, joka tuli tuotantoon 1936, tunnettiin sotien jälkeen Pikku-Mossena, kun neukut olivat siirtäneet Opelin tehtaan koneet ym. omalle alueelleen.
Posted: Mon Apr 28, 2008 15:23
by sako92s
Yritin selvittää onko se Opel Kadett vai Moskovitsi, mutta se näyttää kertakaikkiaan mahdottomalta. Keulamerkki,tyyppikilpi ja mittaristo olisivat käytännössä ainoat mistä mallin voisi tunnistaa.Samoilla koneillahan ne tehtiin ja taisi alkuun olla Mossen tehtailla samoja työntekijöitäkin. Erään tarinan mukaan kaikki muut koneet neukut veivät, mutta katon keskipalan tekemiseen tarvittavaa prässiä he eivät saaneet,olisiko tuhoutunut pommituksissa. Siispä ensimmäiset MosseOoppelit olivat Cabrio-mallisia.
OPELILLA AJAT KUIN EUROOPAN OMISTAJA
Autossa taitaa olla Wermachtin rekkari?
Posted: Mon Apr 28, 2008 15:59
by sako92s
Seuraavaksi bussin kimppuun. Kori vaikuttaisi olevan saksalaista tekoa, ainakin kuvista päätellen tuommoinen oviratkaisu on ollut sakuilla varsin yleinen.Tässä malliksi OPEL BLIZ 1939-1944.
Re: Ajoneuvoja Lapin sodan ajoilta
Posted: Tue Oct 27, 2009 11:22
by Psjääkäri
Herätellään tätä palstaa vaikka näin.
Mossen ja ooppelin eron tunnistaa parhaiten siten, että sakujen pikku ooppelit oli kaksiovisia ja mosset, katolla tai ilman neliovisia. Näin minulle joskus opetettiin.
Ja pätkä historiaa oldtimer gallery:sta mistä lisää ooppelista ja mossesta kiinnostuneille.
Moskvich-400 is really 4-door 1938 Opel-Kadett K38. German equipment was completely moved to Moscow, where in 1947 Moskvich production began. Initially it was assumed, that Moscow ZMA plant will produce DKW-F8, but finally Opel-Kadett K38 was chosen (DKW-F8 equipment has been left in East Germany, and DDR IFA-F8 was on the production line until 1955). Later wooden van 422 (1949-1956) cabriolet 420A (1949-1952) and pickup 420B (1954) appeared. There was also medical version of the car, but it differed from standard sedan only by additional light above the windscreen and by inner medical set.
Indices 400 and 401 are really engine plant symbols. Index 420 relates to the body.